A Study of Momentary Concentration Taught in Mahāsatipaññhānasutta’s Insight Meditation Practice
Keywords:
Momentary concentration, Vipassanābāvanā, MahāsatipaṭṭhānasuttaAbstract
This article has three objectives: 1) to study momentary concentration in Theravāda Buddhist scripture, 2) to study insight meditation in Mahāsatipaṭṭhānasutta, and 3) to study momentary concentration in insight meditation practice according to Mahāsatipaṭṭhānasutta. The study is qualitative research and it was found that:
Momentary concentration (Khaṇikasamādhi) according to Theravada Buddhism means instantaneous contemplation which happens to everyone with focusing mind on doing something continuously. This kind of momentary concentration was very helpful for insight development by observing the status of mentality-corporeality (Nāma-rūpa) as they really are. It was called as Vipassanākhanikasamādhi or insight momentary concentration which successively occurs in every moment continuously while meditators are observing mentality and corporeality.
According to the Mahāsatipatthana-sutta, when Vipassanāñaṇika meditator practices insight, he would need to develop this momentary concentration simultaneously while contemplating in the Four Foundations of body, feeling, mind, and mind objects and also accompanied with other developments up to the higher thirty-seven qualities contributing to enlightenment (Bodhipakkhiyadhamma). When insight wisdom is excelled to Udayabbayañāṇa, the momentary concentration coupled with wisdom will perform its function to abandon defilements and letting less impurity take place. Then degree of suffering will also be reduced automatically. Finally, when insight meditators have completed full insight knowledge, their mind will become stable, strong, supportive to insight intuitive wisdom to realize the Four Noble Truths (Ariyasacca) and eradicate (Samucchedapahāna) all defilements (Kilesa) by the Noble Path knowledge or Maggañāṇa which is the aim of insight development in Buddhism.
References
ก. ข้อมูลปฐมภูมิ (Primary Sources)
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาเตปิฏกํ 2500. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหา จุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 2535.
พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราช วิทยาลัย, 2539.
อรรถกถาภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาอฏฐกถา. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ วิญญาณ. โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราช วิทยาลัย, 2532-2534.
ฎีกาภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาฎีกา. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราช วิทยาลัย, 2539.
พระพุทธโฆสาจารย์. วิสุทฺธิมคฺคสฺส นาม ปกรณวิเสสสฺส ปฐโม ภาโค – ตติโย ภาโค. ตรวจชําระ โดยสมเด็จพระวันรัต (เฮง เขมจารีเถระ). พิมพครั้งที่ 10.กรุงเทพมหานคร: มหามกุฏ ราชวิทยาลัย, 2548.
สมเด็จพระพุฒาจารย์ (อาจ อาสภมหาเถระ). คัมภีร์วิสุทธิมรรค แปล. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพมหานคร: ประยูรวงศ์ พริ้นติ้ง จํากัด, 2546.
ธัมมปาลมหาเถระ. ปรมตฺถมญฺชุสา นาม วิสุทฺธิมคฺคสํวณฺณนา มหาฏีกา. พิมพ์ครั้งที่ 8. กรุงเทพมหานคร: มหามกุฏราชวิทยาลัย, 2536.
ข. ข้อมูลทุติยภูมิ (Secondary Sources)
(1) หนังสือ:
พระธรรมธีรราชมหามุนี (โชดก ป.ธ.9). วิปัสสนาญาณโสภณ. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพมหานคร: บริษัทศรีอนันต์การ พิมพ์ จํากัด, 2546.
พระโสภณมหาเถระ (มหาสีสยาดอ). มหาสติปัฏฐานสูตร ทางสู่พระนิพพาน. พระพรหมโมลี (สมศักดิ์ อุปสมมหา เถระ ป.ธ.9, M.A.,Ph.D.) ผู้ตรวจชําระ. พระคันธสาราภิวงศ์ แปล และเรียบเรียง. กรุงเทพมหานคร: จัดพิมพ์โดย ห้างหุ้น ส่วนจํากัด ไทยรายวันการพิมพ์, 2549.
วรรณสิทธิ ไวทยเสวี. คู่มือการศึกษา พระอภิธัมมัตถสังคหะ ปริจเฉทที่ 2 เจตสิกสังคหวิภาค. กรุงเทพมหานคร: ทิพยวิสุทธิ์ การพิมพ์, พ.ศ. (ไม่ปรากฏ).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
บทความวิชาการและบทความวิจัยในวารสารฉบับนี้ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนเท่านั้น บทความที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารบัณฑิตศาส์น ถือเป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย ตามพระราชบัญญัติลิขสิทธิ์