“Bhu-Cha" drums in Lan Na History: the ceremonies and beliefs in the Mekong Delta

Authors

  • Nattapong pundontong คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุตรดิตถ์

Keywords:

Bhu-Cha drum, identity, Tai Lü’s culture

Abstract

          The objectives of this study is to describe the history of the “Bhu-Cha" drums that play large a role in Lan Na people’s rites and beliefs about Buddhism. It was first used as a war drums but later used in Buddhist ceremonies, since the reign of Phaya Kue Na since 1355 AD. During his reign, the Lamanlankawong or the Suan-Dok School of Buddhism was speeded by a monk named Sumana The-ra form Sukhothai. As a result, people widely converted from believing in spirits to Buddhism. Since then the Bhu-Cha drums have to come to play a large part in promoting Buddhism, with Tai Lü people declaring themselves Buddhists and passing down the tradition of playing Bhu-Cha drums in Buddhist ceremonies.

          The study reveals that Bhu-Cha drums are still a deeply important instrument in ceremonies and Tai Lü people’s faith in Buddhism. This crucial Tai Lü’s culture and the practice of passing down its identity allow Buddhism to remain a part of Lan Na society. Although things have changed with the time, Bhu-Cha drums are still a part of Tai Lü people’s way of life. And these people are still an indistinguishable part of the ethnic groups living around the Mekong Delta. This is a testament that proves the importance of Bhu-Cha drums to the Tai Lü people’s unwavering faith in Buddhism.

References

สรัสวดี อ๋องสกุล. (2546). พื้นเมืองเชียงแสน. กรุงเทพฯ: อมรินทร์.
-------------------. (2551). ประวัติศาสตร์ล้านนา. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์อมรินทร์.
-------------------. (2559). พินิจหลักฐานประวัติศาสตร์ล้านนา. เชียงใหม่: ศูนย์ล้านนาศึกษามหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
สงกรานต์ สมจันทร์. (2559). ประวัติดนตรีล้านนา. กรุงเทพฯ: จรัญสนิทวงศ์การพิมพ์.
-------------------. (2558). ดนตรีล้านนา: บางบท. กรุงเทพฯ: จรัญสนิทวงศ์การพิมพ์.
-------------------. (2557). ดนตรีล้านนา: มุมมองการศึกษาทางดนตรีวิทยาที่ผ่านมา. เพลงดนตรี, 20(3), 12-17.
สงกรานต์ สมจันทร์. (2556). Gerald P. Dyck นักดนตรีชาติพันธุ์วิทยาผู้ศึกษาดนตรีล้านนาคนแรก. เพลงดนตรี, 18(7), 12-17.
อรุณรัตน์ วิเชียรเขียว. (2539). วัดร้างในเวียงเชียงใหม่. เชียงใหม่:สุริวงค์บุ๊คเซนเตอร์.
-------------------. (2554). สังคมวัฒนธรรมล้านนาจากคำบอกเล่า. เชียงใหม่: ส. การพิมพ์.
อุดม รุ่งเรืองศรี.(2546). วรรณกรรมล้านนา. กรุงเทพฯ: สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย.

Downloads

Published

2021-07-02

How to Cite

pundontong, N. (2021). “Bhu-Cha" drums in Lan Na History: the ceremonies and beliefs in the Mekong Delta. Journal of Humanities and Social Sciences Uttaradit Rajabhat University, 8(1), 15–28. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/johuru/article/view/249228

Issue

Section

บทความวิจัย