Imam's role in the development of the Muslim community: A case study of Ayutthaya

Authors

  • พิสิฐ โอ่งเจริญ นักศึกษาหลักสูตรรัฐประศาสนศาสตรดุษฎีบัณฑิต

Keywords:

Role, the development, the Muslim community

Abstract

The study has the following objectives. 1) To study the role of imam in the Muslim community, political, economic, and social organization Act 2540 Islamic 2) to study the relationship between personal factors (age, education level, Region. General, religion, education level, length of tenure, and tenure in the community) has an impact on the role of imam in the Muslim community. 3) To study the relationship between urban style housing conditions (municipalities) and rural communities (municipalities) that have an impact on the role of imam in the Muslim community, 4) to study the problems and obstacles. As well as problems in the development of the Imam. Barriers to the development community, the imam of the Imam (Sappuruk) and its related entities. 1) Acquisition of a leader (imam) at various levels have elected it. Which is contrary to religious principles causing a rift within the Muslim community at all levels. 2) Leader (imam) at various levels, some features are not appropriate. Not worthy of the position in religious organizations. 3) Leader (Imam) do not reflect the representation of Muslims in public. The real area the opportunity to influence and economic position to the position at various levels easily. 4). Acquisition of a leader (Imam) in a scandal in the lobby. By the vote and to vote with money and incentivize or facilitate the activities causing damage to honor those who served at various levels. Causing damage to the image of the Muslim community as a whole. 5) The appointment of a panel of experts at various levels. As the leader of the sole. The cause of the accusation that they are purchasing position. The luminaries are not suitable for the position in religious organizations. Recommendations problems in developing community leaders (imams) are as follows: 1) To determine the source of the leader (imam) at various levels to the consultation. (Surah Muhammad Jawad Cua Lo) during the friendly volunteers came voluntarily enrolled themselves with the rules. Must not offer themselves to the position of the other two). To qualify for education in Islamic and ordinary. Other features include: In order to derive the leader (imam) at different levels appropriate to fulfill the role and responsibilities truly worthy of the position.

References

กรมการศาสนา. ( 2521). จริยธรรมอิสลาม. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์การศาสนา.

กัลยา ผ่องเมฆินทร์.(2534). ผลกระทบที่ภรรยามีส่วนร่วมหาเลี้ยงครอบครัวต่ออำนาจการตัดสินใจ และความคาดหวังทางอำนาจในครอบครัว. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

กาญจนา แก้วเทพ. (2538). การพัฒนาแนววัฒนธรรมชุมชน. กรุงเทพมหานคร: สภาคาทอลิกแห่งประเทศไทย เพื่อการพัฒนา.

กาญจนา แก้วเทพ. (2530). การพึ่งตนเองศักยภาพในการพัฒนาชนบท. กรุงเทพมหานคร: รุ่งเรืองสาสน์การพิมพ์.

โกวิทย์ กังสนันท์. (2538, มีนาคม - เมษายน). การใช้ประโยชน์เทคโนโลยีในการฝึกอบรมในหน่วยงาน. วารสารข้าราชการ 40.

ขบวน พลตรี. (2544). มนุษย์กับสังคม. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์โอเดียนสโตร์.

คมสัน หุตะแพทย์. บรรณาธิการ(2527). พัฒนาสังคม. รวมบทความด้านการพัฒนาสังคมขององค์การ พัฒนาเอกชน, ม.ป.ท.

คณะกรรมการกลางอิสลามแห่งประเทศไทย .(2542) . พระราชบัญญัติการบริหารองค์กรอิสลาม พ.ศ. 2540. กรุงเทพมหานคร.

งามพิศ สัตย์สงวน. (2537). สังคมและวัฒนธรรม (พิมพ์ครั้งที่ 4). กรุงเทพมหานคร: จุฬาลงกรณ์มหวิทยาลัย: 73.

จักรกฤษณ์ นรนิติ.(2527). ผดุงการบรรณาธิการ. กรุงเทพมหานคร: โอเดียนสโตร์.

จิตติ มงคลชัยอรัญญา. (2540). การศึกษาชุมชนเพื่อการพัฒนา. (เอกสารประกอบการเรียนภาควิชาการพัฒนาชุมชน.กรุงเทพมหานคร: คณะสังคมสงเคราะห์ศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

อริยา เศวตามร์.(2542). “นักพัฒนากับบทบาทในการสร้างความหมายใหม่ของชุมชน”. ในเศรษฐศาสตร์การเมือง เอ็นจีโอ 2000. ณรงค์ เพ็ชรประเสริฐ. บรรณาธิการ. ศูนย์เศรษฐศาสตร์การเมือง คณะเศรษฐศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

อเนก เหล่าสุวรรณทัศน์.(2542). ประชาสังคมในมุมมองตะวันตกอ่าน และสอนที่จอห์นส์ ฮอปกินส์. กรุงเทพมหานคร: สถาบันการเรียนรู้และพัฒนาประชาสังคม.

อมรา พงศาพิชย์. (2533). วัฒนธรรม ศาสนา และชาติพันธุ์:วิเคราะห์สังคมไทยแนวมนุษยวิทยา.กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

อัล-กุรอาน.(1428). พระมหาคัมภีร์อัลกุรอาน. สมาคมนักเรียนเก่าอาหรับ ประเทศไทย ศูนย์กษัตริย์ฟาฮัด เพื่อการพิมพ์อัลกุรอาน อัลมาดีนะห์ อัลมูเนาวาเราะห์ ราชอาณาจักร ซาอุดีอาระเบีย ปี ฮ.ศ.1428

อุทัย หิรัญโต. ( 2519). สังคมวิทยาประยุกต์. กรุงเทพฯ: โอออเดียน สโตร์.

ฮัมมูดะห์ อับดะละตี. (ม.ป.ป). ศาสนาอิสลาม. แปลจาก Islam in Focus โดยอามิน บินกาซัน. กรุงเทพฯ: ส.วงศ์เสงี่ยม

Bass, B.M. Bass (1997). Hand book of leadership New York.

Broom, L.,&Sclzrnick. (1976). P, Sociology. New York: Harper & Row.

Cohen &Orbuch, (1990). Introduction to sociology. Singapore: McGraw-Hill.

Edwards, Paul (Ed). (1997). The Encyclopedia of philosophy. 1-2 ,8 vols. New York: Macmillan

Downloads

Published

2019-03-12

How to Cite

โอ่งเจริญ พ. (2019). Imam’s role in the development of the Muslim community: A case study of Ayutthaya. Mahamakut Graduate School Journal, 15(2), 79–88. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/mgsj/article/view/177277

Issue

Section

Research Articles