Comparison of the Contents of the Palm Leaf Manuscripts “Jale-Abhisek” in the Khmer Version with the Thai Version

Main Article Content

Thirawan Sriratanachotchai
Kangvol Khatshima

Abstract

The objective of this research article is to study and compare the contents appearing in the palm leaf manuscripts “Jali-abhisek” in the Khmer language version and the Thai language version. The research format is qualitative research. By analyzing and comparing the presentation style and content in both languages and writing a descriptive narrative. The research results found that the palm leaf manuscripts “Jali-abhisek” in Khmer and Thai versions probably got the content from the Jali-abhisek in Pali language version, which may be considered the 14th kantha of the Mahajati Vessantara Jataka. Because it was a  kantha that was added to the original 13 kantha to explain the reasons why Jali and Kanha were not reborn as brothers in their last life. The writing style is similar. That is, mainly the text that appears in the Pali version. Then expand the prose in their own language. As for the content, it was found that both versions have the same main plot. Because they all use the same model from the Pali language version. But there will be differences in the content details. The Khmer language version has additional content on traditions, culture and way of life of the Cambodian people during the time this manuscript was written. This is different from the Thai version that focuses on stories and content based on the Pali version only.


The knowledge gained from this research is Even though most Thais and Cambodians practice Buddhism as well. They have similar religious traditions and practices. But when we study deeper into the details, we find that there are many different ideas, practices, and beliefs. This is clearly reflected in the comparison of the contents of these two languages.

Article Details

How to Cite
Sriratanachotchai, T., & Khatshima, K. (2024). Comparison of the Contents of the Palm Leaf Manuscripts “Jale-Abhisek” in the Khmer Version with the Thai Version. Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences, 7(2), 1120–1149. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jmhs1_s/article/view/270962
Section
Research Articles

References

กรมการศาสนา กระทรวงวัฒนธรรม. (2558). องค์ความรู้เรื่องการเทศน์มหาชาติเวสสันดรชาดก. กรุงเทพ: โรงพิมพ์สำนักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติ.

กรมพระปรมานุชิตชิโนรส, สมเด็จ. (2554). ปฐมสมโพธิกถา. กรุงเทพฯ: ธรรมสภา.

กรรณิการ์ วิมลเกษม. (2558). ตำราเรียนอักษรไทยโบราณ อักษขอมไทย อักษรธรรมล้านนา อักษรธรรมอีสาน. (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ: ภาควิชาภาษาตะวันออก คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร.

นรนท สุขวณิช. (2563). เวสสันดรชาดก : กรณีศึกษากัณฑ์ที่ 14 ชาลีกัณหาภิเสก ฉบับหอสมุดรัชมังคลาภิเษก จันทบุรี(วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ปิยะนารถ โภคามาศ. (2550). การศึกษาเวสสันดรชาดก ฉบับท้องถิ่นภาคใต้(วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยศิลปากร.

พระมหากวีศักดิ์ วาปีกุลเศรษฐ์. (2564). ชาลีกัณหาอภิเสกกัณฑ์ ฉบับภาษาบาลีของวัดบวรนิเวศวิหาร. วารสารพุทธศาสน์ศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 28(1), 57-108.

วรารก์ เพ็ชรดี. (2564). การศึกษาวิเคราะห์และเปรียบเทียบลักษณวงศ์ฉบับสุนทรภู่ กับพระลักสมณวงส์ พรามเกสสรฉบับภาษาเขมร(วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยศิลปากร.

วาทิต ธรรมเชื้อ. (2556). วรรณศิลป์ล้านนาจากมหาชาติภาคพายัพ สำนวนสร้อยสังกร. วารสารมหาวิทยาลัยศิลปากร ฉบับภาษาไทย, 33(1), 51-72.

วิทยาลัยสงฆ์นครลำปาง มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2555). ภาพจิตรกรรม ตอนอุภิเศกสองชาลีกัณหา ทำศพพระเวสสันดร วัดบุญวาทย์ อ.เมือง จ.ลำปาง. สืบค้นเมื่อ 1 กุมภาพันธ์ 2567, จาก https://www.facebook.com/photo/?fbid=255401311237522

&set=a.255401197904200..50692115935711850750

วิมุตตา กุลสุวรรณ และ ปัทมา พัฒนพงษ์. (2561). โครงสร้างสัมพันธสารในพระปฐมสมโพธิกถา ฉบับสมเด็จพระมหาสมณเจ้ากรมพระปรมานุชิตชิโนรส. วารสารมหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม, 12(2), 459-466.

ศานติ ภักดีคำ. (2550). ความสัมพันธ์วรรณคดีไทย-เขมร. กรุงเทพฯ: คณะกรรมการสมาคมวัฒนธรรมไทย-กัมพูชา.

ศานติ ภักดีคำ. (2554). ศาสตราแลบง วัฒนธรรมทางวรรณศิลป์ พัฒนาการและความสัมพันธ์กับวัฒนธรรมเขมร. กรุงเทพฯ: สมาคมมิตรภาพไทย-กัมพูชา.

ศิราพร ฐิตะฐาน. (2563). ทฤษฎีคติชนวิทยา : วิธีวิทยาในการวิเคราะห์นิทาน-ตำนานพื้นบ้าน. (พิมพ์ครั้งที่ 4). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

อนันต์ เหล่าเลิศวรกุล. (2546). ปฐมสมโพธิกถาภาษาไทยฉบับสมเด็จพระสมณเจ้ากรมพระปรมานุชิตชิโนรส : ความสัมพันธ์ด้านสารัตถะกับวรรณกรรมพุทธประวัติอื่น(วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรดุษฎีบัณฑิต). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

เอนก นาวิกมูล. (2557). สมบัติปัตตานี. ปัตตานี: จังหวัดปัตตานี

de Bernon, O., Sopheap, K., & Kok-An, L (2004). Inventaire provisoire des manuscrits du Cambodge Première partie. Paris: École Française d’Extrême-Orient.

Finot, L. (1917). Recherches sur la littérature laotienne. Bulletin de l’Ecole française d’Extrême-Orient, 17, 1–218. Retrieved from https://www.persee.fr/doc/befeo_0336-1519_1917_num_17_1_5323