Correlates and Characteristics of Troop Reviewing Dance Postures of Male Protagonists in Khon and Royal Court Drama

Authors

  • Poramat Boonyasiri Faculty of Music and Drama, Bunditpatanasilpa Institute
  • Associate Professor Dr.Supachai Chansuwan Faculty of Music and Drama, Bunditpatanasilpa Institute
  • Assistant Professor Dr.Akhawit Ruengrong Faculty of Music and Drama, Bunditpatanasilpa Institute

Keywords:

The similarities and difference characteristics, choreography, components, procedures, parade inspection

Abstract

This study is concentrating on both similarities and differences characteristics of choreography on protagonists during military parade inspection in Khon and royal drama, also known as Lakorn-Nai. The study utilizes qualitative research by collecting a number of documents, relevant researches, exclusive interviews and instruction from the professionals in order to examine the choreography of the main actors in both Khon and royal drama, particularly for character of Rama in Khon and the character of Enau, also known as Raden Inu, in royal plays. The study found that the objective for choreography corresponding to the parade inspection scene, before the war will be declared, is to demonstrate the advance dancing skills of the two main characters. The correlated and the specific styles of the mentioned choreography can be distinguished into three different aspects which are the components, procedures of the performance and the choreography itself. These findings not only reflect the tradition and the authentication in each Thai performances but also differentiate the dancing patterns between Khon and royal drama which long ago elaborately fabricated by the dancing inventors.

References

รายการอ้างอิง
ขวัญใจ คงถาวร. (2562). วิวัฒนาการละครใน. (วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร.
ปัญญา นิตยสุวรรณ. (2548). อนุสรณ์งานพระราชทานเพลิงศพนายปัญญา นิตยสุวรรณ. กรุงเทพฯ: ห้างหุ้นส่วนจำกัด ไอเดีย สแควร์.
รัตติยะ วิกสิตพงศ์ ศิลปินแห่งชาติ สาขาศิลปะการแสดง (นาฏศิลป์ไทย) พุทธศักราช 2560 และผู้เชี่ยวชาญนาฏศิลป์ไทย สถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์. (ผู้ให้สัมภาษณ์). ปรมัตถ์ บุณยศิริ. (ผู้สัมภาษณ์) เมื่อ 11 สิงหาคม 2563.
ราชบัณฑิตยสถาน. (2545). สารานุกรมศัพท์ดนตรีไทย ภาคคีตะ - ดุริยางค์. กรุงเทพฯ: สหมิตรพริ้นติ้ง.
ศิลปศึกษา, กอง. (2535). หลักสูตรนาฏศิลป์ชั้นต้น พุทธศักราช 2521 (ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2534). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์คุรุสภา ลาดพร้าว.
ศิลปศึกษา, กอง. (2537). หลักสูตรนาฏศิลป์ชั้นสูง พุทธศักราช 2527. กรุงเทพฯ: ประชาชน.
ศิลปากร, กรม. (2507). บทโขน กรมศิลปากรปรับปรุงแสดง ณ โรงละคอนศิลปากร. (จัดพิมพ์ในงานพระราชทานเพลิงศพจมื่นสมุหพิมาน หรือหลวงวิลาสวงงาม (หร่ำ อินทรนัฏ) ณ เมรุวัดมกุฏกษัตริยาราม). พระนคร: ห้างหุ้นส่วนจำกัด ศิวพร.
ศุภชัย จันทร์สุวรรณ์. (2547). การศึกษาวิเคราะห์วิธีการร่ายรำและลีลาท่ารำของโขนตัวพระ : กรณีศึกษาตัวพระราม. (วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร.

Downloads

Published

2021-07-08

How to Cite

Boonyasiri, P., Chansuwan, S., & Ruengrong, A. (2021). Correlates and Characteristics of Troop Reviewing Dance Postures of Male Protagonists in Khon and Royal Court Drama. Journal of Humanities and Social Sciences Uttaradit Rajabhat University, 8(1), 132–147. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/johuru/article/view/249225

Issue

Section

บทความวิจัย