Communication About Gender Diversity and Driving of Marriage Equality in Thailand That is Apparent in Boy’s Love Series
Keywords:
Boys’ Love series, Gender diversity (LGBTQIA ), Marriage equalityAbstract
The purpose of this paper is to explore the exposure of gender diversity through the popularity of boys’ love series and the drive towards marriage equality through the presentation of the series’ content. It gathered academic papers, online articles, news, and in-depth interviews with series producers, directors, as well as individuals who were involved in boys’ love series industry and played a role in advancing marriage equality in Thailand. The study was undertaken between July 2022 and June 2023, and found that the popularity of boys’ love series resulting in the society’s more open to gender diversity. This was evident from the fact that relationship between man and man that has been existing in Thai society has become normal, and the LGBTQIA+ identity has been increasingly exposed. However, the society’s more open to the images of LGBTQIA+ love in public space did not substantiate that it was accepted in Thai society. Moreover, with its aesthetics, the boy’s love series also influenced the drive towards marriage equality. It could generate interest in marriage equality among viewers even if it was limited to a specific group.
References
จับการ์ตูนเกย์ “ร้านมดดำ” กลางสยาม-นร.หญิง ม.ปลายลูกค้าหลัก!. (2550, 30 พฤศจิกายน). มติชนออนไลน์. https://mgronline.com/crime/detail/9500000142437
ซีรีส์วาย ซอฟท์เพาเวอร์ ไทยตลาดหลักโลก. (2565, 16 มิถุนายน). ผู้จัดการออนไลน์. https://mgronline.com/business/detail/9650000057127
ตั้งวงคุยในเสวนาจักรวาลซีรีส์วายไทย กับโลกของชายแท้รักกันยังเหมือนเดิมอยู่ไหม. (2564). workpointTODAY. https://workpointtoday.com/series-y/
ททท. ชูไทย Friendly Destination ดึงกลุ่ม LGBTQ เที่ยวไทย [วิดีโอ]. (2566, 5 มิถุนายน). CH3Plus. https://ch3plus.com/news/economy/ruangden/351412
ทักษญา หมอกบัว. (2564). พฤติกรรมการเปิดรับสื่อที่มีผลต่อความชื่นชอบซีรีส์วายเรื่อง เพราะเราคู่กันของเยาวชน ในเขตกรุงเทพมหานคร. DSpace at Bangkok University. http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4927
ธัญวัจน์ กมลวงศ์วัฒน์. (2565, 16 มีนาคม). ต่างชาติกังขา ครม. เตะถ่วง #สมรสเท่าเทียม. https://www.moveforwardparty.org/news/parliament/11269/
ธีพิสิฐ มหานีรานนท์. (2565, 25 มกราคม). มอง ‘ซีรีส์วายไทย’ อีกด้าน กับสารพัดคำถามที่คนดูอาจต้องการคำตอบ. Thairath Plus. https://plus.thairath.co.th/topic/subculture/101015
นภาภรณ์ หะวานนท์, กิตติกร สันคติประภา, อุษณีย์ ธโนศวรรย์, และธีรวัลย์ วรรธโนทัย. (2555). การสร้างความฉลาดรู้เรื่องเพศในวัฒนธรรมบริโภค. การสร้างความฉลาดรู้เรื่องเพศในสังคมไทย. (น. 66). มูลนิธิสร้างความเข้าใจเรื่องสุขภาพผู้หญิงและสถาบันวิจัยประชากรและสังคม มหาวิทยาลัยมหิดล.
