Causal Factors Influencing Loyalty to Buy Products on Steam Websites in Bangkok and Its Vicinity
Main Article Content
Abstract
The article aimed to develop and validate a causal relationship model of loyalty to buy products on steam websites in Bangkok and its vicinity and study causal factors affecting loyalty to buy products on steam websites in Bangkok and its vicinity. This study was quantitative research. The sample was made up of people who have bought products on Steam websites and live in Bangkok and its vicinity; a total of 218 people were obtained by convenient random sampling. The tools used in the research were online questionnaires. The statistics used in data analysis were frequency, percentage, confirmatory factor analysis, and a structural equation model. The results of this research were the development of causal relationship models consisting of four components: 1) gaming habits; 2) perceived price fairness; 3) motivation to attain gaming goals; and 4) loyalty. The model was consistent with the empirical data to a great extent. The statistics showed CMIN/df = 1.13, GFI = 0.93, AGFI = 0.90, SRMR = 0.02, and RMSEA = 0.02. The final prediction coefficient was 0.90, indicating that the variables in the model can explain the variance of the loyalty to buy products on Steam websites by 90 percent. It was found that gaming habits, motivation to attain gaming goals, and perceived price fairness were related. The seller of products on the Steam website should create a positive experience. Making consumers happy when they can buy products that they want at a reasonable price will result in consumers being loyal and continuing to buy products in the future.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Views and opinions appearing in the Journal it is the responsibility of the author of the article, and does not constitute the view and responsibility of the editorial team.
References
คอนเนค. (12 พฤษภาคม 2564). E-sport อาชีพที่คนมักเข้าใจผิดว่าเป็นพวกเด็กติดเกม แต่กลับสร้างรายได้หลักล้านในโลกยุค Digital. สืบค้นเมื่อ 15 มีนาคม 2566, จาก https://techsauce.co/connext/career-insight/e-sports-career-that-can-surprisingly-make-millions.
ชาญชัย พรมมิ. (2565). โมเดลสมการโครงสร้างของความรักในตราสินค้าต่อความภักดีต่อตราสินค้าและการบอกต่อแบบปากต่อปากของผู้ใช้บริการไปรษณีย์ไทย. วารสารวิทยาการจัดการ, 39(1), 136-162. สืบค้นจาก https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jms_psu/article/download/246479/173072
ธนพร การชงัดและปฏิมา ถนิมกาญจน์. (2565). แรงจูงใจในการทำงานที่ส่งผลต่อความจงรักภักดีต่อองค์กรของบุคลากรสายวิชาการ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลอีสาน. วารสารวิทยาลัยมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 16(2), 15-28. สืบค้นจาก https://so03.tci-thaijo.org/index.php/hsjournalnmc/article/view/259239
ปิติวัตติ์ ปิติพรภูวพัฒน์ และ กนกพร ชัยประสิทธิ์. (2563). แรงจูงใจในความภักดีของพนักงานในเครือบริษัท ไทยรัฐออนไลน์ และไทยรัฐทีวี. วารสารเกษมบัณฑิต, 21(1), 134-145. สืบค้นจาก https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jkbu/article/view/242129
ภารวี พล้าโน๊ต และคณะ. (2565). การตลาดเชิงอารมณ์และประสบการณออนไลน์มีอิทธิพลต่อความไว้วางใจและความภักดีต่อตราสินค้าของกลุ่มแฟนคลับคลับชาวไทยผ่านตลาดกลางพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ที่ใช้ศิลปินเกาหลีใต้. วารสารวิชาการศรีปทุม ชลบุรี, 19(2), 188-198. สืบค้นจาก https://so05.tci-thaijo.org/index.php/SPUCJ/article/view/259623
วรินทร์ ปรีวาสน์และคณะ. (2563). พฤติกรรมการเล่นเกม การเตรียมความพร้อมและแรงจูงใจในการแข่งขันกีฬาอีสปอร์ต. วารสารวิทยาการสารสนเทศและเทคโนโลยีประยุกต์, 2(2), 133-145. สืบค้นจาก https://ph01.tci-thaijo.org/index.php/jait/article/view/243183
