Creating an Accessible Society for All Through Inclusive Design under the Concept of "Leaving No One Behind"
Main Article Content
Abstract
The objective of this article is to present the concept of “leaving no one behind” in line with the United Nation’s Sustainable Development Goals with the aims to eliminate the digital divide and address the needs of the marginalized and at-risk groups in society, such as the elderly and people with disabilities, as well as to ensure that they could access to and benefit from digital technologies. This documentary research studied and analyzed documents relating to social and environmental factors, and development structures, the importance of the digital divide, and the digital access and recognition development. The study found that by combining inclusive design with assistive technology to invent digital products and services that are accessible by all people, implementing Information and Communication Technology (ICT) accessibility policies and strategies that will support the inclusive and equitable development, and creating the inclusive ICT innovation ecosystem; all people will be able to fully access to and benefit from ICT technologies. This would then lead to the inclusive development that bridge the digital gap and ensure that no one is left behind.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
เนื้อหาหรือบทความที่ปรากฏในวารสารวิชาการ กสทช. เป็นลิขสิทธิ์ของสำนักงานคณะกรรมการกิจการกระจายเสียง กิจการโทรทัศน์ และกิจการโทรคมนาคมแห่งชาติ
(สำนักงาน กสทช.) ซึ่งสำนักงาน กสทช. ขอสงวนสิทธิ์มิให้นำเนื้อหา ข้อความ หรือบทความไม่ว่าทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ คัดลอก หรือตีพิมพ์ซ้ำโดยเด็ดขาด
เว้นแต่ได้รับอนุญาตเป็นลายลักษณ์อักษร ทั้งนี้ ข้อความ หรือความคิดเห็นที่ปรากฏในบทความแต่ละเรื่องที่ตีพิมพ์ในวารสารนี้ เป็นความคิดเห็นของผู้เขียน
ไม่ผูกพันต่อคณะกรรมการกิจการกระจายเสียง กิจการโทรทัศน์ และกิจการโทรคมนาคมแห่งชาติ (กสทช.) และสำนักงาน กสทช. รวมทั้งกรณีหากมี
การละเมิดสิทธิ์ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนโดยตรงไม่เกี่ยวข้องกับสำนักงาน กสทช. แต่ประการใด
References
ธัญพร มัทวานุกูล. (2566). สถานการณ์คนพิการ 30 มิถุนายน 2566 (รายไตรมาส). กรมส่งเสริมและพัฒนาคุณภาพชีวิตคนพิการ. https://dep.go.th/th/law-academic/knowledge-base/disabled-person-situation/สถานการณ์คนพิการ-30-มิถุนายน-2566-รายไตรมาส
ปราโมทย์ ประสาทกุล, จงจิตต์ ฤทธิรงค์, ศุทธิดา ชวนวัน, ณปภัช สัจนวกุล, สุภรต์ จรัสสิทธิ์, และกาญจนา เทียนลาย. (2565). สถานการณ์ผู้สูงอายุไทย พ.ศ. 2564. สถาบันวิจัยประชากรและสังคม มหาวิทยาลัยมหิดล. https://ipsr.mahidol.ac.th/post_research/situation-of-the-thai-older-persons-2021/
รชนีกร ศรีฟ้าวัฒนา. (2563). คุยกับผู้สร้างแอพพลิเคชั่นพรรณนา โวหารที่ทำให้คนตาบอดดูหนังในโรงภาพยนตร์.WAY Magazine. https://waymagazine.org/tor-klongdinsor-interview/วิชญ์พล พลพิทักษ์ชัย. (2561). คนพิการไม่มีอยู่จริง มีแต่สภาพแวดล้อมที่พิการ. The MATTER. https://thematter.co/brandedcontent/goodsocietyexpo-02/59271
สภาดิจิทัลเพื่อเศรษฐกิจและสังคมแห่งประเทศไทย (DCT). (2566). คู่มือเกี่ยวกับแนวทางการพัฒนาเว็บที่ทุกคนเข้าถึงได้.https://www.dct.or.th/th/project/detail/394
Bonutto, S. (2023). “Reach 4 times the size of the target audience”: Best proof of the impact of Diversity & Inclusion both on human beings and on companies bottom line!. LinkedIn. https://www.linkedin.com/posts/st%C3%A9phane-bonutto-a2a3453b_cdio-ceo-cfo-activity-7052374377350230016-xk-F/
Business Operations – UNSDG. (2021, June 5). ICT Digital Accessibility BOS High Impact Common
Services 2021-06-01 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=SqCydWMVu5Q
Dame, D. (2022, May 10). Increasing our Focus on Inclusive Technology. Microsoft Accessibility
Blog. https://blogs.microsoft.com/accessibility/increasing-our-focus-on-inclusive technology/
Economic and Social Commission for Asia and the Pacific (ESCAP). (2022). Asia and the Pacific SDG progress report 2022 : widening disparities amid COVID-19. https://www.unescap.org/kp/2022/asia-and-pacific-sdg-progress-report-2022
Enabling Village. (n.d.). Tech Able: Assistive technologies at the Enabling Village. https://enablingvillage.sg/assistive-technologies-at-the-enabling-village/
FRAGILE Suisse. (2022). Qu’est-ce que l’inclusion?. https://www.fragile.ch/fr/actualites/actualites-detail/default-f645c8eda4e2c120db218558a97c82bb/
International Telecommunication Union (ITU). (2020). Connect 2030 – An agenda to connect all to a better world. https://www.itu.int/en/mediacentre/backgrounders/Pages/connect-2030-
agenda.aspx
International Telecommunication Union (ITU). (2022). Partner2Connect (P2C) Digital Development Roundtable. https://www.itu.int/itu-d/sites/partner2connect/partner2connect-p2c-digital-development-roundtable/
International Telecommunication Union News (ITU News). (2018). ITU’s approach to using ICTs to achieve the United Nations Sustainable Development Goals. https://news.itu.int/icts-united-nations-sustainable-development-goals/
International Telecommunication Union Pictures (ITU Pictures). (2022). Partner2Connect Digital
Development Roundtable. Flickr. https://www.flickr.com/photos/itupictures/52134298713/in/album-72177720299602781/
Microsoft. (n.d.-a). Microsoft Inclusive Design. https://inclusive.microsoft.design/
Microsoft. (n.d.-b). Accessible accessories. https://www.microsoft.com/en-us/store/b/accessible-adaptive-devices-accessories
Microsoft. (n.d.-c). Microsoft Inclusive Tech Lab. https://www.microsoft.com/en-us/inclusive-tech-lab Microsoft. (2016). Inclusive 101 Guidebook. https://inclusive.microsoft.design/tools-and-activities/Inclusive101Guidebook.pdf
United Nations Department of Economic and Social Affairs (UNDESA). (2023). 16th Session of the
Conference of States Parties to the CRPD (COSP16) | Division for Inclusive Social Development (DISD). https://social.desa.un.org/issues/disability/cosp/16th-session-of-the-conference-of-states-parties-to-the-crpd-cosp16
United Nations Statistics Division (UNSD). (2016). Leaving no one behind. https://unstats.un.org/sdgs/report/2016/Leaving-no-one-behind/