The Model of Buddhist Dissemination to Generation Groups in Contemporary Society

Authors

  • ปฐมา ทรัพย์สังข์ -
  • พระเมธาวินัยรส
  • พระศรีวินยาภรณ์

Keywords:

Model of dissemination, Buddhist Teaching, Generation groups in contemporary society

Abstract

The dissertation on “The Model of Buddhist Dissemination to Generation Groups in Contemporary Society” aims to 1) study the state of Buddhist dissemination in contemporary society, 2) develop the pattern of Buddhist dissemination to generation groups, and 3) propose the model of Buddhist dissemination to generation groups in contemporary society. The mixed methods design was used. The tools for collecting data were primary source analysis from Buddhist Canon and academic documents, questionnaires administered to the sample groups of 4 generations consisting of 136 people, and in-depth interview with 14 Buddhist dissemination experts.

The results of the research were at present, both monks and lay people have responsibility for disseminating the Teachings of the Buddha to people in society. Without substantial collaboration, Dhamma distributors generally have their own way to perform their task of Dhamma dissemination. They give sermon in person or through available social media channels such as Dhamma books, TV programs, radio programs, VDO clips, articles, short texts incorporated with illustrations shared on social media, and Dhamma camps. Each type of means is compatible with different groups of receivers. However, characteristics of media senders and receivers mutually influence each other. The Dhamma distributors’ teaching styles attract particular group of receivers whereas the receivers’ preference partially directs Dhamma distributors’ teaching styles. The model of Buddhist dissemination should emphasize on every factor.  Dhamma distributors should learn Buddhist teachings to develop their own morals and improve their knowledge on technology essential for dissemination. The content should be relevant to audience interests, and adjusted to suit with the maturity of each generation. These would impress receivers, eliminate their doubts, and encourage them to apply Buddhist doctrines in real life to overcome obstacles and improve their mind and body. Media and methods used should be simple and easily accessed. The dissemination requires agile experience of Dhamma distributors, appropriate media channels, and methods to serve receivers’ needs according to EPIE Model which is the model of Buddhist dissemination to generation groups in today’s society.

References

กรกต ชาบัณฑิต,เกษมชาติ นเรศเสนีย์ และภิศักดิ์ กัลยาณมิตร. (2556). ยุทธศาสตร์การเผยแผ่พระพุทธศาสนาเชิงรุก.วารสารบัณฑิตศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏวไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์ม 7(2), 56-67.

กรมประชาสัมพันธ์, Generation กับพฤติกรรมการรับข่าวสารผ่านสื่อต่าง ๆ. สืบค้นเมื่อ 2พฤษภาคม 2562 จาก http://edoc.mrta.co.th/HRD/Attach/1566372710_1.pdf

กาญจนาณัฐ ประธาตุ. (2560). พระพุทธศาสนากับสังคมไทย : การยืนหยัดและท้าทายในรอบทศวรรษ (พ.ศ. 2548 – 2558). วารสารพุทธจิตวิทยา, 1(1), 35-48.

คงชิต ชินสิญจน์. (2551). การพัฒนารูปแบบการประชาสัมพันธ์เพื่อเผยแผ่พระพุทธศาสนาของมหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย. ดุษฎีนิพนธ์ปริญญาศาสนศาสตร์ดุษฎีบัณฑิต,

สาขาวิชาพุทธศาสน์ศึกษา, บัณฑิตวิทยาลัย, มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย.

ทีมข่าวศาสนา ไทยรัฐออนไลน์. (2560). อีเลิร์นนิงธรรมศึกษา มิติใหม่วงการคณะสงฆ์ พัฒนาหลักสูตรการเรียนการสอนพระพุทธศาสนา. สืบค้นเมื่อ 15 กันยายน 2561, จาก https://www.thairath.co.th/content/1143670

ทรงวิทย์ แก้วศรี. (2550). การศึกษาวิเคราะห์ยุทธวิธีในการประกาศพระพุทธศาสนาของพระพุทธเจ้า. ดุษฎีนิพนธ์ปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต, สาขาวิชาพระพุทธศาสนา

