A Study of Buddhist Paintings as Media Implied to Six Recollections

Main Article Content

Nuarhnwan Punwasuponchat
Songvit Kaeosri

Abstract

Buddhist paintings are the works of drawing on materials’ surfaces to tell the story and beauty as imagined about Buddhist significations with two dimensions of width and length. Principally, Buddhism teaches people not to do any evil, to do good, and to purify the mind through simplicity, contentment, and getting rid of defilements. As painting is a visual art, it would be a medium of recollection toward the Triple Gems—the Buddha, the Doctrine, and the Sangha—as well as the merits they have done, including the virtue leading one to birth as a deity. Actually, the objects of recollection are the Buddha, the Dhamma, the Sangha, morality, liberation, and deities. All these are the bases of faith, confidence, and joy that lead them to lead a life of right practice until their attainment. Thus, Buddhist paintings should be created in accordance with the six recollections for the sake of the nation, Buddhism, and the public as a whole.

Article Details

How to Cite
Punwasuponchat, N., & Kaeosri, S. (2022). A Study of Buddhist Paintings as Media Implied to Six Recollections. Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences, 5(4), 1659–1674. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jmhs1_s/article/view/259430
Section
Academic Articles

References

ธานี สุวรรณประทีป. (2565). คัมภีร์อุปาสกชนาลังการ: การปริวรรต การแปล และวิเคราะห์. วารสาร มจร บาฬีศึกษาพุทธโฆสปริทรรศน์, 8(1), 32-42.

พระครูภาวนาโสภิต และบุญญาดา ประภัทรสิริ. (2564). โยนิโสมนสิการ : วิถีแห่งปัญญาเพื่อการพัฒนาจิตต้านโควิด-19, วารสารธรรมวัตร, 2(2), 9-17.

พระชลญาณมุนี ธมฺมโภชฺโช. (2565). ปรากฏการณ์ทางความเชื่อของคนไทยในยุคปัจจุบัน. วารสาร มจร บาฬีศึกษาพุทธโฆสปริทรรศน์, 8(1), 179-198.

พระพุทธโฆสาจารย์. (2554). คัมภีร์วิสุทธิมรรค. (พิมพ์ครั้งที่ 10). สมเด็จพระพุฒาจารย์ (อาจ อาสภมหาเถระ) แปลและเรียบเรียง. กรุงเทพฯ: ธนาเพรส.

พระมหากิตติณัฏฐ์ สุกิตฺติเมธี. (2564). การวิเคราะห์แนวทางงดเว้นจากความเสื่อมในปราภวสูตร. วารสารสหวิทยาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 4(1), 84-95.

พระมหาสมปอง มุทิโต. (2547). คัมภีร์อภิธานวรรณนา. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: ชมรมนิรุตติศึกษาวัดมหาธาตุยุวราชรังสฤษฎิ์.

พระสมชาย บัวแก้ว, พระมหาบุญศรี วงค์แก้ว และ สุเชาวน์ พลอยชุม. (2564). อภิสมาจารกระบวนการพัฒนาบุคลิกภาพตามแนวพระพุทธศาสนา. วารสารศิลปการจัดการ, 5(3), 895-907.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ราชบัณฑิตยสถาน. (2555). พจนานุกรมศัพท์ศึกษาศาสตร์. กรุงเทพฯ: อรุณการพิมพ์.

สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2559). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. (พิมพ์ครั้งที่ 29). กรุงเทพฯ: สหธรรมิก.

เหม เวชกร. (2558). ภาพวิจิตรชุดปฐมสมโพธิ พระมาลัย พาหุง พระเวสสันดร. กรุงเทพฯ: โคเวอร์ครีเอทีฟ.

Tan, C. C., & Damnoen, P. S. (2020). Buddhist Noble Eightfold Path Approach in the Study of Consumer and Organizational Behaviors. Journal of MCU Peace Studies, 8(1), 1–20.