The Transformation of Ethnic Development Work in Northern Thailand : From the Catholic Church to Catholic-Inspired NGOs

Authors

  • พรรณ์ทิพย์ เพ็ชรวิจิตร Faculty of Liberal Arts, Thammasat University

Keywords:

Catholic-Inspired NGOs, Development work, Ethnic groups, the Catholic Church

Abstract

The Roman Catholic Church has been performing services, development work and supporting charities simultaneously for a long time regardless of race or religion. When the world’s context changed, the roles of the religious organizations were significantly reduced in the modern world that held onto reasonability. Therefore, religion became a personal choice. The Roman Catholic Church has been transformed constantly and one of the important events is the Vatican Council II (1962-1965 C.E.) after World War II and the Cold War. The major problem was immigrants around the world. The Roman Catholic Church based in different areas adjusted itself according to the Vatican Council II and started development work by focusing on immigration problems. The Catholic Church in Thailand changed itself too. This Change made a difference in ethnic development work of the Church and the orders which has begun since 1950s. The transformation of the Catholic Church is beneficial to the ethnic groups in Northern Thailand.

Author Biography

พรรณ์ทิพย์ เพ็ชรวิจิตร, Faculty of Liberal Arts, Thammasat University

Department of History

References

จามะรี เชียงทอง. (2543). ชุมชนกับการจัดการทรัพยากร: ศักยภาพและการต่อสู้ของท้องถิ่น. ใน อานันท์ กาญจนพันธุ์ (บ.ก.), พลวัตของชุมชนในการจัดการทรัพยากร: สถานการณ์ในประเทศไทย (พิมพ์ครั้งที่ 1, น.1–51). กรุงเทพฯ: สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย.

บุญเทียน ทองประสาน. (2531). แนวคิดวัฒนธรรมชุมชนในงานพัฒนา (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพฯ: สภาคาทอลิกแห่งประเทศไทยเพื่อการพัฒนา.

บุญเลื่อน หมั้นทรัพย์. (2529). ศาสนาพลังพัฒนามนุษย์. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์รุ่งเรืองสาส์น.

บุญเลื่อน หมั้นทรัพย์. (2553). อยู่กับปวงประชา. กรุงเทพฯ: แผนกยุติธรรมและสันติ คณะกรรมการคาทอลิกเพื่อการพัฒนาสังคม.

ประยงค์ รณรงค์. (2555). แนวคิดวัฒนธรรมชุมชนในสังคมไทย (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพฯ: สร้างสรรค์.

ปรีชา จินตเสรีวงศ์. (2531). แนวทางงานพัฒนาสังคมของพระศาสนจักรคาทอลิกในประเทศไทย: เอกสารการวิจัย. นครปฐม: วิทยาลัยแสงธรรม.

พิพัฒน์ กระแจะจันทร์. (2550). การสร้างภาพลักษณ์ของกลุ่มชาติพันธุ์ “ชาวเขา” ในสังคมไทยระหว่างทศวรรษ 2420 ถึงทศวรรษ 2520 (วิทยานิพนธ์). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ยุกติ มุกดาวิจิตร. (2548). อ่าน “วัฒนธรรมชุมชน” วาทศิลป์และการเมืองของชาติพันธุ์นิพนธ์แนววัฒนธรรมชุมชน (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพฯ: ฟ้าเดียวกัน.

ราชบัณฑิตยสถาน (บ.ก.). (2549). พจนานุกรมศัพท์สังคมวิทยา อังกฤษ-ไทย ฉบับราชบัณฑิตยสถาน (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ: ราชบัณฑิตยสถาน.

วอลเดน เบลโล. (2542). โศกนาฏกรรมสยาม: การพัฒนาและการแตกสลายของสังคมไทยสมัยใหม่. กรุงเทพฯ: มูลนิธิโกมลคีมทอง.

สรินยา กิจประยูร, ชุติ งามอุรุเลิศ, และคณะกรรมการคาทอลิกเพื่อกลุ่มชาติพันธุ์ (บ.ก.). (2544). คู่มือปฏิบัติการเพื่อให้บุคคลมีสถานภาพทางกฎหมายที่ถูกต้อง (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพฯ: คณะกรรมการคาทอลิกเพื่อกลุ่มชาติพันธุ์.

สังฆมณฑลเชียงใหม่. (2557). จากต้าหลี่ สู่เชียงใหม่: 25 ปี ระลึกถึงมรณภาพของพระสังฆราชแบร์นาร์ด ลูเซียน ลากอสต์. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์อัสสัมชัญ.

เสรี พงศ์พิศ, คมสัน หุตะแพทย์, และรุ่งโรจน์ ตั้งสุรกิจ (บ.ก.). (2528). คำสอนเพื่อสังคม: สมณสารสำคัญของศาสนจักรคาทอลิกเกี่ยวกับการพัฒนาและสันติภาพ (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพฯ: สภาคาทอลิกแห่งประเทศไทยเพื่อการพัฒนา.

Amin, S. (2014). Theory is History (Vol. 17). Cham: Springer International Publishing. Retrieved from http://link.springer.com/10.1007/978-3-319-03816-2

Aubert, R., & Boileau, D. A. (2003). Catholic Social Teaching: An Historical Perspective. Milwaukee: Marquette Univ Pr.

