Integration of Thai Folk Music Culture (Ram Thon) with Jazz Music Culture towards Creative Contemporary Music Culture

Authors

  • Mr.Suchat Saengthong -Nakhonsawan Rajabhat University

Keywords:

Keywords: Integration of music culture; Thai folk music culture (Ram Thon); Jazz music culture; creative contemporary music culture.

Abstract

Abstract

Music culture to related of the culture and human society as reflecting the transmission of music culture in that civil society to very well. This paper aiming to synthesize the contemporary music knowledge with extension conceptual of music culture into an integration of Thai folk music culture (Ram Thon) with Jazz music culture towards creative contemporary music culture. However, the creative contemporary music culture was chord placement of melodic movements, primary chord and secondary chord to emphasis on the use of jazz chords in tension, the use of the structure of form include the introduction, the melody, the connecting bridge, the improvisation, and the ending Based on the structure of chord progression, and visualize based on the scale assigned to each chord structure. Finally, This research knowledge can convey contemporary music culture towards extension of creative contemporary music culture to completely.

Keywords: Integration of music culture; Thai folk music culture (Ram Thon); Jazz music culture; creative contemporary music culture.

References

เอกสารอ้างอิง

ขจร ฝูายเทศ และ ลพ บุรีรัตน์.(2540). ปัจจัยที่มีผลต่อการสร้างสรรค์ผลงานเพลงของผู้ประพันธ์เพลงลูกทุ่ง. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

คณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ. (2540). รำโทน ศิลปะพื้นบ้าน. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์การศาสนา.

จันทิมา นิลทองคำ. (2540). การศึกษาวิเคราะห์วงดนตรีร่วมสมัย กรณีศึกษา วงฟองนํ้า. ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาวัฒนธรรมศึกษา. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยมหิดล.

ชาญ อังศุโชติ.(2540). จอมพล ป.พิบูลสงคราม ครบรอบศตวรรษ14กรกฎาคม2540. กรุงเทพฯ: มูลนิธิจอมพล ป.พิบูลสงคราม และท่านผู้หญิงละเอียด พิบูลสงคราม

แถมสุข นุ่มนนท์. (2521). การสร้างชาติของจอมพล ป.พิบูลสงครามสมัยสงครามโลกครั้งที่ 2.รวมปาฐกถาจากสมาคมสังคมศาสตร์แห่งประเทศไทย พ.ศ.2520-2521. พิมพ์ครั้งที่ 1. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ปานจันทร์แสงสวาสดิ์. (2557) “ การสืบสานนาฏศิลป์ไทยของสถาบันบัณฑิตพัฒนศิลปะ”วารสารวิชาการ Veridian E-Journal ปีที่7, ฉบับที่3 กันยายน –ธันวาคม 2557 :หน้า 567 – 568

เพิ่มเกียรติ เรืองสกุล. (2544). กระบวนการผลิตนักร้องของอุตสาหกรรมเพลงไทย. กรุงเทพมหานคร : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

วัฒนา โกศินานนท์. (2540). รำโทน. สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ. กรุงเทพฯ: สำนักงาน.

วิเชียร เกษประทุม. (2528). เพลงพื้นบ้านจากพยุหะคีรี. ภาควิชาภาษาไทย คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ นครสวรรค์: สถาบันราชภัฏนครสวรรค์

วิเชียร อชิโนบุญวัฒน์. (2536). ภูมินามจังหวัดนครสวรรค์. นครสวรรค์: สวรรค์วิถีการพิมพ์.

ศิริวัฒน์ ฉัตรเมธี. (2547). การวิเคราะห์เพลงรำวงมาตรฐาน. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาดนตรี: มหาวิทยาลัยมหิดล.

สุชาติ แสงทอง. (2544). การวิเคราะห์องค์ประกอบทางดนตรีเพลงปฏิพากย์. พิมพ์ครั้งที่ 1. นครสรรค์: หจก. ริมปิงการพิมพ์.

สุชาติ แสงทอง. (2548). การวิเคราะห์องค์ประกอบทางดนตรีเพลงรำโทน. รายงานการวิจัย. คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์: มหาวิทยาลัยราชภัฎนครสวรรค์.

สุชาติ แสงทอง.(2541). ทฤษฎีดนตรีแจ๊สกับการอิมโพรไวเซชั่น. ภาควิชาดนตรี คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสคร์: สถาบันราชภัฏสวนสุนันทา

สุชาติ แสงทอง. (2551). อดีตรับใช้ปัจจุบัน : กรณีศึกษาการประดิษฐ์สร้างดนตรีร่วมสมัย เพลงรำโทน ตำบลเขาทอง อำเภอพยุหะคีรี จังหวัดนครสวรรค์. รายงานการวิจัย. คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์: มหาวิทยาลัยราชภัฎนครสวรรค์.

Bernardo Bernadi. (1977). The concept and Dynamics of Culture. Paris: Mouton Publishers.

Davis (1983). Structural evolution of the Whipple and South Mountains shear zones, southwestern United States. Geology 14.1 (1986): 7-10.

John E. Kaemmer. (1993). Music in Human Life Anthropological Perspectives on Music. University of Texas Press.

Jorge Larrain. (1994). Ideology & Identity Modernity and the Third World Presence. Policy Press, 65 Bridge Street, Cambridge CB2 1UR, UK.

Neil J Smelser. (1971). Theory Collective Behavior. A Division of Macmillan Publishing Co., Inc. New York USA.

Niels Mulder. (2000). Inside Thai Society. Bangkok: O.S. Printing House, Thailand.

Peter. (2002). Philosophy of Music. Published in the United States. Oxford University Press Inc.

Ted Gioia. (1997). The History of Jazz. First published by Oxford University Press. Inc.

Wayne D. Bowman. (1998). Philosophical Perspective on Music. Oxford University Press

Downloads

Published

2023-01-16

How to Cite

Saengthong, M. (2023). Integration of Thai Folk Music Culture (Ram Thon) with Jazz Music Culture towards Creative Contemporary Music Culture. Journal of Humanities and Social Sciences Uttaradit Rajabhat University, 9(2), 162–175. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/johuru/article/view/262272

Issue

Section

บทความวิชาการ