The Memory of Sacred Area with and artificial Tradition of the Community to Support the Religious Tourism at Banmai-Chaiyapoj District, Buriram Province, The Case study of Prang Ku Suan Taeng and Ku Rusee

Main Article Content

tanom boonprajong

Abstract

 Abstract


The objective of this research article is To study the Sacred space of the community And the Invented tradition to promote religious tourism in the Prang Ku Suan Taeng area and Ku Ruesi is a qualitative research By collecting document data Observation And in-depth interviews From a sample of 39 images / person Present descriptive analysis data


The study indicated that Sacred space Which caused the story of the ancestors That appeared in the Prang Ku Suan Taeng area Which has the belief that it is a sacred space with a guardian deity And the community has a ritual for blessing or to fulfill it for their purposes. While Ku Ruesi has a belief from his ancestors that the sacred thing or the satyr. Can inspire fortune And any person who wishes to bless anything will receive success Along with the holy water pool of the 108 inverted ones, called Baiyai. which is a quadruple shaped pool surrounded by laterite stones In the legend, there is a belief that a serpent resides. To preserve the sacred pool For Invented tradition Which is clearly visible in the area of Prang Ku Suan Taeng, which is a firework festival Prang Ku Suan Taeng Festival and Bun Bai Fai And the Praang Ku Suan Taeng tradition. Ku Ruesi has a tradition of Ku Ruesi. And festivals. For religious tourism Caused by the study of sacred space memories that appear in areas 2 places and promote tourism in Invented tradition. Found There is a traditional tradition that originated from the original belief from the ancestors made. As for the Invented tradition caused by the current social ideology Therefore has created a new tradition, modernized to be popular and accepted in society to participate in the event, Have Such as performing on stage, assembling light, sound, history of Prang Ku Suan Taeng, and the story of Pha Daeng Nang Ai,  With an amusement, and have various games To be used as a guideline to promote religious tourism.

