The Role of Buddhism Propagation of The Disciples in The Suttanta Pitaka

Main Article Content

Phra Prayoon Rungrueng

Abstract

This article has three objectives: 1) to study the history and qualifications of important disciples; 2) to study methods and practices for attaining the dharma of the disciples; and 3) to analyze the roles of the disciples' propagation of Buddhism in the Suttanta Pitaka. This was qualitative research, which studied data from Theravada Buddhist scriptures and related documents. Analyze, summarize, and compile a descriptive lecture.


The results of the research showed that 1) the qualifications before attaining dharma or before becoming ordained in Buddhism of the Buddhist disciples who were born from all castes, when being ordained in Buddhism, must practice within the framework of the Dharma discipline; 2) methods and practices for attaining the enlightenment of the disciples found that in the past Indian society, ordination was necessary for one's life to seek Mukkha Dharma if one wanted to break free from the entrusted obligations. or is determined by society, customs and culture, must seek peace and happiness by ordaining and studying the arts in the school where the ancestors or themselves worshiped and meditated and meditated Help to pass on the knowledge of the teacher or not depends on the individual's ethics or vision; and 3) analyzing the role of Buddhism’s propagation of the disciples in the Suttanta Titaka, it was found that after attaining an Arahant, the Buddhist disciples all followed their own best practices by helping to propagate Buddhism or by seclusion. According to the place where he wishes to be alone, some travel to different places with their families, some follow the Lord Buddha in order to fulfill the work that he has the ability to follow the principles that he adheres to as a practice.

Article Details

How to Cite
Rungrueng, P. P. (2022). The Role of Buddhism Propagation of The Disciples in The Suttanta Pitaka. Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences, 5(4), 1366–1375. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jmhs1_s/article/view/258721
Section
Research Articles

References

บรรจบ บรรรณรุจิ. (2535). อสีติมหาสาวก. กรุงเทพฯ: ธรรมสภา.

พระบุญสิริ มุ่งสุข และ วิโรจน์ คุ้มครอง. (2565). การบำเพ็ญบารมีและการบรรลุธรรมของพระเมฆิยเถระ. วารสารสหวิทยาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 5(1), 308-317. https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jmhs1_s/article/view/256923

พระปลัดคมศักดิ์ รุ่งศิริ และ พระปลัดสมชาย ดำเนิน. (2565). พระธรรมกถึกกับการเผยแผ่พระพุทธศาสนาในสังคมไทย. วารสารนวัตกรรมการจัดการศึกษาและการวิจัย, 4(1), 18-28. https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jemri/article/view/250687

พระปลัดสมหวัง ศรีเพ็ญ และ วิโรจน์ คุ้มครอง. (2565). การวิเคราะห์ทุกข์ในอฆมูลสูตรที่มีความ สัมพันธ์ต่อการเจริญวิปัสสนาภาวนา. วารสารสหวิทยาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 5(2), 654–663. https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jmhs1_s/ article/view/256947

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2551). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. (พิมพ์ครั้งที่ 12). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2556). พุทธวิธีในการสอน. (พิมพ์ครั้งที่ 18). กรุงเทพฯ: พิมพ์สวย.

พระมหากิตติณัฏฐ์ สุกิตฺติเมธี. (2564). การวิเคราะห์แนวทางงดเว้นจากความเสื่อมในปราภวสูตร. วารสารสหวิทยาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 4(1), 84-95. https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jmhs1_s/article/view/245026

พระสมชาย บัวแก้ว, พระมหาบุญศรี วงค์แก้ว และ สุเชาวน์ พลอยชุม. (2564). อภิสมาจาร: กระบวน การพัฒนาบุคลิกภาพตามแนวพระพุทธศาสนา. วารสารศิลปการจัดการ, 5(3), 895-907. https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jam/article/view/251384

สุนทร ณ รังษี. (2530). ปรัชญาอินเดีย : ประวัติและลัทธิ. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2552). อรรถกถาภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

อรชร ไกรจักร์, เเม่ชีกฤษณา รักษาโฉม และ พระมหาวรัญธรณ์ ญาณกิตฺติ. (2564). บุคลิกภาพของพระภิกษุตามหลักเวสารัชชกรณธรรม. วารสาร มจร บาฬีศึกษาพุทธโฆสปริทรรศน์, 7(3), 113–125. https://so05.tci-thaijo.org/index.php/Palisueksabuddhaghosa/article/view/253499

Chanthathong, S. (2021). The Significance of the Right View (Sammaditthi) in Theravada Buddhism. Journal of International Buddhist Studies, 12(1), 61-70. http://www.ojs.mcu.ac.th/index.php/JIBS/article/view/6693

Damnoen, P. S., Siri, P., Supattho, P. S., & Kaewwilai, K. (2021). The Development of Student Characteristics in According to the Nawaluk Framework of the Buddhist integration of Buddhapanya Sri Thawarawadee Buddhist College. Asia Pacific Journal of Religions and Cultures, 5(2), 126–135. https://so06.tci-thaijo.org/index.php/ajrc/article/view/249662

Tan, C. C., & Damnoen, P. S. (2020). Buddhist Noble Eightfold Path Approach in the Study of Consumer and Organizational Behaviors. Journal of MCU Peace Studies, 8(1), 1–20. https://so03.tci-thaijo.org/index.php/journal-peace/article/view/235080