บัณฑิตวิทยาลัย, มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ทัศนีย์ เจนวิถีสุข. (2554). การสื่อสารเชิงพุทธกับการเปลี่ยนแปลงสังคม. ดุษฎีนิพนธ์ปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต, สาขาวิชาพระพุทธศาสนา, บัณฑิตวิทยาลัย, มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

บุบผา เมฆศรีทองคา และขจรจิต บุนนาค. (2557). พฤติกรรมการบริโภคข่าวผ่านสื่อเฟซบุ๊คของคนต่างวัยในสังคมไทย, วารสารบัณฑิตศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏวไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์, 8(3), 230-247.

ประยูร วงศ์จันทรา,ดร. (2552). พุทธวิธีการสอนจริยธรรม. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยหอการค้าไทย,29(3), 167.

พระครูโฆษิตสังฆพิทักษ์ (ประเวท ถาฐาน). (2560). กลยุทธ์ในการเผยแผ่พระพุทธศาสนาของพระสงฆ์ไทยในสังคมปัจจุบัน, วารสารวิชาการธรรมทัศน์, 11(3), 211-223.

พระครูสิริธรรมบัณฑิต (ภาณุวัฒน์ แสนคำ), พระครูพิพิธสุตาทร (บุญช่วย สิรินฺธโร), พูนชัย ปันธิยะ.(2564). รูปแบบการเผยแผ่พระพุทธศาสนาของพระสงฆ์ที่เหมาะสมกับการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21, วารสารมจร สังคมศาสตร์ปริทรรศน์, 10(2),160-170.

พระมหาลิขิต คำหงษา.(2550). การสอนยึดเด็กเป็นศูนย์กลางตามแนวพุทธศาสตร์. สืบค้นเมื่อ 15 กันยายน 2561, จาก www.mcu.ac.th.

มนัสวี ศรีนนท์. (2561). ทฤษฎีเจเนอเรชันกับกรอบวิธีคิด, วารสารศึกษาศาสตร์ มมร., 6(1), 364-373.

รชต แหล่งสิน,นาวาเอก. (2555). บูรณาการการเผยแผ่พระพุทธศาสนาเถรวาทด้วยเทคนิคหลังนวยุค. ดุษฎีนิพนธ์ปริญญาศาสนศาสตร์ดุษฎีบัณฑิต, สาขาวิชาพุทธศาสน์ศึกษา, บัณฑิตวิทยาลัย

มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย.

สิริวรรณ ไมตรีจิต. (2555). พุทธจิตวิทยาการสอนในพระไตรปิฎก.ดุษฎีนิพนธ์ปริญญาศาสนศาสตร์ดุษฎี บัณฑิต, สาขาวิชาพุทธศาสน์ศึกษา, บัณฑิตวิทยาลัย, มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย.

สำนักข่าวอิศรา. (2555). 7 พฤติกรรมการสื่อสารคนรุ่น Y. สืบค้นเมื่อ 10 มกราคม 2563จาก:https://www.isranews.org/isranews-article/7024-7-y.html

อติพล เอื้อจรัสพันธุ์. (2561). พฤติกรรมการใช้สื่อของกลุ่มเจ็นเนอเนชั่นเอ๊กซ์ และเจ็นเนอเรชั่นวาย, วารสารวิชาการนวัตกรรมสื่อสารสังคม, 6(1), 59-65.

Cybervanaram. (2554), พระพุทธศาสนากับปัญหาที่ท้าทายในปัจจุบัน. สืบค้นเมื่อ11 ตุลาคม 2560, จาก https://www.cybervanaram.net

Downloads

Published

2022-12-30

How to Cite

ทรัพย์สังข์ ป., พระเมธาวินัยรส, & พระศรีวินยาภรณ์. (2022). The Model of Buddhist Dissemination to Generation Groups in Contemporary Society. Mahamakut Graduate School Journal, 20(2). Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/mgsj/article/view/263835

Issue

Section

Research Articles