Analytical Study of the Reform of Saddhammapatirupaka in Buddhism with Buddha’s Words

Authors

  • ณัฐพงศ์ ทวีศักดิ์วิชิตชัย บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย

Abstract

 The objectives of this thesis were 1) to study the pseudo-doctrines (Saddhammapatirûpa) in Buddhism, 2) to study the solutions, based on the Buddha’s words, to such pseudo-doctrines and 3) to analyze the so-said solutions. As a qualitative study, the research was included in the category of the documentary research, with information mostly collected from the Buddhist Cannon or Tipitaka, documentaries and related documents and research works. 
The results of the study were as follows: 
                    1) As its name implies, the Saddhammapatirûpa were not the authentic doctrines, the main causes of which lay in the following factors: 1) the misspelling of words caused by the missing of alphabets or vowels, 2) the monks’ intractable behaviors, 3) the educated monks’ lack of preaching skills, which led to misunderstanding by the listeners, and 4) the senior monks’ greediness. 
                    2) The solutions, based on the Buddha’s words, to the pseudo-doctrines in Buddhism (Saddhammapatirûpa) were found to maintain 3 principles as expounded in 1) 4 kinds of Mahapadesa, 2) Kãlãma Sutta and 3) Sankhitta Sutta. These 3 principles were, in fact, the measures leading to the evolution of life that encompassed doing no evil, doing good and purification of the mind, followed by maintaining the good already done, and continuously enhancing it, for the mutual benefits of both one’s own self and the others, in order to achieve the ultimate goal, i.e., the extinction of suffering or Nibbãna. 
                    3) to analytical study of the solutions, based on the Buddha’s words, to the pseudo doctrines or Saddhammapatirupa was found to rely mostly on the four principles of Mahapadesa, while those expounded in both Kalama Sutta and Sankhitta Sutta were merely the supportive measures. This is because the four principles of Mahapadesa were laid down as the standards on which the justification of the Buddhist doctrines must be based. 

References

1 ภาษาไทย
ข้อมูลปฐมภูมิ
การศาสนา, กรม. พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับหลวง เล่มที่ 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 19, 20, 21, 23, 25, 31, และ 35 . กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์การศาสนา, 2525.

ข้อมูลทุติยภูมิ
1) หนังสือ
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2552ก). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. (พิมพ์ครั้งที่ 12). กรุงเทพฯ: สานักพิมพ์จันทร์เพ็ญ.

_______. (2552ข). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. (พิมพ์ครั้งที่ 17). กรุงเทพฯ: สานักพิมพ์จันทร์เพ็ญ.พุทธทาสภิกขุ. (2534). ตามรอยพระอรหันต์. กรุงเทพฯ: สุขภาพใจ.

ราชบัณฑิตยสถาน (2540). พจนานุกรมศัพท์ปรัชญาอังกฤษ - ไทย ฉบับราชบัณฑิตยสถาน. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ:อรุณการพิมพ์.

สมเด็จพระมหาสมณเจ้ากรมพระยาวชิรญาณวโรรส. (2544). นวโกวาท (ฉบับประชาชน). (พิมพ์ครั้งที่ 13). กรุงเทพฯ:โรงพิมพ์มามกุฏราชวิทยาลัย.

เสฐียรพงษ์ วรรณปก. (2543). คำบรรยายพระไตรปิฎก. กรุงเทพฯ: ธรรมสภา.

พระธรรมธีรราชมหามุนี (โชดก ญญาณสิทฺธิ). (2539). อุดมวิชา. กรุงเทพฯ

พุทธทาสภิกขุ. (ม.ป.ป.). ลัทธิความเป็นมาแห่งศาสนาหินยาน มหายาน. กรุงเทพฯ: ธรรมสภา.

อาสภเถร ปธานกัมมัฏฐานาจริยะ, พระอาจารย์. (2526). วิปัสสนาทีปนีฎีกา. กรุงเทพฯ: สร้างเป็นมังคลานุสรณ์ในงานฉลองชนมายุ 80 ปี เจ้าคุณพระพิมลธรรม อาสภมหาเถร เจ้าอาวาสวัดมหาธาตุยุวราชรังสฤษฏ์.

อำนวย ยัสโยธา. (2547). กาลามสูตร พระสูตรว่าด้วยความเชื่อแบบพุทธกับการดำเนินชีวิตประจำวัน ยุคข้อมูลข่าวสารครองโลก. กรุงเทพฯ: ภาพพิมพ์.

วัชระ งามจิตเจริญ (2552) พุทธศาสนาเถรวาท กรุงเทพฯ สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

Hospers, John. (1967). An Introduction to philosophical Analysis. 2 nd. ed. New Delhi : Prentice-Hall of India Private Ltd.

2) วิทยานิพนธ์/สารนิพนธ์

นิกิจ พลายชุม. (2523). “วิเคราะห์วรรณกรรมของพุทธทาสภิกขุ”. ปริญญานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต. กรุงเทพฯ:มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒประสานมิตร.

เมธา หริมเทพาธิป. (2557). “เกณฑ์ตัดสินความจริงตามหลักกาลามสูตร : การศึกษาเชิงวิเคราะห์ วิจักษ์ และวิธาน”.ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยราชภัฎสวนสุนันทา.

อภิญญา เฟื่องฟูสกุล. (2540). “ศาสนทัศน์ของชุมชนเมืองสมัยใหม่ : ศึกษากรณีวัดพระธรรมกาย”. พุทธศาสน์ศึกษามหาบัณฑิต. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

อำนวย ยัสโยธา. (2543). “ภูมิปัญญาการนาทางสู่เนื้อธรรมของท่านพุทธทาส”. รายงานวิจัย. กรุงเทพฯ: สานักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย.

นวชัย เกียรติก่อเกื้อ. (2544). “การประเมินการตีความตัวบทตามแนวทางพุทธศาสนาเถรวาท”. ปริญญาอักษรศาสตรมหาบัณฑิต. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Downloads

Published

2019-03-12

How to Cite

ทวีศักดิ์วิชิตชัย ณ. (2019). Analytical Study of the Reform of Saddhammapatirupaka in Buddhism with Buddha’s Words. Mahamakut Graduate School Journal, 14(1), 33–39. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/mgsj/article/view/177335

Issue

Section

Research Articles