ศิระวัสฐ์ กาวิละนันท์. (2562). นิสัย: การศึกษาอุปลักษณ์เชิงมโนทัศน์ในคลังข้อมูลภาษาไทยแห่งชาติ ตามแนวอรรถศาสตร์ปริชานและวัจนปฏิบัติศาสตร์. วารสารอักษรศาสตร์, 41(1), 23-42. สืบค้นจาก https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jasu/article/view/193654
สุบิน พุทโสม และจิระภา จันทร์บัว. (2564). อิทธิพลของความเสี่ยงในการซื้อสินค้าออนไลน์ ความพึงพอใจในการซื้อสินค้าออนไลน์ และความภักดีในการซื้อสินค้าออนไลน์ที่ส่งผลต่อการซื้อสินค้าออนไลน์ซ้ำ. วารสารวิชาการสมาคมสถาบันอุดมศึกษาเอกชนแห่งประเทศไทย, 27(2),
-73. สืบค้นจาก https://so06.tci-thaijo.org/index.php/apheit-ss/article/view/251289/171044
เพียร์พาวเวอร์. (2563, 19 มิถุนายน). อุตสาหกรรม “เกมไทย” 2020. สืบค้นเมื่อ 25 พฤศจิกายน 2565, จาก https://www.peerpower.co.th/blog/thai-game-industry.
อดิลักษณ์ พุ่มอิ่ม. (2565). การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันของการตัดสินใจซื้อเกมออนไลน์บน Platform Steam ของผู้ใช้บริการในเขตกรุงเทพมหานคร. วารสารมหาวิทยาลัยราชภัฏยะลา, 17(3), 11-20. สืบค้นจาก https://so04.tci-thaijo.org/index.php/yru_human/article/view/251974
Balakrishnan, J., & Griffiths, MD. (2018). Loyalty towards online games, gaming addiction, and purchase intention towards online mobile in-game features. Computers in Human Behavior, 87(1), 238-246. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.06.002
Chen, H., & Chen, H. (2020). Understanding the relationship between online self-image expression and purchase intention in SNS games: A moderated mediation investigation. Computers in Human Behavior, 112, 1-14. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106477
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis. (7th ed.). New Jersey: Prentice Hall.
Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2014). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). California: Sage.
Hu, L.T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff Criteria for Fit Indexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria Versus New Alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1–55.
Hoelter, J. W. (1983). The effects of role evaluation and commitment on identity salience. Social Psychology Quarterly, 46(2), 140–147. https://doi.org/10.2307/3033850.
Joreskog, K. G., & Sorbom, D. (1984). Advances in factor analysis and structural equation models. Lanham: Rowman & Littlefield.
Kline, R. B. (2011). Principles and practices of structural equation modeling. (3rd ed.). New York: The Guilford.
Liao, G. Y., Tseng, F. C., Cheng, T. C. E., & Teng, C. I. (2020). Impact of gaming habits on motivation to attain gaming goals, perceived price fairness, and online gamer loyalty: Perspective of consistency principle. Telematics and Informatics, 49, 101-367.
https://doi.org/10.1016/j.tele.2020.101367
Li, M. (2018). Factors Influencing Customer Repurchase Intention by Using Third-party Platform Booking Flight Ticket in China(Master’s thesis), The University of the Thai Chamber of Commerce.
Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A Beginner's Guide to Structural Equation Modeling. (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Schreiber, J. B., Stage, F. K., King, J., Nora, A., & Barlow, E. A. (2006). Reporting Structural Equation Modeling and Confirmatory Factor Analysis Results: A Review. The Journal of Educational Research, 99(6), 323–337.
Shukla, P., & Drennan, J. (2018). Interactive effects of individual- and group-level variables on virtual purchase behavior in online communities. Information & Management, 55(5), 598-607. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.im.2018.01.001
Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. American Psychological Association.
Ullman, M. T. (2001). The Declarative/Procedural Model of Lexicon and Grammar. Journal of Psycholinguistic Research, 30(1), 37–69.