Regulatory Guidelines in Content Industry under the Changing Over-the-Top Streaming Technology

Main Article Content

Vinijphat Kanyapong

Abstract

This article studies the media landscape in the changing content industry resulting from OTT and streaming technologies in order to propose guidelines for regulating and promoting content. The roles of related regulating bodies in Thailand are also studied in order to prepare for future regulation and promotion of content industry. By analyzing relevant documents both in Thai and English languages, the study found that platforms played an important role in setting the content’s format. Content creators were set to alter their direction and content to be in line with those that would yield highest benefit to the platform. At the same time, guidelines for regulating and promoting content in foreign countries had been modified by categorizing the OTT content. Legal loopholes in content regulating were also found--the National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC) could not regulate content creators in different platforms. In the future both regulation and promotion could be made, in particular on streaming platforms. However, video sharing platform would not be regulated at the initial stage. This would be an appropriate guideline for Thailand’s regulating bodies as there had never been any regulating guidelines before.

Article Details

How to Cite
Kanyapong, V. (2023). Regulatory Guidelines in Content Industry under the Changing Over-the-Top Streaming Technology. NBTC Journal, 7(2), 120–142. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/NBTC_Journal/article/view/265213
Section
Academic article

References

คนไทยชอบดูคอนเทนต์เรียลๆ โปรดักชั่นไม่ต้องอลังการ ‘บันเทิง-กีฬา-ข่าว’ มีโอกาสโตมากสุดบนสตรีมมิ่ง. (2565, 17 กรกฎาคม). WorkpointToday. https://workpointtoday.com/thai-streaming-platform/?fbclid

=IwAR089HO67uifytakLGJ4gpXU-lSVzHok396biH82qWKIUGeTQVNGOK mtrL8

ณัฐกานต์ แก้วขำ และยุบล เบ็ญจรงค์กิจ. (2564). บทบาทของอุตสาหกรรมสื่อโทรทัศน์ในภูมิทัศน์ของสื่อใหม่ภายใต้ระบบเศรษฐกิจดิจิทัล. วารสารนิเทศศาสตร์ สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 39(1), 107-120. https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jcomm/article/download/244229/167918

ธาม เชื้อสถาปนาศิริ. (2557.) “USER-GENERATED CONTENT”: ยุคสื่อของผู้ใช้. Positioning Magazine. https://positioningmag.com/58244

ปราณ สุวรรณทัต และรชต สนิท. (2564, 24 มกราคม). [บทความวิเคราะห์] โรงหนังกับสตรีมมิ่ง ใครจะเป็นผู้ชนะในศึกแห่งภาพยนตร์. Brand Inside. https://brandinside.asia/cinema-vs-streaming/

ปิยะบุตร บุญอร่ามเรือง และปกรณ์ วิญญูหัตถกิจ. (2566, 27 มีนาคม). แนวทางกำกับดูแลวิดีโอออนดีมานด์. โครงการศึกษาแนวทางในการพัฒนาหลักเกณฑ์ในการกำกับดูแลกิจการโทรทัศน์ไทยให้สอดคล้องกับระบบนิเวศของอุตสาหกรรมที่เปลี่ยนแปลงไป.https://drive.google.com/drive/folders/102XUYeWDD2VAloMUs85jLw662xcXgPOO

ปิยาพัชร วงษ์ประสิทธิ์. (2560). มาตรการทางกฎหมายในการกำกับดูแลการประกอบธุรกิจบริการโอทีที (OTT)

[วิทยานิพนธ์นิติศาสตรมหาบัณฑิต]. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ http://ethesisarchive.library.tu.ac.th/thesis/2017/TU_2017_5801033316_8721_8213.pdf

เพ็ญพักตร์ เตียวสมบูรณ์กิจ และณรงค์ ขำวิจิตร์. (2559). ความรู้เท่าทันสื่อของผู้ใช้สื่อโทรทัศน์ไทยภายใต้ภูมิทัศน์

สื่อโทรทัศน์ที่เปลี่ยนไป. วารสารการประชาสัมพันธ์และการโฆษณา, 9(1), 93-105. https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jprad/article/view/133211/99903

ภูรี สิรสุนทร และพิจิตรา ศุภสวัสดิ์กุล. (2566, 27 มีนาคม). ทิศทางและแนวโน้มอุตสาหกรรมโทรทัศน์. โครงการ

ศึกษาแนวทางในการพัฒนาหลักเกณฑ์ในการกำกับดูแลกิจการโทรทัศน์ไทยให้สอดคล้องกับระบบนิเวศของอุตสาหกรรมที่เปลี่ยนแปลงไป https://drive.google.com/drive/folders/102XUYeWDD2VAloMUs85jLw662xcXgPOO

รมิดา จรินทิพย์พิทักษ์. (2560). บริการ OTT: ความท้าทายต่อสื่อเก่าและการกำกับดูแล. NBTC Journal, 1(1), 316-341.https://so04.tci-thaijo.org/index.php/NBTC_Journal/article/view/116011

รัชณีวรรณ ชาวนา และรัตพงษ์ สอนสุภาพ. (2563). บริการโทรทัศน์แบบ Over the Top TV (OTT TV) ในประเทศไทย. NBTC Journal, 4(4), 288-309. https://so04.tci-thaijo.org/index.php/ NBTC_Journal/ article/view/244787/168262

