BUDDHIST ECOLOGY: A CASE STUDY OF WAT KHAO SALA ATULATHANACHARO SURIN PROVINCE

Authors

  • ชัญญาภัค ปลื้มจิตร พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพุทธศาสน์ศึกษา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหากุฏราชวิทยาลัย
  • สุมานพ ศิวารัตน์ สาขาวิชาพุทธศาสน์ศึกษา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหากุฏราชวิทยาลัย
  • บุญศรี ญาณวุฑฺโฒ สาขาวิชาพุทธศาสน์ศึกษา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหากุฏราชวิทยาลัย
  • รศ.สุเชาวน์ พลอยชุม

Keywords:

Ecology, Buddhist Ecology, WatkhaosalaAtulathanajaro

Abstract

            This research paper aims to study the theoretical concepts of ecology. And to study Buddhist Witthaya and study Buddhist ecology of Wat Khao Sala Atul Thanajaro by studying and researching the Tripitaka and other academic work related and consistent with the research, interviewed and collected insights from the population in the study area, totaling 7 pictures / person.

The research results were found that

The theoretical concept of ecology is the structure of relationships between living things and their surroundings. They need at least the living area, the proper balance of the organisms, for their safe survival. Buddhist ecology. According to the research results, it was found that this view of the concept of coexistence and coexistence was consistent with Buddhist principles, namely, "Itap Pachaya". none. ”this has no relationship with the principle. "Phetakham" "Metta" "Gratitude" "Karma" "Vanorope Sutra 7" has a relationship with the principles of "Phetakham" "Mercy" "Gratitude" "Karma" "Vano The 7th formula of the Buddhist ecology of Khao Sala Atul Thanajaro Temple There are three aspects of ecological management: forest, river, wildlife.When the forest creates moisture, it rains, and when it rains, the forest holds water to prevent flash floods. If there is no forest, it will not rain, it will drought. If the rain falls, the water will flood. Without forests, wild animals cannot survive. There is a relationship in line with the principles of "Phetakham", "Mercy", "Gratitude", "Karma", "Vanorope Sutra 7".

References

ข้อมูลปฐมภูมิ
1) พระไตรปิฎก
มหาวิทยาลัยมหามกุฎราชวิทยาลัย พระไตรปิฎกบาลีฉบับ เล่มที่ 5,6,10 กรุงเทพมหานคร :โรงพิมพ์มหามกุฎราชวิทยาลัย ครั้งที่ 3/2524
ข้อมูลทุติยภูมิ
2) หนังสือทั่วไป/บทความจากเว็ปไซด์/วิทยานิพนธ์
มูลนิธิสืบนาคะเสถียร ไทยรัฐออนไลน์ 4 ก.ย. 2554 https://www.thairath.co.th/content/199295
พระธรรมโกศาจารย์ (ประยูร ธมฺมจิตโต).ศาสตราจารย์ ดร. โลกทัศน์ชาวพุทธ,กรุงเทพมหานคร :มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย), 2558), หน้า 223.
มูลนิธิสืบนาคะเสถียร,ไทยรัฐออนไลน์, วันที่ 11 พฤศจิกายน 2558., https://www.seub.or.th/,19/7/2563
สถานที่ศักดิ์สิทธิ์ ,Lovethailand.org : สถานที่ท่องเที่ยวในประเทศไทย,2555 : www.watkaosala.page.tl,(20/7/2563)
ดร.ประพันธ์ ศุภษร “พุทธธรรมเพื่อการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อม” สำนักพิมพ์ : เนชั่นเอ็ดดูเทนเมนท Books, www.naiin.com/writer/207461
มั่น เสือสูงเนิน “ข้อห้ามในพระปาติโมกข์ ที่เกี่ยวกับป่าไม้ ต้นไม้ และแม่น้ำลำคลอง” วิชานิเวศวิทยาในพระไตรปิฏก,กรุงเทพฯ :จุฬาลงกรณราชวิทยาลัย,2539, หน้า 57,60,127.
พระมหาจรรยา สุทฺธิญาโณ, พุทธศาสนากับสิ่งแวดล้อม,กรุงเทพฯ: อักษรเจริญการ พิมพ์, 2536,
หน้า 7-25
เฉลิมเกียรติ แก้วหอม (บทบาทพระสงฆ์กับการอนุรักษ์ทรัพยากรป่าไม้ในเขตพื้นที่ชายแดน ไทย-กัมพูชา บริเวณเทือกเขาพนมดงรัก กรณีศึกษาวัดเขาศาลาอตุลฐานะจาโร สาขายุทธศาสตร์การพัฒนา ม.ราชภัฎสุรินทร์ ปีการศึกษา 2552
ฝ่ายศาสนากับป่าไม้.ม.ป.ป.:1 - 5

Downloads

Published

2021-06-30

How to Cite

ปลื้มจิตร ช., ศิวารัตน์ ส., ญาณวุฑฺโฒ บ., & พลอยชุม ร. (2021). BUDDHIST ECOLOGY: A CASE STUDY OF WAT KHAO SALA ATULATHANACHARO SURIN PROVINCE. Mahamakut Graduate School Journal, 19(1), 10. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/mgsj/article/view/252239

Issue

Section

Research Articles