To study the relation of the Bodhicitta and the Buddha Pure Land

Main Article Content

Bhikkhuni Sobhita Malikul

Abstract

The purposes of this research article were to study: 1) the meaning of Bodhicitta; 2) the meaning of the Buddha Pure Land; and 3) the relation of the Bodhicitta and the Buddha Pure Land.  This study was a qualitative study and presented in a form of the descriptive analysis. In the study of Bodhicitta which is pure mind and purity of mind.  It is the pure state of mind free from Kilesa.  It’s deeply felt.  The Bodhisattva practitioner is able to access the Buddha Pure Land or stage of purity with the important principles to the moral conduct of the Bodhisattva.  Anyhow when the meditators fulfil their mind purification. They will approach the most suitable of the Buddha Pure Land of Mahayana Buddhism.

Article Details

How to Cite
Malikul, B. S. . (2021). To study the relation of the Bodhicitta and the Buddha Pure Land. Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences, 4(2), 801–811. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jmhs1_s/article/view/248543
Section
Academic Articles

References

พรรณชนก ธีระกุล. (2553). มโนทัศน์เรื่องพุทธเกษตรในพุทธศาสนามหายาน(วิทยานิพนธ์ศาสนศาสตรมหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย.

พระปรีชา เถี่ยนกือ (โพธิ์เงิน) และคณะ. (2562). แนวทางการเสริมสร้างความเป็นโพธิสัตว์บนฐานจริยธรรมของพระพุทธศาสนามหายานตามแนวพุทธจิตวิทยา. วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 6(8), 4030-4040.

พระมหาสายัณห์ วิสุทโธ (เทียนครบ) และคณะ. (2561). โพธิจิตในพระพุทธศาสนามหายาน: ศึกษาวิเคราะห์บนฐานพระพุทธศาสนายุคต้น. วารสารวิชาการธรรมทรรศน์, 18(3), 337-349.

พระสันติ สิทธิสมบูรณ์ (ถ่ออาง). (2554). การศึกษาเปรียบเทียบการบำเพ็ญบารมีของพระโพธิสัตว์ในคัมภีร์พระพุทธศาสนาเถรวาทกับมหายาน(วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

วศิน อินทสระ. (2545). พุทธปรัชญามหายาน. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

สมภาร พรมทา. (2534). พุทธศาสนามหายาน. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

สมภาร พรมทา. (2546). พุทธศาสนานิกายเซน: การศึกษาเชิงวิเคราะห์. (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุมาลี มหณรงค์ชัย. (2547). พุทธศาสนามหายาน. กรุงเทพฯ: ธรรมสาร.

สุวรรณา สถาอานันท์. (2536) ปรัชญาพุทธทาสกับมหายานธรรม. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุวิญ รักสัตย์. (2552). พระพุทธศาสนามหายาน. กรุงเทพฯ: บางกอกบล็อก.

เสถียร พันธรังสี. (2512). พุทธศาสนามหายาน. ธนบุรี: โรงพิมพ์ประยูรวงศ์.

Dayal, H. (1970). The Bodhisattva Doctrine in Buddhist Sanskrit Literature. Delhi: Sundarlal Jain.

Harvey, P. (1990). An introduction to Buddhism: Teaching history and practice. United Kingdom: Cambridge University.

Tsele Natsok Rangdröl. (2549). ประทีปแห่งมหามุทรา (Lamp of Mahamutra). (พระศักดิ์ชัย กิตฺติชโย, ผู้แปล). กรุงเทพฯ: ส่องศยาม.

Watson, B. (2547). สัทธรรมปุณฑริกสูตร (The Lotus Sutra). (สมาคมสร้างคุณค่าในประเทศไทย, ผู้แปล). นนทบุรี: สมาคมสร้างคุณค่าในประเทศไทย.