การสืบทอดภูมิปัญญาด้านการขับร้องเพลงไทยของ สำนักดนตรีหลวงประดิษฐไพเราะ (ศร ศิลปบรรเลง)

Main Article Content

ภาณุภัค โมกขศักดิ์

Abstract

บทความนี้มุ่งศึกษาองค์ประกอบสำคัญของการเรียนการสอนขับร้องเพลงไทยของสำนักดนตรีหลวงประดิษฐไพเราะ (ศร ศิลปบรรเลง) ได้แก่ วิธีการคัดเลือกผู้เรียนขับร้องเพลงไทย วิธีการสอนขับร้องเพลงไทย และหลักการขับร้องเพลงไทย

ผลการศึกษาพบว่า วิธีการคัดเลือกผู้เรียนของสำนักดนตรีหลวงประดิษฐไพเราะ (ศร ศิลปบรรเลง) มีระเบียบขั้นตอนเฉพาะ เริ่มจากการทดสอบการขับร้องและโสตประสาทของผู้เรียน พร้อมทั้งสังเกตคุณลักษณะของการขับร้องของผู้เรียนในด้านต่างๆ ได้แก่ 1) กิริยาท่าทางหรือกิริยามารยาทระหว่างการขับร้อง 2) คุณภาพเสียง และ 3) จังหวะในการขับร้อง

วิธีการสอนขับร้องเป็นการถ่ายทอดด้วยปากเปล่า สามารถแบ่งเป็นขั้นตอนได้ดังนี้ 1) การอธิบายความหมายของบทร้อง 2) การต่อเพลงทีละวรรค 3) การทบทวนแก้ไข 4) การเพิ่มเติมเทคนิคและลีลา 5) การซ้อมเข้ากับเครื่องดนตรี

หลักการขับร้องเพลงไทยเป็นหลักที่ครอบคลุมองค์ประกอบและเทคนิคของการขับร้องอย่างครบถ้วน ประกอบไปด้วยหลักการขับร้อง 5 ประการ ได้แก่ 1) ดาด หมายถึง ลักษณะการขับร้องธรรมดาที่ยังไม่มีเทคนิคลีลา 2) ประคบเสียงเป็นเทคนิคการบังคับเสียงร้องให้ไพเราะ 3) ประคบคำ เป็นเทคนิคการออกเสียงคำ ร้องให้ไพเราะ 4) กนกคอ เป็นเทคนิคการตกแต่งทำนองโดยการเอื้อน 5) ลงทรวง เป็นเทคนิคการกระแทกเสียงกลืนลงไปในลำคอไปจนกระทั่งถึงทรวงอก

 

Native Genius in the Teaching of Thai Singing of the Luang Pradit Phrairoh (Sorn Silapabanleng) Music School

Panupak Mokhasak

This article aims to study the important elements of instruction in singing of the Luang Pradit Phrairoh (Sorn Silapabanleng) Music School, which are student selection, teaching methods and the principles of Thai singing.

The study found that the Luang Pradit Phrairoah (Sorn Silapabanleng) Music School has their own unique methods in selecting students. The voice and hearing of the prospective student are tested and his or her posture, behavior while singing, tone quality, and rhythm are observed by the examiner.

The Instructional method is oral transmission and can be divided into five procedures: 1) explaining the song, 2) teaching it phrase by phase, 3) repeating it with correction as necessary, 4) adding vocal and dramatic techniques, and 5) rehearsing with an ensemble.

The principles of Thai singing cover all five techniques used in Thai singing. These are: 1) Dad is simple singing without any techniques; 2) Prakhob Siang is melismatic singing; 3) Prakhob Kham is artistic pronunciation of syllables; 4) Kanok Khor is melodic ornamentation, and 5) Long Sruang is an accent technique with is similar to the action of sniveling.

Article Details

Section
Academic Articles