Thematic Lyric and Language Usage Techniques in Thai Country Music of Jenpob Jobkrabuanwan

Main Article Content

Chayanan Chaisaart
Tepika Rodsakan
Surasak Jamnongsarn

Abstract

This qualitative research article aimed to explore 1) the thematic lyric and 2) the language usage technique of Thai country music, commonly known as "Luk Tung." The study employed structural analysis theory to decode the underlying concepts conveyed by the composer as well as to analyze the artistic use of words and imagery, termed language usage. The study selected four target groups of key informants through purposeful sampling. The research tools used included document synthesis aligned with the objectives, and there were two types of interviews: structured and unstructured. The study seeks to elucidate the nuances of thematic elements and linguistic expressions in Thai country music, contributing to a deeper understanding of this cultural phenomenon.


The research results pertaining to the thematic lyrics indicate that Jenpob Jobkrabuanwan composed his works between the years 2538-2540 B.E. (1995-1997). The examination of a total of 13 songs revealed four main themes: love, social issues, documentaries, and self-portraits. The research results related to the language usage technique found that Jenpob Jobkrabuanwan adopted two linguistic approaches: using words, including the use of repetition, and using double collateral. Jenpob Jobkrabuanwan employed interrogative words and rhetorical devices such as metaphors, symbols, nouns, axioms, and personifications.

Article Details

How to Cite
Chaisaart, C., Rodsakan, T., & Jamnongsarn, S. . (2024). Thematic Lyric and Language Usage Techniques in Thai Country Music of Jenpob Jobkrabuanwan. Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences, 7(6), 3318–3337. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jmhs1_s/article/view/271960
Section
Research Articles

References

กนิษฐา ปันตา, จิราพร ภูวรัตนาวิวิธ, และ ประภัสสรา ห่อทอง. (2566, 15 มีนาคม). กลวิธีการใช้ภาษาในบทเพลงของกระต่าย พรรณิภา. ใน การประชุมวิชาการระดับชาติ ครั้งที่ 3, มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร, กำแพงเพชร. สืบค้นจาก https://research.kpru.ac.th/research2/pages/filere/1680071620.pdf

กุสุมา กูใหญ่. (2556, 17 กุมภาพันธ์). กระบวนการสร้างอัตลักษณ์: มุมมองจิตวิเคราะห์และสังคมศาสตร์. สืบค้นจาก https://kusumakooyai.blogspot.com/2013/04/blog-post_5.html

จอห์นนพดล วศินสุนทร. (2556). มายาคติ (Myth) และในแบบหลังโครงสร้างสัญวิทยา. สืบค้นจาก http://johnnopadon.blogspot.com/2015/10/roland-barthes-myth-poststructural.html

เจนภพ จบกระบวนวรรณ. (2550). เพลงลูกทุ่ง. กรุงเทพฯ: สำนักงานอุทยานการเรียนรู้.

เจนภพ จบกระบวนวรรณ. (2565). นักจดหมายเหตุและนักวิชาการเพลงไทยลูกทุ่ง. สัมภาษณ์, 4 มิถุนายน.

ณัฐพล ดีคำ. (2566). อาจารย์ประจำคณะดุริยางคศาสตร์ มหาวิทยาลัยกรุงเทพธนบุรี. สัมภาษณ์, 5 สิงหาคม.

ธงรบ ขุนสงคราม. (2556). แนวคิดการเรียบเรียงเสียงประสานเพลงไทยลูกทุ่งของศิลปินแห่งชาติ ประยงค์ ชื่นเย็น. รมยสาร, 11(2), 42-54. สืบค้นจาก https://so03.tci-thaijo.org/index.php/RDIBRU/article/view/130396

ธีรบูลย์ มิตรมโนชัย. (2563). องค์ความรู้ : เพลงไทยในยุคสมัยอดีต เรื่อง ต้นกำเนิดเพลงลูกทุ่งของไทย. หอสมุดแห่งชาติรัชมังคลาภิเษก เชียงใหม่. สืบค้นจาก https://www.finearts.go.th/chiangmai library/view/41863-องค์ความรู้---เพลงไทยในยุคสมัยอดีต-เรื่อง-ต้นกำเนิดเพลงลูกทุ่งของไทย

นฤพน พานทอง. (2566). นักประพันธ์เพลงไทยลูกทุ่ง. สัมภาษณ์, 30 กรกฎาคม.

เนาวรัตน์ พงษ์ไพบูลย์. (2533, 31 สิงหาคม). จับไมค์ใส่ขนนก: ลักษณะสำคัญของเพลงลูกทุ่ง 2. สืบค้นจาก https://archives.museumsiam.org/index.php/exh-tmp-04-03-010

ปรมาภรณ ลิมป์เลิศเสถียร. (2538). ร้อยกรองของเนาวรัตน์ พงษ์ไพบูลย์: วัจนลีลากับความคิดของกวี(วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมมหาบัณฑิต). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

พรทิพย์ ฉายกี่ และ จันทนา แก้ววิเชียร. (2561). วิเคราะห์แนวคิดและศิลปะการใช้ภาษาในวรรณกรรมเพลงลูกทุ่งที่แต่งโดย สลา คุณวุฒิ. วารสารราชภัฎเพขรบูรณ์สาร, 20(1), 87-96. สืบค้นจาก https://so05.tci-thaijo.org/index.php/jpcru/article/view/182025/128952

มูลนิธิการศึกษาทางไกลผ่านดาวเทียม. (2565, 24 พฤษภาคม). ใบความรู้ที่ 1 เรื่อง ศิลปะการประพันธ์. สืบค้นจาก https://dltv.ac.th/utils/files/download/122652

เมทินี วงศ์ธราวัฒน์. (2560, 7-8 ธันวาคม). เพลง: วรรณกรรมเพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยว. ใน การประชุมวิชาการระดับชาติ ครั้งที่ 14, มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกำแพงแสน, นครปฐม. สืบค้นจาก https://kukr.lib.ku.ac.th/kukr_es/KPS_FLAS/search_detail/dowload_digital_file/20002743/127841

สมถวิล วิเศษสมบัติ. (2544). สอบภาษาไทยง่ายนิดเดียว. กรุงเทพฯ: อักษรไทย.

สุนันท์ ภัคภานนท์. (2558). การเล่นคำ: สุนทรียภาพในบทเพลงของศรีสวัสดิ์ พิจิตรวรการ. วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยหอการค้าไทย, 35(4), 180-193. สืบค้นจาก https://utcc2.utcc.ac.th/utccjournal/354/180_193.pdf

Sternberg, R. J. (1986). A triangular theory of love. Psychological Review, 93(2), 119-135. Retrieved from http://pzacad.pitzer.edu/~dmoore/1986_sternberg_trianglelove_ psyrev.pdf