Development of Online Learning Course using Gamification for Consciousness of Single-use Plastic in daily life for student pilots at Flying Training School Royal Thai Air Force
Main Article Content
Abstract
The purposes of this research were 1) to develop an online course by using gamification strategies in order to raise awareness of single-use plastic 2) to study the behavior of learners after taking gamification with an online course and 3) to investigate learner satisfaction toward gamification with an online course
Sampling method the sample were selected by purposive sampling from 31 student pilots at Flying Training School Royal Thai Air Force.
The learning outcomes by using gamification with an online course can be assessed according to many factors. In this study, the results showed that 1) The most highly rated factors were the content and its media of the course 2) In the before and after study, the result showed that t-test is 25.71 at the .01 level of significance so behaviors of students after the lessons in and 3) the overall participants satisfaction toward an online course was revealed at the highest level.
Article Details
References
กฤษณพงศ์ เลิศบำรุง. (2562). การจัดการเรียนรู้เชิงรุกด้วยเกมมิฟิเคชัน Active Learning Management with Gamification. [สืบค้นวันที่ 15 กุมภาพันธ์ 2564]. จากเว็บไซต์: https://www.slideshare.net/kha00at/active-learning-gamification.
ขยะพลาสติก : ภัยใกล้ตัว. (2559). [สืบค้นวันที่ 16 พฤศจิกายน 2563]. จากเว็บไซต์: http://www.tei.or.th/th/blog_detail.php?blog_id=51.
จิราวรรณ คุ้มพร้อม สำลีพันธ์. (2561). ผลการจัดการสอนแบบทีมต่อการสร้างจิตสำนึกในการจัดการขยะของนักเรียนในโรงเรียนประถมศึกษา อำเภอเกาะสมุย จังหวัดสุราษฎร์ธานี. วารสารนาคบุตรปริทรรศน์ มหาวิทยาลัยราชภัฎนครศรีธรรมราช. 10 (ฉบับพิเศษ), 223-235.
ฐิตินันท์ ศรีสถิต. (2562). Plastic Diary: เมื่อคนเมืองพยายามลดใช้ ‘พลาสติกชีวิตเดียว’. [สืบค้นวันที่ 14 ธันวาคม2563]. จากเว็บไซต์: https://themomentum.co/plastic-diary-plastic-free-july/
ดารารัตน์ ภูธร. (2560). การตระหนักรู้ของดิจิทัลเนทีฟไทยต่อการละเมิดลิขสิทธิ์การ์ตูนและแอนิเมชันญี่ปุ่นออนไลน์.(วิทยานิพนธ์นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต) สาขาวิชานิเทศศาสตร์ คณะนิเทศศาสตร์, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ทรงภพ ชุนมธุรส. (2563). การจัดกิจกรรมการเรียนรู้เชิงรุกในรายวิชาการสรุปความ. วารสารศิลปศาสตร์ปริทัศน์ คณะศิลปะศาสตร์ มหาวิทยาลัยหัวเฉียว. 15(2), 178-187.
น้ำผึ้ง นาพันธ์. (2562). ปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมอนุรักษ์ทรัพยากรธรรมชาติชายฝั่งทะเลของประชาชนในชุมชนวัดช่องลม ต.นาเกลือ อ.บางละมุง จ.ชลบุรี. วารสารวิชาการศิลปศาสตร์ประยุกต์ 12(1), 70-80.
ปรียะดา ภัทรสัจจธรรม. (2559). การออกแบบการเรียนการสอนเชิงระบบโดยใช้แบบจำลอง ADDIE. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร. 13(2), 6-17.
สกุณา กลัดอยู่. (2562). การพัฒนาอีเลิร์นนิงแบบเกมมิฟิเคชัน เพื่อส่งเสริมการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4. (วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต) เทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา, มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
Nitko, A. J. (2007). Educational assessment of students. Upper Saddle River : Pearson/Merrill Prentice Hall.