Adaptation to the change in the Culture and Belief of the Community of Tamyae Village, Khaen sub-District, Wapi Pathum District, Maha Sarakham

Main Article Content

ศุภโชค โชค ดงสมบัติ

Abstract

 Abstract  


The article aims to study the adaptations and changes of Community Cultural belief of People in Bantumyae, Khaen sub-district, Wapi Pathum district, Mahasarakham province. This research uses qualitative methodology to collect data. Data is collected from documents and field data by the tool such as in-depth interviews, observations and group discussions with 61 samples and data examination, analysis and presentation of descriptive analysis.


The Result that  


The Tumyae villagers believe the ghost. Then Brahmanism and Buddhism were published in native villages. The villagers took those beliefs as popular belief. When the village and population grew more resulting in restrictions on arable land. The villagers make the ghost area to be a rice field and moved the ghost shrine out into the temple through a Buddhist belief was called “TA PHA KHAO” and bring the Buddha Image, which is a representative of the Buddha, to be enshrined in shrine as the head of the ghost. Belief adaptation reflects brings various beliefs to be adapted to appreciation the current lifestyle.


 

Article Details

Section
Research articles

References

บรรณานุกรม
คริส เบเกอร์ และผาสุก พงษ์ไพจิตร. (2557). ประวัติศาสตร์ไทยร่วมสมัย. กรุงเทพฯ : มติชน.
จารุวรรณ ธรรมวัตร. (2530). คติชาวบ้าน. มหาสารคาม มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ. มหาสารคาม.
ฉัตรทิพย์ นาถสุภา และพรพิไล เลิศวิชา. (2541). วัฒนธรรมหมู่บ้านไทย. พิมพ์ครั้งที่ 2 กรุงเทพฯ. บริษัทสำนักพิมพ์สร้างสรรค์ จำกัด.
ดุษฎี กาฬอ่อนศรีและ สมศักดิ์ ศรีสันติสุข. (2530). การเปลี่ยนแปลงทางเศรษฐกิจ การเมือง สังคม และวัฒนธรรมในหมู่บ้านอีสาน : ศึกษากรณีหมู่บ้านชาวเยอ. ขอนแก่น : คณะมนุษยศาสตร์ และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น.
ธวัช ปุณโณทก. (2549). ชาวบ้านชาวเมืองภาคตะวันออก. วารสารที่ระลึกในพิธีเปิดหอศิลปะและ วัฒนธรรมภาคตะวันออก มหาวิทยาลัยบูรพา. 44-64.
บันเทิง พาพิจิตร. (2557). การเปลี่ยนแปลงทางสังคมและวัฒนธรรม. กรุงเทพฯ : โอเดียนสโตร์.
พระมหาสินสมุทร พลขันธ์.(2544). ความเชื่อเรื่องบุญ-บาปในพระพุทธศาสนาของนักเรียนชั้น มัธยมศึกษาตอนปลายในจังหวัดเลย. ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย. มหาสารคาม : มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
ลุ้ย กานต์สมเกียรติ. (2555). พระเครื่อง : รูปแบบการจัดการของวัดเพื่อสืบสานความเชื่อพิธีกรรม ในเขตภาคกลาง. ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาวัฒนธรรมศาสตร์. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
อมรา พงศาพิชญ์.(2557). วัฒนธรรมไทยกับสังคมปัจจุบัน. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์ มหาวิทยาลัย.

ผู้ให้สัมภาษณ์
คำนาง ไหยะโก. (8 มกราคม 2561). สัมภาษณ์. กลุ่มชาวบ้าน. ที่บ้านเลขที่ 22 หมู่ที่ 2 ตำบลแคน อำเภอวาปีปทุม จังหวัดมหาสารคาม.
ทอง ดงสมบัติ. (8 มกราคม 2561). สัมภาษณ์. กลุ่มชาวบ้าน. ที่บ้านเลขที่ 28 หมู่ที่ 2 ตำบลแคน อำเภอวาปีปทุม จังหวัดมหาสารคาม.
บุญหนัก โยธราช. (8 มกราคม 2561). สัมภาษณ์. กลุ่มชาวบ้าน. ที่บ้านเลขที่ 38 หมู่ที่ 2 ตำบลแคน อำเภอวาปีปทุม จังหวัดมหาสารคาม. พระครูสุทธิธรรมวิสิฐ. (8 มกราคม 2561). สัมภาษณ์. กลุ่มผู้นำศาสนา. วัดบ้านโคกสะอาด หมู่ที่ 16 ตำบลแคน อำเภอวาปีปทุม จังหวัดมหาสารคาม.
วิทย์ ตัณทศิลป์. (8 มกราคม 2561). สัมภาษณ์. กลุ่มผู้นำชุมชน. ที่บ้านเลขที่ 87 หมู่ที่ 2 ตำบลแคน อำเภอวาปีปทุม จังหวัดมหาสารคาม. เหลี่ยม มะปะเข. (8 มกราคม 2561). สัมภาษณ์. กลุ่มชาวบ้าน. ที่บ้านเลขที่ 89 หมู่ที่ 2 ตำบลแคน อำเภอวาปีปทุม จังหวัดมหาสารคาม.