An Analysis of Buddhist Belief Values of Constructing Laungphor Toh Buddha Image in Wat Palelai Voravihan, Supanburi Province

Main Article Content

Phra Baideeka Wichian Dangprasert

Abstract

This article aimed to analyze the Buddhist belief values of constructing the Laungphor Toh Buddha image in Wat Palelai Voravihan, Supanburi Province. In-depth interviews had been applied to this qualitative research conducted with 13 key informants and synthesized for descriptive presentation. The results revealed that the Buddha images had evolved through social situations, cultures, traditions and values of artisans or architects who imprinted philosophical concept into the Buddha images. They had been constructed in memory of The Buddha’s virtues for the benefits of evils abandoning, conducting goodness, and mind purification for the architects themselves and for the spectators. The Buddha images became the spiritual centrality for all Buddhists called Cetiya. The constructing Laungphor Toh Buddha image in Wat Palelai Voravihan, Supanburi was the indicator of growth in Buddhism because the bureaucrats accepted and revered Buddhism and to construct the Buddha image required resources and human capitals. The Buddha images thus became the centrality of faith, and centralization. The Laungphor Toh Buddha image had a relationship with the livelihood of the Suphan people since birth till death. The highest, values of constructing the Laungphor Toh Buddha image, Wat Palelai Voravihan, Suphanburi was for the recollection of the Buddha and to follow the Dhamma Vinaya well taught by Him for salvation and to finally attain the ultimate bliss is Nibbana.

Article Details

How to Cite
Dangprasert, P. B. W. . (2021). An Analysis of Buddhist Belief Values of Constructing Laungphor Toh Buddha Image in Wat Palelai Voravihan, Supanburi Province . Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences, 4(1), 74–83. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jmhs1_s/article/view/244786
Section
Research Articles

References

เชษฐ์ ติงสัญชลี. (2554). พระพุทธรูปอินเดีย. กรุงเทพฯ: เมืองโบราณ.

พระครูวิบูลเจติยานุรักษ์ (ประไพ ปุญฺญกาโม). (2563). รองเจ้าคณะจังหวัดสุพรรณบุรี เจ้าอาวาสวัดดอนเจดีย์. สัมภาษณ์, 1 มีนาคม 2563.

พระครูโสภณวีรานุวัตร (นิคม ณฏฺฐวโร). (2563). ผู้ช่วยเจ้าอาวาสวัดป่าเลไลยก์วรวิหาร. สัมภาษณ์, 1 มีนาคม 2563.

พระธรรมพุทธิมงคล (สอิ้ง สิรินนฺโท). (2563). เจ้าอาวาสวัดป่าเลไลยก์วรวิหาร. สัมภาษณ์, 9 มีนาคม 2563.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป. อ. ปยุตฺโต). (2553). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. นนทบุรี: บริษัท เอส. อาร์ แมส โปรดักส์ จำกัด.

พระศรีธวัชเมธี (ชนะ). (2545). ประวัติวัดป่าเลไลยก์วรวิหาร. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระศรีธวัชเมธี (บรรณธิการ). (2561). สมโภชพระอารามหลวงครบ 100 ปี วัดป่าเลไลยก์วรวิหาร. กรุงเทพฯ: สามลดา.

พิเศษ เจียจันทร์พงษ์. (2545). หาพระ หาเจ้า. กรุงเทพฯ: มติชน.

ศักดิ์ชัย สายสิงห์. (2554). พระพุทธรูปสำคัญและพุทธศิลป์ในดินแดนไทย. กรุงเทพฯ: เมืองโบราณ.

สมเด็จพระบรมวงศ์เธอ กรมพระดำรงราชานุภาพ. (2513). ตำนานพระพุทธเจดีย์. ธนบุรี: รุ่งวัฒนา.