นัทธนัย ประสานนาม. (2562). นวนิยายยาโออิของไทย: การศึกษาเชิงวิเคราะห์. วารสารวิชาการหอสมุดแห่งชาติ, 7(2), 16-34. https://www.academia.edu/42316014/นัทธนัย_ประสานนาม_2562_นวนิยายยาโออิของไทย_การศึกษาเชิงวิเคราะห_วารสารวิชาการหอสมุดแห_งชาติ_ปีที_7_ฉบับที_2_กรกฎาคม_ธันวาคม_16_34
นุชณาภรณ์ สมญาติ. (2561, 15 กันยายน). ซีรีส์วาย (Y): ลักษณะเฉพาะและการนำเสนอความรักของชายรักชาย. โครงการประชุมวิชาการและนำเสนอผลงานระดับชาติของนักศึกษาด้านมนุษย์ศาสตร์และสังคมศาสตร์ ครั้งที่ 1/2561 (น. 67-83). มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา. http://hs.ssru.ac.th/useruploads/files/20181003/718d4dc58fed4855031dd6d992543a161ccfabfa.pdf
ภานนท์ คุ้มสุภา. (2565). การสร้างกรอบโครงความคิดเพื่อการเคลื่อนไหวทางสังคมในปริมณฑล ซีรีส์วายไทยปี 2563-2565. วารสารสหวิทยาการสังคมศาสตร์และการสื่อสาร, 5(3), 137-147. https://doi.org/10.14456/issc.2022.13
“สมรสเท่าเทียม” คืออะไร ประโยชน์ที่ LGBTQIA+ จะได้รับมีอะไรบ้าง?. (2565, 16 มิถุนายน). ไทยรัฐออนไลน์. https://www.thairath.co.th/lifestyle/life/2420562
สมัชชา นิลปัทม์. (2559, 23 เมษายน). “อำนาจ” และ “สังคมเครือข่าย” ข้อพิจารณาอย่างย่อและเร็ว ๆ. Deep South Watch ศูนย์เฝ้าระวังสถานการณ์ภาคใต้. https://deepsouthwatch.org/node/8545
ส่อง ‘กฎหมายสมรสเท่าเทียม’ เพศไหนก็แต่งงานกันได้. (2566, 6 กุมภาพันธ์). Komchadluek Online. https://www.komchadluek.net/kom-lifestyle/generalknowledge/542404
ส่องปรากฏการณ์ซีรีส์วาย Soft Power ปลุกเศรษฐกิจไทยกับอภิสิทธิ์ ไล่สัตรูไกล ผู้อำนวยการ CEA. (2564, 15 พฤศจิกายน). BLT Bangkok. https://www.bltbangkok.com/people/38083/
สิทธิศักดิ์ บุญมั่น. (2564, 18 ตุลาคม). ภาพจำของซีรีส์วายในประเทศไทย: เมื่อความเป็นจริงไม่ใช่สิ่งที่ปรากฏบนหน้าจอ. แอมเนสตี้ อินเตอร์เนชั่นแนล ประเทศไทย.http://www.amnesty.or.th/latest/blog/923/
Bandura, A., & Walters, R. H. (1977). Social learning theory (Vol. 1). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
iLaw. (2021, December 3). แจกแจงประเด็นจากคำวินิจฉัยศาลรัฐธรรมนูญ ไม่สนข้อกฎหมาย ไม่เข้าใจ #สมรสเท่าเทียม. https://ilaw.or.th/node/6036
iLaw. (2023, February 9). #สมรสเท่าเทียม ยังไปต่อได้! ถ้าครม. ชุดหน้าขอให้สภาพิจารณาต่อ. https://ilaw.or.th/node/6379
Introduction: ซีรีส์วายคืออะไร?. (2020). Minimore. https://minimore.com/b/F0CvQ/1
Jackson, P. A., & Cook, N. M. (1999). Tolerant but Unaccepting: The Myth of a Thai ‘Gay Paradise’. Silkworm Books.
Sukthungthong, N., & Bunyavejchewin, P. (2019). Wai Series: A Preliminary Statistical Study. Thai Journal of East Asian Studies, 23(2), 360-383. https://so02.tci-thaijo.org/index.php/easttu/article/view/241362
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 NBTC Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The Office of the NBTC holds the copyright of articles appearing in the journal. The Office of the NBTC allows the public or individuals to distribute, copy, or republish the work under a Creative Commons license (CC), with attribution (BY), No Derivatives (ND) and NonCommercial (NC); unless written permission is received from the Office of the NBTC.
Text, tables, and figures that appear in articles accepted for publication in this journal are personal opinion and responsibility of the author, and not binding on the NBTC and the Office of the NBTC. In case of errors, each author is solely responsible for their own article, and not concerning the NBTC and the NBTC Office in any way.