Article Details

Section
Research articles

References

เอกสารอ้างอิง
กระทรวงการท่องเที่ยวและกีฬา. (2558). ยุทธศาสตร์การท่องเที่ยวไทย พ.ศ. 2558 – 2560. สืบค้นเมื่อวันที่ 15 ตุลาคม 2560, จาก https://www.mots.go.th/ewt_dl_link.php?nid=7114.
ชานนท์ ไชยทองดี. (2557). เรื่องเล่าศักดิ์สิทธิ์กับการสร้างพื้นที่ทางวัฒนธรรมในจังหวัดศรีสะเกษ. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์. 6(2),75.
ธนวรรธน์ นิธิปภานันท์ (2556: 147). ประเพณีประดิษฐ์กับการเปลี่ยนแปลงที่หัวหิน. คณะสหวิทยาการ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, มนุษย์ศาสตร์ สังคมศาสตร์ 32 (3) [ออนไลน์]. ได้จาก: https://www.tci-thaijo.org/inde. [สืบค้นเมื่อ วันที่ 1 มีนาคม 2561].
เบญจวรรณ นาราสัจจ์. (2553). ความทรงจำต่ออดีตในมรดกศึกษา (Heritage Studies): บทสำรวจเบื้องต้น. วารสสารสังคมลุ่มแม่น้ำโขง, 6(2),46-48.
ปฐม หงส์สุวรรณ. (2560). ประเพณีประดิษฐ์ในชุมชนอีสานลุ่มน้ำโขง. ขอนแก่น: คลังนานาวิทยา.
_______ (2557). ดงภูดิน : เรื่องเล่าศักดิ์สิทธิ์กับปฏิบัติการสร้างความหมายว่าสิทธิชุมชน. วารสารสังคมลุ่มแม่น้ำโขง. 10(3),168.
แสง จันทร์งาม. (2534). ศาสนศาสตร์. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: ไทยวัฒนาพานิช.
อิสริยา เลาหตีรานนท์. (2557). เครื่องสูง. สำนักงานราชบัณฑิตยสภา. สืบค้นเมื่อ วันที่ 10 มีนาคม 2562, จาก https://www.royin.go.th/?knowledges=เครื่องสูง.
สัมภาษณ์
กวี วารี. ตำนานเรื่องเล่าปรางค์กู่สวนแตงและกู่ฤาษี [สัมภาษณ์]. ผู้ช่วยผู้ใหญ่บ้าน. บ้านกู่สวนแตง ตำบลกู่สวนแตง อำเภอบ้านใหม่ไชยพจน์ จังหวัดบุรีรัมย์; 15 กรกฎาคม 2560.
เข็มทอง เที่ยงธรรม. สาเหตุที่มาของชื่อปรางค์กู่สวนแตง [สัมภาษณ์]. ราษฎร. บ้านเลขที่ 37 หมู่ที่ 2 บ้านดงยาง ตำบลกู่สวนแตง อำเภอบ้านใหม่ไชยพจน์ จังหวัดบุรีรัมย์; 18 เมษายน 2561.
คำหอม ปัทธุรี. คติความเชื่อเรื่องพื้นที่ศักดิ์สิทธิ์ [สัมภาษณ์]. ลูกจ้างกรมศิลปกร. บ้านดงยาง ตำบลกู่สวนแตง อำเภอ บ้านใหม่ไชยพจน์ จังหวัดบุรีรัมย์; 22 กรกฎาคม 2560.
ชูชัย ทัดไธสง. อำนาจรัฐกับงานประเพณีกู่ฤาษี [สัมภาษณ์]. นายกองค์การบริหารส่วนตำบลหนองเยือง. ตำบล หนองเยือง อำเภอบ้านใหม่ไชยพจน์ จังหวัดบุรีรัมย์; 28 เมษายน 2561.
เชย ศิริวิทยากูล. ความทรงจำพื้นที่ศักดิ์สิทธิ์กู่ฤๅษี [สัมภาษณ์]. ปราชญ์ชาวบ้าน. หมู่ที่ 4 บ้านกู่ฤาษี ตำบลหนองเยือง อำเภอบ้านใหม่ไชยพจน์ จังหวัดบุรีรัมย์; 15 กรกฎาคม 2560.
ไชยศ เวหน. งานบุญประเพณีปรางค์กู่สวนแตงและบุญบั้งไฟ [สัมภาษณ์]. ประธานสภาวัฒนธรรมประจำอำเภอบ้านใหม่ไชยพจน์. บ้านเลขที่ 53 หมู่ที่ 1 บ้านกม.ศูนย์ ตำบลหนองแวง อำเภอบ้านใหม่ไชยพจน์ จังหวัดบุรีรัมย์; 18 เมษายน 2561.
นภัทธ กลางสวัสดิ์. งานประเพณีบวงสรวงปรางค์กู่สวนแตง [สัมภาษณ์]. ผู้ใหญ่บ้านดงยาง. ตำบลกู่สวนแตง อำเภอบ้านใหม่ไชยพจน์ จังหวัดบุรีรัมย์; 22 กรกฎาคม 2560.
บานเย็น คำหมื่น. ความทรงจำพื้นที่ศักดิ์สิทธิ์ปรางค์กู่สวนแตง [สัมภาษณ์]. อดีตสาธารณะสุข รพ.อำเภอ พุทไธสง. บ้านดงยาง ตำบลกู่สวนแตง อำเภอบ้านใหม่ไชยพจน์ จังหวัดบุรีรัมย์; 18 เมษายน 2561.
ประกาศิต วัดไธสง. อำนาจรัฐกับการจัดงานประเพณีปรางค์กู่สวนแตง [สัมภาษณ์]. นายกเทศมนตรีตำบลบ้านใหม่ไชยพจน์. ตำบลหนองแวง อำเภอบ้านใหม่ไชยพจน์ จังหวัดบุรีรัมย์; 2 พฤษภาคม 2561.
พระหยวก สุวีโร. ความทรงจำพื้นที่ศักดิ์สิทธิ์ของกู่ฤๅษี [สัมภาษณ์]. วัดหรดี ตำบลหนองเยือง อำเภอบ้านใหม่ไชยพจน์ จังหวัดบุรีรัมย์; 28 เมษายน 2561.
รัชดา ทัดไธสง. อำนาจรัฐกับประเพณีประดิษฐ์ [สัมภาษณ์]. ผู้อำนวยการกองการศึกษาตำบลบ้านใหม่ไชยพจน์. ตำบลหนองแวง อำเภอบ้านใหม่ไชยพจน์ จังหวัดบุรีรัมย์; 2 พฤษภาคม 2561.
อมรพรรณ บุญที. อำนาจรัฐกับประเพณีประดิษฐ์ [สัมภาษณ์]. ผู้อำนวยการกองการศึกษา องค์การบริหารส่วนตำบลหนองเยือง. อำเภอบ้านใหม่ไชยพจน์ จังหวัดบุรีรัมย์; 28 เมษายน 2561.
อุดม สรนอก. งานบุญประเพณีนักขัตฤกษ์ [สัมภาษณ์]. ผู้ใหญ่บ้านกู่ฤๅษี. บ้านกู่ฤๅษี หมู่ที่ 4 ตำบลหนองเยือง อำเภอบ้านใหม่ไชยพจน์ จังหวัดบุรีรัมย์; 28 เมษายน 2561.