Bautista, J., & Lim, F. K. G. (Eds.). (2009). Christianity and the state in Asia: complicity and conflict. London ; New York: Routledge.

Brown, D. (1997). Internal colonialism and ethnic rebellion in Thailand. In The State and Ethnic Politics in SouthEast Asia (1 edition, pp. 158–205). London: Routledge.

Casanova, J. (1994). Secularization, Enlightenment, and Modern Religion. In Public Religions in the Modern World (1 edition, pp. 11–39). Chicago: University Of Chicago Press.

Chia, E. (2012). ASIAN CHRISTIANITY: The Postcolonial Challenge of Identity and Theology. Compass, 46(1), 9–13.
Davies, T. R. (2013). NGOs: a new history of transnational civil society. London: Hurst & Company.

G. Sidney Silliman, & Lela Garmer Noble (Eds.). (1998). Organizing for Democracy: NGOs, Civil Society, and the Philippine State. Hawai: University of Hawai’i Press.

Hefner, R. W. (2010). Religious Resurgence in Contemporary Asia: Southeast Asian Perspectives on Capitalism, the State, and the New Piety. The Journal of Asian Studies, 69(04), 1031–1047. http://doi.org/10.1017 /S0021 911810002901

Jesuit Conference of Asia Pacific. (2011). Indigenous Ministry. Retrieved from http://sjapc.net/what-we-do/indigenous-ministry

John Harris. (2005). Great promise, hubris and recovery: a participant’s history of development studies. In U. Kothari (Ed.), A radical history of development studies: individuals, institutions and ideologies (pp.17 –46). London: Zed Books.

Silvano M. Tomasi. (2012a). Editorial. In International Catholic Organizations & Catholic Inspired NGOs: Their Contribution to the Building of the International. Chambésy: The Caritas in Veritate Foundation.

Silvano M. Tomasi. (2012b). The Diplomatic Representations of the Holy See to the United Nations and Other International Organizations. In International Catholic Organizations & Catholic Inspired NGOs: Their Contribution to the Building of the International (pp.11–20). Chambésy: The Caritas in Veritate Foundation.

Strate, S. (2011). An uncivil state of affairs: Fascism and anti-Catholicism in Thailand, 1940–1944. Journal of Southeast Asian Studies, 42(01), 59–87. http://doi.org/10.1017/S0022463410000548

Winzeler, R. L. (2008). Religious Conversion on the Ethnic Margins of Southeast Asia. In Living on the Margins: Minorities and Borderlines in Cambodia and Southeast Asia. Siem Reap.

Winzeler, R. L. (2011a). Religion, Society, and the State. In The Peoples of Southeast Asia Today: Ethnography, Ethnology, and Change in a Complex Region (pp. 179–202). Plymouth: AltaMira Press.

Winzeler, R. L. (2011b). Religious Conversion on the Ethnic Margins. In The Peoples of Southeast Asia Today: Ethnography, Ethnology, and Change in a Complex Region (pp. 203–219). Plymouth: AltaMira Press.

Winzeler, R. L. (2011c). The peoples of Southeast Asia today: Ethnography, ethnology, and change in a complex region. Lanham: AltaMira Press.

สัมภาษณ์

กิ่งแก้ว จั๋นติ๊บ. (2558). งานของคณะกรรมการคาทอลิกเพื่อกลุ่มชาติพันธุ์ในภาคเหนือ.

จอนิ โอ่โดเชา. (2558). งานพัฒนาของคาทอลิกต่อกลุ่มชาติพันธุ์ปกาเกอะญอ.

ชุติ งามอุรุเลิศ และสรินยา กิจประยูร. (2558). การทำงานในฐานะบุคลากรของคณะกรรมการคาทอลิกเพื่อกลุ่มชาติพันธุ์.

นิพจน์ เทียนวิหาร. (2558). การริเริ่มงานเรื่องสิทธิและสัญชาติ.

บุญเลิศ สร้างกุศลในพสุธา. (2558). ความร่วมมือระหว่างศูนย์สังคมพัฒนาเชียงใหม่กับ คชพ.

วิชัย โภคทวี. (2558). การทำงานของคณะกรรมการคาทอลิกเพื่อกลุ่มชาติพันธุ์.

วินัย บุญลือ. (2558). การทำงานกับกลุ่มชาติพันธุ์ของคณะเยสุอิต.

ศรีมา ทุ่งเมืองทอง. (2558). งานพัฒนาของคาทอลิกในความรับรู้กลุ่มชาติพันธุ์ชาวพุทธ.

สุนทร วงศ์จอมพร. (2558). งานพัฒนาศูนย์สังคมพัฒนาเชียงใหม่.

Downloads

Published

12-02-2019

How to Cite

เพ็ชรวิจิตร พ. (2019). The Transformation of Ethnic Development Work in Northern Thailand : From the Catholic Church to Catholic-Inspired NGOs. Journal of Social Work and Social Administration, 23(2), 79–105. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/swjournal/article/view/171651