A Study of the Deveopment of the Quality of Life by the Doctrine of Suffering on Theravada Buddhist Philosophy

Authors

  • พระเจริญ ทนฺตจิตฺโต

Abstract

              The thesis title : “A study of the development of the quality of life by the doctrine of suffering on Theravada Buddhist Philosophy” was the qualitative research and documentary research methodology. The objectives of this research were: 1) to study of suffering (Dhukka) on Theravada Buddhist Philosophy, 2) to study of the development of the quality of life on Theravada Buddhist Philosophy and, 3) to analyze the development of the quality of life by the doctrine of suffering on Theravada Buddhist Philosophy. The results of the study were as follows: The clinging to the five groups of ศึกษาการพัฒนาคุณภาพชีวิตด้วยหลักคำสอน เรื่องทุกข์ในพุทธปรัชญาเถรวาท A Study of the Deveopment of the Quality of Life by the Doctrine of Suffering on Theravada Buddhist Philosophy 
               existence is suffering (Dhukka) because all living creatures who had rebirths must be have suffering of elements and five groups of existence. The suffering including source of passion viz. greed, hatred, and delusion. The suffering not come to human being only but it will be happening to all living creatures who had rebirths in Samsara.
               Everyone can develop the quality of life to become the completely human by assiduity. The happiness and sadness but must to practice themselves to self-sufficient for stay without suffering by wisdom, the wisdom make it to stay with suffering truly understand them and to development of the quality of life for achieve a final goal that is Nivarana.
               A study of the development of the quality of life by the doctrine of suffering on Theravada Buddhist Philosophy was knowing mindfulness to suffering condition by truly, to face a problems and leave out the cause of suffering, the right solve in the right problems, to deeply see suffering condition, there is no problems, to practice along with the path leading to the cessation of suffering.

Author Biography

พระเจริญ ทนฺตจิตฺโต

สาขาวิชาพุทธศาสนาและปรัชญา
บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย

References

1. ภาษาไทย
ข้อมูลปฐมภูมิ มหามกุฏราชวิทยาลัย,มูลนิธิ. (2557). พระไตรปิฎกและอรรถกถา มหามกุฏราชวิทยาลัยในพระบรมราชูปถัมภ์ ชุด 91 เล่ม. เล่มที่4, 6, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 31, 34, 35, 36, 37, 38, 78, 79. พิมพ์ครั้งที่ 8. กรุงเทพมหานคร : มหามกุฏราชวิทยาลัย.

ข้อมูลทุติยภูมิ
1) หนังสือทั่วไป
จํานงค์ ทองประเสริฐ. (2539). ศาสนาปรัชญาประยุกต์. กรุงเทพมหานคร : สํานักพิมพ์ต้นอ้อ แกรมมี่.

ชัยวัฒน์ ปัญจพงษ์. (2525). ประชากรศึกษาและประชากรศาสตร์. กรุงเทพมหาคร : สํานักพิมพ์ไทยวัฒนาพานิช

ภัททันตะ อาสภมหาเถระ ธัมมาจริยะ อัคคมหากัมมัฐานาจริยะ,ดร.. (2534). ปฐมวิปัสสนาวงศ์ในประเทศไทย. กรุงเทพมหานคร : บริษัทอัมรินทร์พริ้นติ้นแอนด์พับลิชชิ่ง จํากัด (มหาชน).

บุญมี แท่นแก้ว, ผศ. (2538). พุทธศาสนาและปรัชญา. กรุงเทพมหานคร : โอ. เอส. พริ้นติ้งเฮ้าส์

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2551). พุทธธรรม ฉบับปรับปรุงและขยายความ. กรุงเทพมหานคร : มหา จุฬาลงกรณ์ราชวิทยาลัย.

_____. (2533). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ 6. กรุงเทพมหานคร : มหาจุฬาลงกรณ์ราช วิทยาลัย.

_____. (2543). ถึงเวลามารื้อปรับระบบพัฒนาคนกันใหม่. กรุงเทพมหานคร : ธรรมสภา

พระธรรมธีรราชมุนี (โชดก ญฺาณสิทฺธิป.ธ.9). (2554). วิปัสสนากรรมฐาน. กรุงเทพมหานคร : สํานักพิมพ์บริษัทประยูร วงศ์พริ้นติ้ง จํากัด.

พุทธทาสภิกขุ. (2549). ศิลปะแห่งชีวิต. กรุงเทพมหานคร : มูลนิธิธรรมสภา.

