Religious Affairs Promotion Committee and Buddhism Propagation Committee under the Government of Field Marshal Plaek Phibun Songkhram, 1938-1944

Authors

  • Tanapong Chitsanga Department of History Faculty of Humanities, Ramkhamhaeng University

Keywords:

Buddhism, Field Marshal Pleak Phibun Songkhram, Chaplaincy Division, established religion, national religion

Abstract

Religious Affairs Promotion Committee and Buddhism Propagation Committee were established during the Field Marshal Phibunsongkhram administration with the purpose to oversee domestic religious affairs and encourage the sangha to support assorted governmental policies. After the rise of Phibunsongkhram to premiership, the government formed and tasked the Religious Affairs Promotion Committee with the responsibility to specify the correct role and qualifications of monks as well as provide an appropriate guideline to the management of Buddhist affairs. Perhaps more importantly, during the Franco-Thai War in 1941, the Phibunsongkhram government set up another committee, the Buddhism Propagation Committee, to internally fight against other faiths, especially Catholicism. This committee set its sight on propagating Buddhism through religious training provided to students and the public from which the Chaplaincy Division was founded within the Religious Affairs Department to facilitate such process in order to assert the place of Buddhism as the national religion.

References

เอกสารภาษาไทย

กระจ่าง นันทโพธิ. 2528. มหานิกาย-ธรรมยุต ความขัดแย้งภายในของคณะสงฆ์ไทยกับการส้องเสพอำนาจ ปกครองระหว่างอาณาจักรและศาสนาจักร. นนทบุรี: สันติธรรม.

ก้องสกล กวินรวีกุล. 2545. “การสร้างร่างกายพลเมืองไทยในสมัยจอมพล ป. พิบูลสงคราม พ.ศ. 2481-2487” วิทยานิพนธ์สังคมวิทยาและมานุษยวิทยามหาบัณฑิต (มานุษยวิทยา), มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

คนึงนิตย์ จันทบุตร. 2528. การเคลื่อนไหวของยุวสงฆ์ไทยรุ่นแรก พ.ศ. 2477-2484. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

เจมส์ ซี อินแกรม. 2552. การเปลี่ยนแปลงทางเศรษฐกิจในประเทศไทย 1850-1970. แปลโดย ชูศรี มณีพฤกษ์ และ เฉลิมพจน์ เอี่ยมกมลา, บรรณาธิการแปลโดย สุภาภรณ์ จรัลพัฒน์ ชิเกโตมิ. กรุงเทพฯ: มูลนิธิโตโยต้าประเทศไทย.

ชาญวิทย์ เกษตรศิริ และคณะ. 2535. สำนักนั้นธรรมศาสตร์และการเมือง. กรุงเทพฯ: ดอกหญ้า.

ชายชาติ มุกสง. 2556. “รัฐ โภชนาใหม่กับการเปลี่ยนแปลงวิถีการกินในสังคมไทย พ.ศ. 2482-2517” วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรดุษฎีบัณฑิต (ประวัติศาสตร์), จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ณัฐพล ใจจริง. 2559. กบฏบวรเดช: เบื้องแรกปฏิปักษ์ปฏิวัติสยาม ๒๔๗๕. กรุงเทพฯ: มติชน.

ณัฐพล ใจจริง. 2556. ขอฝันใฝ่ในฝันอันเหลือเชื่อ: ความเคลื่อนไหวของขบวนการปฏิบักษ์ปฏิวัติสยาม พ.ศ. 2475-2500. นนทบุรี: ฟ้าเดียวกัน.

นริศ จรัสจรรยาวงศ์. 2564ก. ๒๔๗๕ ราษฎรพลิกแผ่นดิน. กรุงเทพฯ: มติชน.

นริศ จรัสจรรยาวงศ์. 2564ข. “พระพิมลธรรม สมณศักดิ์อาถรรพ์มองการเมืองสงฆ์หลังปฏิวัติ 2475 ผ่านชีวิตสมเด็จพระพุฒาจารย์ อาจ อาสโภ (พ.ศ. 2446-2532).” ฟ้าเดียวกัน 19(2): 101-140.

ประยูร ภมรมนตรี. 2525. ชีวิต ๕ แผ่นดินของข้าพเจ้า. งานพระราชทานเพลิงศพพลโท ประยูร ภมรมนตรี ณ วัดพระศรีรัตนมหาธาตวรมหาวิหาร.

