The Development of the Metaverse Media Format in Conjunction with the Trisikkha Learning Management, and Story Telling Technique Through Social Media to Promote Learning About the History of The Buddha for Secondary-Level Undergraduate Students
Main Article Content
Abstract
The purposes of this academic article were to study the development of the Metaverse media format in collaboration with the Trisikkha learning process in terms of learning management and storytelling technique through social media and to promote learning in the history of the Buddha for Dhamma scholars at the primary level students. According to the learning of concepts and theories, it was discovered that the Metaverse Media Format could meet the requirements of a new dimension in the learning and development of Dharma educational materials and methodologies for students. It could be adapted as a paradigm structure for bringing together previous knowledge and new knowledge to enhance the learner's experience in the virtual world by creating experimental conditions simulating important events. Students would be able to apply the Dharma principles to increasing the competencies of the learner’s creativity, such as the cognitive domain, affective domain, and psychomotor domain. This could raise the potential of Dhamma students in the world with the unlimited learning process.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Views and opinions appearing in the Journal it is the responsibility of the author of the article, and does not constitute the view and responsibility of the editorial team.
References
ใจทิพย์ ณ สงขลา. (2565). สะท้อนทัศนะและข้อห่วงใยต่อการศึกษาในอนาคตที่ Metaverse จะเข้ามามีบทบาทเชื่อมการเรียนรู้ระหว่างโลกจริงและโลกเสมือน. สืบค้นเมื่อ 28 ธันวาคม 2565, จาก https://www.chula.ac.th/highlight/64690/
เทวัญ อุทัยวัฒน์. (2565). จักรวาลนฤมิตคือตัวเร่งความเหลื่อมล้ำทางสังคม. กลุ่มนโยบายสาธารณะเพื่อสังคมและธรรมาภิบาล. สืบค้นเมื่อ 26 ธันวาคม 2565, จาก https://www.thaipost.net/articles-news/148375/
ไทยรัฐออนไลน์. (2564). Metaverse คืออะไร สำคัญอย่างไรกับโลกอนาคต. สืบค้นเมื่อ 28 ธันวาคม 2565, จาก https://www.thairath.co.th/lifestyle/tech/2230534
พระปิฎกโกศล (ปราโมทย์ ปโมทิโต). (2562) การวิเคราะห์หลักไตรสิกขาในฐานะนวัตกรรมการศึกษา. วารสารบัณฑิตศึกษาปริทรรศน์, 15(2), 49-50.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตโต). (2555). พุทธธรรม ฉบับปรับขยาย. (พิมพ์ครั้งที่ 32). กรุงเทพฯ: ผลิธัมม์.
พระมหาจรรยา สุทธิญาโณ. (2544). ธรรมทรรศน์ปฏิวัติการศึกษา. กรุงเทพฯ: ประชาธรรม.
ภูริทัต ว่องพุฒิพงศ์. (2563). ทฤษฎีโครงสร้างการเล่าเรื่อง (Storytelling). สืบค้นเมื่อ 28 ธันวาคม 2565, จาก https://pharmconnection.blogspot.com/2020/09/storytelling.html
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกฉบับภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
ราชบัณฑิตยสถาน. (2564). ราชบัณฑิตยสถาน บัญญัติคำว่า Metaverse เป็น ‘จักรวาลนฤมิต’. สืบค้นเมื่อ 28 ธันวาคม 2565, จาก https://techsauce.co/metaverse/metaverse-meaning-in-thai
วัฒนชัย วินิจจะกูล. (2564). Storytelling: การจัดการความรู้ด้วย ‘เรื่องเล่าเร้าพลัง’. สืบค้นเมื่อ 26 ธันวาคม 2565, จาก https://www.thekommon.co/readworld-ep61/
วิภาดา ศรีเมือง. (2565). รูปแบบการใช้สื่อสังคมและกระบวนการตัดสินใจซื้อคอมพิวเตอร์โน้ตบุ๊กของผู้บริโภคในจังหวัดนนทบุรี. วารสารมนุษย์ศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชพฤกษ์, 8(2), 281-282.
สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี (สสวท.) กระทรวงศึกษาธิการ. (2565). Metaverse จักรวาลนฤมิตร. สืบค้นเมื่อ 28 ธันวาคม 2565, จาก https://www.ipst.ac.th/knowledge/22565/metaverse.html
สำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ. (2542). การจัดการเรียนรู้. กรุงเทพฯ: ชวนพิมพ์.
สำนักงานพัฒนาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีแห่งชาติ. (2565). Metaverse จักรวาลนฤมิต เทรนด์อนาคตที่น่าจับตามองสำหรับภาคการเกษตร. สืบค้นเมื่อ 27 ธันวาคม 2565, จาก https://www.rakbankerd.com/agriculture/hilight-view.php?id=328
สำนักงานแม่กองธรรมสนามหลวง. (2564) หนังสือธรรมศึกษาชั้นตรี ระดับมัธยมศึกษา. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์สำนักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติ.
สุดารัตน์ พันธ์เถื่อน. (2561). การจัดการเรียนรู้ คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล. สืบค้นเมื่อ 27 ธันวาคม 2565, จาก https://www2.si.mahidol.ac.th/km/knowledgeassets/kmexperience/kmarticle/13200/
โสภณ ศุภมั่งมี. (2564). รู้จักกับ จักรวาลนฤมิต. สืบค้นเมื่อ 26 ธันวาคม 2565, จาก https://www.facebook.com/1023078414531349/posts/1936828533156328/
อดิสรณ์ อันสงคราม. (2558). ผลกระทบจากการใช้สื่อสื่อสังคมของคนวัยทำงานในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีปทุม.
อิศรา ก้านจักร. (2565). มิติใหม่ศึกษาศาสตร์ สร้างการเรียนรู้และพัฒนางานทั้งระบบ สู่จักรวาลนฤมิต “Metaverse”. สืบค้นเมื่อ 28 ธันวาคม 2565, จาก https://th.kku.ac.th/96306/
เอกกนก พนาดำรง. (2565). การเขียนเรื่องเล่า ด้วยเทคนิคการเล่าเรื่อง (Story telling) จัดการความรู้. สืบค้นเมื่อ 26 ธันวาคม 2565, จาก https://www.gotoknow.org/posts/456068
Starfish Academy. (2564). พาส่อง Metaverse (จักรวาลนฤมิต ) โลกดิจิทัลเสมือนจริงแห่งอนาคต. สืบค้นเมื่อ 25 ธันวาคม 2565, จาก https://www.starfishlabz.com/
Trench, B., & Quinn, G. (2003). Online News and Changing Models of Journalism. Irish Communication Review, 9(1). https://doi.org/10.21427/D7TQ65
Zort. (2565). Storytelling ที่ดีควรเป็นอย่างไร ทำไมลูกค้าถึงต้องการ. สืบค้นเมื่อ 24 ธันวาคม 2565, จาก https://zortout.com/blog/what-is-storytelling