The Identity of Chiang Rai–Tai Ya Musical Poetry

Authors

  • บุษราคัม ยอดชะลูด คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย

Keywords:

Keywords: Chiang Rai Tai Ya language; Musical poetry; Identity

Abstract

Abstract

This research article aims to study the value of musical poetry from Chiang Rai-Tai Ya in terms of content composition and literary art. The results of the study showed that 1) the content composition found that Lela Triekanukul, Chiang Rai-Tai Ya, was the author. The composition was similar to a Thai octameter poem, consisting of 6 songs. The objective of the composition was to commemorate the ancestors and to express the Chiang Rai-Tai Ya people's love and unity, with the Chiang Rai-Tai Ya language serving as the primary language. There was also a blend of Chiang Rai dialect, Bangkok Thai, and Chinese language. In the theme of the songs, it presented remembrance of the ancestors in Ya City, China, as well as a sense of love for Tai Ya ethnicity, lifestyle, food culture, occupation, and a love of being connected to nature. and 2) the value of the literary art language, it was discovered that the author employed two forms of literary arts; rhyme words, i.e. reduplication and compound words, and tone reduplication words. As for the literary arts, there was a use of the figure of speech, and literary aestheti  

 

References

เอกสารอ้างอิง
ดวงมน จิตร์จำนงค์. (2541). สุนทรียภาพในภาษาไทย (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ: ศยาม.
บุญยงศ์ เกศเทศ. (2525). วรรณกรรมวิเคราะห์.กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์โอเดียนสโตร์.
บุญเหลือ เทพยสุวรรณ. (2517). วิเคราะห์รสวรรณคดี.กรุงเทพฯ: ไทยวัฒนาพานิช.
ประสิทธิ์ กาพย์กลอน. (2523). แนวทางการศึกษาวรรณคดี ภาษากวี การวิจักษ์และวิจารณ์
(พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: ไทยวัฒนาพานิช.
ปาริชาติ โปธิ, วรวรรธน์ ศรียาภัย และหวง ชิง เต๋อ. (2564). ลิลิตพญางำเมือง: การวิเคราะห์คุณค่า
และวรรณศิลป์ของวรรณคดียอพระเกียรติ. วารสารวิวิธวรรณสาร, 5 (2), 55-89.
เลหล้า ตรีเอกานุกูลและอารีย์ หินโชค. (7 ธันวาคม 2562). ประวัติความเป็นมาของ
ชาวไตยหย่าเชียงราย.เสียง - ชาวไตยหย่าเชียงราย. สัมภาษณ์.
เลหล้า ตรีเอกานุกูล. (31 สิงหาคม 2563). คีตวรรณไตยหย่าเชียงราย.เสียง - ชาวไตยหย่าเชียงราย.
สัมภาษณ์.
สมเกียรติ รักษ์มณี. (2538). โวหารภาพพจน์ในบทเพลงของ ธงไชย แมคอินไตย์. วารสารมนุษยศาสตร์
วิชาการ, 3(1), 55-63.
______________.( 2551). ภาษาวรรณศิลป์ (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: สายน้ำใจ.
สุธิวงศ์ พงศ์ไพบูลย์ .(2524). วรรณคดีวิเคราะห์. สงขลา: มงคลการพิมพ์.
เสถียรโกเศศ. (2533). การศึกษาวรรณคดีแง่วรรณศิลป์ (พิมพ์ครั้งที่ 4). กรุงเทพฯ: บรรณาคาร.

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

ยอดชะลูด บ. (2022). The Identity of Chiang Rai–Tai Ya Musical Poetry. Journal of Humanities and Social Sciences Uttaradit Rajabhat University, 9(1), 28–49. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/johuru/article/view/254755

Issue

Section

บทความวิจัย