วิโรจน์ สุทธิสีมา. (2564). ความเปลี่ยนแปลงของสื่อสตรีมมิ่งในอุตสาหกรรมภาพยนตร์ไทย: มุมมองจากกลุ่มผู้สร้างและผู้มีส่วนเกี่ยวข้อง. Journal of Liberal Arts, Maejo University, 9(2), 104-120. https://so03.tci-thaijo.org/index.php/liberalartsjournal/article/download/251441/171284/939705

ศูนย์บริการวิชาการแห่่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. (2563). รายงานผลการศึกษาฉบับสมบูรณ์ (Final Report)

โครงการศึกษาผลกระทบของ OTT ต่อกิจการกระจายเสียงและกิจการโทรทัศน์ และแนวทางการส่งเสริม

และกํากับดููแล. สำนักงาน กสทช. https://www.nbtc.go.th/ /Information/ผลการศึกษาวิจัย/49215.aspx

สมสุข หินวิมาน, ศิริมิตร ประพันธ์ธุรกิจ, ภัทธีรา สารากรบริรักษ์, อารดา ครุจิต, กรรณิกา รุ่งเรืองพงษ์, และกุลนารี เสือโรจน์. (2557). ความรู้เบื้องต้นทางวิทยุและโทรทัศน์. สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

สำนักงานส่งเสริมเศรษฐกิจสร้างสรรค์. (2564). รายงานการศึกษาการพัฒนาอุตสาหกรรมสร้างสรรค์ ปี 2564 สาขาภาพยนตร์และวีดิทัศน์. Creative Economy Agency. https://www.cea.or.th/th/single-industries/Creative-Industries-Development-Report-2021-Film

โหด! กสทช. สั่งเอเจนซีระงับโฆษณา Facebook-YouTube หากสองเจ้านี้ไม่มาลงทะเบียนก่อน 22 ก.ค. (2560,

มิถุนายน). The Standard. https://thestandard.co/news-thailand-nbtc-suspension-advertising-on-illegal-platform-like-facebook-and-youtube/

Archer, J. (2020, February 12). Netflix And Samsung Reveal Controversial Exclusive Content Deal

[UPDATED]. Forbes. https://www.forbes.com/sites/johnarcher/2020/02/12/netflix-and-

samsung-reveal-controversial-exclusive-content-deal/?sh=36e7a016613b

Barnes, B., & Sperling, N. (2020, 8 December). Trading Box Office for Streaming, but Star Still Wants Their Money. The New York Times International. https://www.nytimes.com/2020/12/07/business/media/warner-bros-hbo-max-movies-pay.html

Cambridge Dictionary. (n.d.). Streaming. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/streaming

Eliashberg, J., Elberse, A., & Leenders, M. A. A. M. (2006). The Motion Picture Industry: Critical Issues in Practice, Current Research, and New Research Directions. Marketing Science, 25(6), 638-661. http://www.jstor.org/stable/40057207

Giulianotti, R., & Robertson, R. (2012). Glocalization and Sport in Asia: Diverse Perspectives and Future Possibilities. Sociology of Sport Journal, 29(4), 433-454. https://doi.org/10.1123/ssj.29.4.433

Hadida, A. L., Lampel, J., Walls, W. D., & Joshi, A. (2020). Hollywood studio filmmaking in the age of Netflix: a tale of two institutional logics. Journal of Cultural Economics, 45, 213-238.https://doi.org/10.1007/s10824-020-09379-z

Henriques, D. (2021). Effects of TV airtime regulation on advertising quality and welfare. Information Economics and Policy, 55, 100897. https://doi.org/10.1016/j.infoecopol.2020.100897

Jenner, M. (2018). Netflix and the Re-invention of Television. Springer.

Jung, J., & Melguizo, Á. (2023). Is your Netflix a substitute for your Telefunken? Evidence on the dynamics of traditional pay TV and OTT in Latin America. Telecommunications Policy, 47(1), 102397. https://doi.org/10.1016/j.telpol.2022.102397

Kim, E., & Kim, S. (2017). Online movie success in sequential markets: Determinants of video-on-demand film success in Korea. Telematics and Informatics, 34(7), 987-995. https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.04.009

Lampe, R., & McRae, S. (2021). Self-regulation vs state regulation: Evidence from cinema age restrictions. International Journal of Industrial Organization, 75, 102708. https://doi.org/10.1016/j.ijindorg.2021.102708

McDonald, K., & Smith-Rowsey, D. (Eds.). (2016). The Netflix Effect: Technology and Entertainment in the 21st Century. Bloomsbury Publishing.

Mirrlees, T. (2013). Global entertainment media: Between cultural imperialism and cultural globalization. Routledge.

Porter, M. E. (1985). Technology and Competitive Advantage. Journal of business strategy, 5(3), 60-78. https://doi.org/10.1108/eb039075

Ramasoota, P., & Kitikamdhorn, A. (2021). “The Netflix effect” in Thailand: Industry and regulatory implications. Telecommunications Policy, 45(7), 102156. https://doi.org/10.1016/j.telpol.2021.102156

Salvador, E., Simon, J. P., & Benghozi, P. J. (2019). Facing disruption: The cinema value chain in

the digital age. International Journal of Arts Management, 22(1), 25-40. https://

www.researchgate.net/publication/327417997_Facing_disruption_the_cinema_value_chain_in_the_digital_age

Sharma, M., Basu, S., Chakraborty, S., & Bose, I. (2023). Determining the optimal release time of

movies: A study of movie and market characteristics. Decision Support Systems, 165, 113893. https://doi.org/10.1016/j.dss.2022.113893