BUDDHIST METHOD FOR CREATION OF HARMONY AND RECONCILIATION IN FAMILY INSTITUTION

Authors

  • Phragrupisonkiccathorn นักศึกษาปริญญาเอก สาขาวิชาพระพุทธศาสนา (พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต) บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

Keywords:

Buddhist method, harmony and reconciliation, family institution

Abstract

This paper examines the Buddhist method for creation of harmony and reconciliation in family institution. The results show that family means to a group of people from two or more to relate and to descend include, parents, children and relatives. Families are the foundations of humanity and very important unit of society. 

Because the family is both a social institution and a social organization, families are the basic institutions of society. Families are the first learning resource, the major of role in defining the concept and behavior of people. Family institutions can be both supportive and detrimental to the development of the country in many ways. So the Buddhist method for creation of harmony and reconciliation in family institution is creation the relationship between husband and wife, parents and children by the consideration of familyís characteristics of harmonious and caring. Behaviors for supporting the members of family to be reconciled and generous are access to unconditional, acceptance and self-harmony. 

The factors for promotion are the role in the family, the role of the husband, wife, father, mother, children, etc. by to complete practice and to adjust with the Buddhist methods in family life.

References

ก. เอกสารชั้นปฐมภูมิ
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย พุทธศักราช 2539. กรุงเทพมหานคร: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2548). พระไตรปิฎกอรรถกถาภาษาไทย 91 เล่ม. กรุงเทพมหานคร: มหามกุฏราชวิทยาลัย.
กรมการศาสนา, กระทรวงศึกษาธิการ. (2525). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับหลวง. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์การศาสนา.

ข. เอกสารชั้นทุติยภูมิ
กองวิจัยทางการศึกษา กระทรวงศึกษาธิการ. (2545). รายงานวิจัยเรื่องดัชนีชี้วัดความสมานฉันท์และเอื้ออาทรต่อสังคมไทย. กรุงเทพมหานคร : ไม่ปรากฏสำนักพิมพ์.
ณัฏฐิกา ตันตราสืบ. (2550). ความสัมพันธ์ระหว่างการเข้าถึงใจ การยอมรับ และความสอดคล้องในตนเองของคู่สมรสกับความสุข. วิทยานิพนธ์วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
ปิ่น มุทุกันต์. (2535). มงคลชีวิตภาค 2. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.
พระมหาภูเนต จันทร์จิต. (2540). หน้าที่ของมารดาบิดาในพุทธจริยศาสตร์. วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยมหิดล.
สัญญา สัญญาวิวัฒน์. (2544). สังคมวิทยาครอบครัว. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ สำนักนายกรัฐมนตรี. แผนพัฒนาเศรษฐกิจ
และสังคมแห่งชาติฉบับที่ 12 (พ.ศ.2560-2564). แหล่งที่มา https://www.egov.go.th/th/index.php.
หลวงวิจิตรวาทการ. (2541). วิชาการครองเรือนครองรัก. กรุงเทพมหานคร : บริษัทสร้างสรรค์บุ๊คส์ จำกัด.

Downloads

Published

2020-06-15

How to Cite

Phragrupisonkiccathorn. (2020). BUDDHIST METHOD FOR CREATION OF HARMONY AND RECONCILIATION IN FAMILY INSTITUTION. Mahamakut Graduate School Journal, 18(1), 80–92. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/mgsj/article/view/243155

Issue

Section

Research Articles