คณะศิษยานุศิษย์. 2488. พระประวัติสมเด็จสังฆราช ติสฺสทเว วัดสุทัศน์เทพวราราม และ ปกิรณกเทศนา. พิมพ์แจกในงานพระราชทานเพลิงพระศพ ณ สุสานหลวง วัดเทพสิรินทราวาส. พระนคร: โรงพิมพ์ไทยเขษม.

พระมหาวรชัย กลึงโพธิ์. 2539. “การปกครองคณะสงฆ์ไทยตามพระราชบัญญัติคณะสงฆ์ พ.ศ. 2484” วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต (ประวัติศาสตร์), จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย. 2536. 100 ปี มหามกุฏราชวิทยาลัย 2436-2536. นครปฐม: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.

วอยส์ทีวี. 2565. “รถพระทำ ใส่สบงแล้วทรงพลัง.” Facebook 8 มกราคม 2565 สืบค้นวันที่ 30 กรกฎาคม 2565. https://www.facebook.com/watch/?v=605967640486916.

ศรัญญู เทพสงเคราะห์. 2561. “มองสํานึกพลเมืองยุคคณะราษฎรผ่านอนุสาวรีย์รัฐธรรมนูญในอีสาน.” ศิลปวัฒนธรรม 39(8): 74-105.

สมบูรณ์ สุขสำราญ. 2527. พุทธศาสนากับการเปลี่ยนแปลงทางการเมืองและสังคม. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สิริวัฒน์ คำวันสา และ ทองพรรษ์ ราชภักดิ์. 2525. สงฆ์ไทยใน 200 ปี. (เล่ม 2). กรุงเทพฯ: มหาจุฬาบรรณาคาร.

เอกสารจากหอจดหมายเหตุแห่งชาติ

หอจดหมายเหตุแห่งชาติ. สร.0201.10/61 “เรื่องพระศรีวิไชยไม่ปรองดองกับคณะสงฆ์ พ.ศ. 2478-2479.”

หอจดหมายเหตุแห่งชาติ. สร.0201.10/101 “เรื่องการพิจารณาการบำรุงและส่งเสริมศาสนกิจ พ.ศ. 2481-พ.ศ. 2485.”

หอจดหมายเหตุแห่งชาติ. สร.0201.10/115 “เรื่องขอความร่วมมือของคณะสงฆ์ในการสั่งสอนอบรมประชาชน พ.ศ. 2482-2494”

หอจดหมายเหตุแห่งชาติ. สร.0201.10/126 “เรื่องสร้างพระธรรมเทศนาสอนประชาชน ฉะบับกระทรวงธรรมการ พ.ศ. 2483-2487”

หอจดหมายเหตุแห่งชาติ. สร.0201.10/144 ปึกที่ 1 และ 2 “เรื่องการเผยแพร่พระพุทธศาสนาทางอนุศาสนาจารย์ พ.ศ. 2485-2487”

หอจดหมายเหตุแห่งชาติ. สร.0201.10/150 “เรื่องการปรับปรุงสาสนาทางภาคเหนือ” พ.ศ. 2486”

เอกสารภาษาอังกฤษ

Hansen, Anne Ruth. 2007. How to Behave: Buddhism and modernity in Colonial Cambodia 1860-1930. Chiang Mai: Silkworm Books.

Ishii, Yoneo. 1986. Sangha, State, and Society: Thai Buddhism in history. Honolulu: University of Hawaii Press.

Jackson, Peter A. 1989. Buddhism, Legitimation and Conflict: Political function of urban Thai Buddhism. Singapore: ISEAS.

Strate, Shane. 2001. “An Uncivil State of Affairs: Fascism and Anti-Catholicism in Thailand, 1940-1944.” Journal of Southeast Asian Studies 1(42): 59-87.

Subrahmanyan, Arjun. 2017. “Buddhism, Democracy and Power in the 1932 Thai Revolution.” Asian Studies Review 1(41): 40-57.

Tambiah, Stanley J. 1976. World Conqueror and World Renouncer. London: Cambridge University Press.

Tiyavanich, Kamala. 1997. Forest Recollection: Wandering monks in twentieth century Thailand. Chiang Mai: Silkworms Book.

Turner, Bryan S. 2011. Religion and Modern Society: Citizenship, secularization and the state. Cambridge: Cambridge University Press.

Turner, Bryan S. 2013. The Religious and The Political: A comparative sociology of religion. Cambridge: Cambridge University Press.

Vajiranana, Prince. 1916. The Buddhist Attitude Towards National Defence and Administration: A special allocution by His Holiness Prince Vajiranana. n.p.

Downloads

Published

2022-06-30