ศึกษาการเจริญสังวรในการปฏิบัติวิปัสสนา ตามแนวสติปัฏฐาน 4

Authors

  • เรือสุวรรณ ศรีพรหมมา มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย วิทยาเขตบาฬีศึกษาพุทธโฆส นครปฐม

Keywords:

restraintdevelopment, Insight Meditationpractice, Mindfullness

Abstract

This objectives of the research are: 1) to study the doctrine of restraint in Theravāda Buddhism scripture, 2) to study the doctrine of Insight Meditation practice in according to The Four Foundations Mindfulness and 3) to study Restraint’s development in the Four Foundations of Mindfulness Insight Meditation practice. These are document research. 
                The research found that restraint is the status of mind being thoroughly observed, to barricade, to refrain from physical body and speech misconduct. The restraint can be classified into 5 types they are 1. restraint by the monastic code of discipline, 2. restraint by mindfulness, 3. restraint by knowledge, 4. restraint by patience , 5. restraint by energy. 
               The Four Foundations Mindfulness Insight Meditation practice can be classified into contemplation of the body, contemplation of feelings, contemplation of mind and contemplation of the mind-objects of which are the highest practical doctrine in Buddhism, The development of restraint is the development of mindfulness and Indriyasaṁvara can eventually be purified upon the four restraints: Sati-saṁvara, Viriya-saṁvara, Khanti-saṁvara of which three of these are the status that mind has been guarded, reviewed and can build up familiarity with the wholesome and having ability to contemplate with wisdom whereas Ñānฺa-saṁvara is classified as Insight Knowledge and Knowledge of The Path which are the result of insight meditation practice. Pātimokkha-saṁvara is the purity of morality and the basic base of insight meditation practice; thus it plays a vital role in The Four Foundation Mindfulness insight meditation practice as well.

References

1. ภาษาไทย:
ก. ข้อมูลปฐมภูมิ (Primary Sources)
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 2539.

มหามกุฏราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกพร้อมอรรถกถา แปล ชุด 91 เล่ม.ฉบับพิมพ์ครั้งที่ 7. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย, 2556.

พระพุทธโฆสเถระ รจนา. อรรถกถาภาษาไทย พระสุตตันตปิฎก อังคุตตรนิกาย ปัญจเอกาทสกนิบาต มโนรถปูรณีภาค 3 ฉบับมหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พุทธศักราช 2553. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 2553.

______. อรรถกถาภาษาไทย พระสุตตันตปิฎก มัชฌิมนิกาย มูลปัณณาสก์ ปปัญจสูทนี ภาค 1 ฉบับ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พุทธศักราช 2552.กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 2552.

---------.สมเด็จพระพุฒาจารย์ (อาจ อาสภมหาเถร) แปลและเรียบเรียง.คัมภีร์วิสุทธิมรรค.พิมพ์ครั้งที่ 7.กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ บริษัท ธนาเพรส จำกัด, 2551.

ข. ข้อมูลทุติยภูมิ (Secondary Source)
(1) หนังสือ:
คณะกรรมการแผนกตำรา มหามกุฏราชวิทยาลัย ในพระบรมราชูปถัมภ์. พระธัมมปทัฏฐกถาแปล ภาค 1. พิมพ์ครั้งที่ 21. นครปฐม: โรงพิมพ์ มหามกุฎราชวิทยาลัย, 2553.

พระกัมมัฏฐานาจริยะ พระปณั ฑิตาภิวงศ. In This Very Life.รูแ้ จง้ ในชาตินี้.พิมพค์ รั้งที่ 8. กรุงเทพมหานคร:โรงพิมพ์ บริษัท สหธรรมิก จำกัด, 2551.

พระธรรมธีรราชมหามุนี (โชดก ญฃาณสิทธิ). วิปัสสนากรรมฐาน ภาค 1 เล่ม 1,เล่ม 2. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ บริษัท สหธรรมมิค จำกัด, 2548.

พระสัทธัมมโชติกะ ธัมมาจริยะ. ปรมัตถโชติกะ ปริเฉทที่ 1-2-6. พิมพ์ครั้งที่ 9. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ ห้างหุ้นส่วนจำกัด ทิพยวิสุทธิ์, 2554.

พระโสภณมหาเถระ (มหาสีสยาดอ) รจนา. พระพรหมโมลี (สมศักดิ์ อุปสโม ) ตรวจชำระ. พระคันธ-สาราภิ วงศ์ แปลและเรียบเรียง. วิปัสสนานัย เล่ม 1,นครปฐม: โรงพิมพ์ห้างหุ้นส่วนจำกัด ซีเอไอ เซ็น เตอร์ จำกัด, 2548.

. พระพรหมโมลี (สมศักดิ์ อุปสโม). ตรวจชำระ พระคันธสาราภิวงศ์. แปลและเรียบเรียง. มหาสติปัฏ ฐานสูตรทางสู่พระนิพพาน. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ ห้างหุ้นส่วนจำกัด ไทยรายวันการพิมพ์, 2549.

Downloads

Published

2019-03-12

How to Cite

ศรีพรหมมา เ. (2019). ศึกษาการเจริญสังวรในการปฏิบัติวิปัสสนา ตามแนวสติปัฏฐาน 4. Mahamakut Graduate School Journal, 14(1), 60–69. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/mgsj/article/view/177339

Issue

Section

Research Articles