_____. (2536). คู่มือแสดงหลักธรรม (ฉบับสมบูรณ์). กรุงเทพมหานคร : ธรรมสภา

พระเมธีธรรมาภรณ์ (ประยูร ธมฺมจิตฺโต). (2533). พุทธศาสนากับปรัชญา. กรุงเทพมหานคร : อมรินทร์พริ้นติ้งกรุ๊ป. ราชบัณฑิตยสถาน, (2535). พจนานุกรมราชบัณฑิตยสถาน. ฉบับเฉลิมพระเกียรติ. พิมพครั้งที่ 11.กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์วัฒนพานิช.

_____. (2555). พจนานุกรมราชบัณฑิตยสถาน. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์นานมีบุ๊กส์พับลิเคชั่นส์.

วศิน อินทสระ. (2557). การพัฒนาชีวิตเพื่อความสุขในปัจจุบัน. กรุงเทพมหานคร : โอเดียนสโตร์

วิโรจน์ นาคชาตรี. (2544). พุทธปรัชญาเถรวาท. กรุงเทพมหานคร : มหาวิทยาลัยรามคําแหง.

ศาสตราจารย์เกียริคุณ นายแพทย์จําลอง ดิษยวณิช. (2554). จิตวิทยาของความดับทุกข์. กรุงเทพมหานคร : สํานัก พิมพ์ต้นบุญ.

สมเด็จพระมหาสมณเจ้า กรมพระยาวชิรญาณวโรรส. (2520). ธรรมวิจารณ์. กรุงเทพมหานคร : มหามกุฏราชวิทยาลัย.

_____. (2551). ธรรมวิภาค. กรุงเทพมหานคร : มหามกุฏราชวิทยาลัย.

_____. (2533). นวโกวาทหลักสูตรนักธรรมชั้นตรี. กรุงเทพมหานคร : มหามกุฏราชวิทยาลัย.

สถาพร มาลีเวชรพงศ์. (2538). พุทธศาสนาและปรัชญา. กรุงเทพมหานคร : โอ. เอส. พริ้นติ้งเฮ้าส์

สนธยา พลศรี. (2545). ทฤษฎีและหลักการพัฒนาชุมชน. พิมพฺครั้งที่ 4 กรุงเทพมหานคร : สํานักพิมพ์โอเดียนสโตร์.

สมิต อาชวนิจกุล. (2550). การพัฒนาตนเอง. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์ดอกหญ้า

แสง จันทร์งาม. (2552). อริยสัจจ์ 4 หัวใจของพระพุทธศาสนา. กรุงเทพมหานคร : สํานักพิมพ์บริษัทสร้างสรรค์บุ๊คส์

_____. (2552). ประทีปธรรม. กรุงเทพมหานคร : สํานักพิมพ์สร้างสรรค์บุ๊คส์.

สุเทพ สุวีรางกูร,ผศ.ดร.. (2553). สัจธรรมนําชีวิต. กรุงเทพมหานคร : สํานักพิมพ์ก่อไผ่

2) วิทยานิพนธ์/สารนิพนธ์
นางจารวี พิมพ์สมฤดี. (2552). “การศึกษาความทุกข์ของสตรีในคัมภีร์พระพุทธศาสนาเถรวาท”. วิทยานิพนธ์พุทธ ศาสนศาสตร์มหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาเกษม สญฺญฺโค (ลักษณะวิลาศ). (2552). “การศึกษาเชิงวิเคราะห์เรื่องทุกข์ในพระพุทธศาสนา”. วิทยานิพินธ์ ศาสนศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระสุพรชัย อานนฺโท (นครพันธ). (2553). “ศึกษาเปรียบเทียบแนวคิดเรื่องทุกข์ในพุทธปรัชญาเถรวาท กับแนวคิดทุกข นิยมของโชเป็นเฮาเออร์”. วิทยานิพินธ์ศาสนศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย.

ตะวัน วาทกิจ. (2546). “ความทุกข์ทางใจในบริบทพุทธธรรม”. วิทยานิพนธ์ดุษฎีบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย.

สมภาร พรมทา. (2543). “ทุกข์ในพุทธปรัชญา : มุมมองจากลัทธิดาร์วิน”. รายงานวิจัย. พระนครศรีอยุธยา : มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย.

Downloads

Published

2019-07-07

How to Cite

ทนฺตจิตฺโต พ. (2019). A Study of the Deveopment of the Quality of Life by the Doctrine of Suffering on Theravada Buddhist Philosophy. Mahamakut Graduate School Journal, 13(1), 1–8. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/mgsj/article/view/201752

Issue

Section

Research Articles