The Role and the Importance of Wat Ratchaphaditsatana (Wat Pha Kho) for Surrounding Communities
Main Article Content
Abstract
This research aimed to study the history, the role and the importance of Wat Ratchaphaditsatana (Wat Pha Kho) for surrounding communities at the present time. The method used in this research was qualitative research and historical research by collecting from document and field data. The study area was Wat Ratchaphaditsatana and surrounding communities, moo 5 and moo 6, Tambol Chompol, Ampur Satingpra, Songkhla Province.
The result found that there was no concrete evidence of the temple's construction. The history of temple was related to Luang Pho Thuat Yiap Nam Tha-le Chuet, the most reverend monk in the south. In the past, Wat Ratchaphaditsatana plays an important role in religion including governance. Also, the temple was the center of community of Songkhla Lake Basin in the east coast. Therefore, people in communities depend on the temple which seems like a big house for all. Although the living conditions in society are changed, Wat Ratchaphaditsatana can modify the role as the model for community development, education, propagate religion, and promote tradition and rite. As a result, belief and faith that people express to Wat Ratchaphaditsatana does not change.
Article Details
-
Authors must agree to the journal publication rules and allow the editors to edit the manuscripts for publication.
-
Author’s right belongs to the author but Journal of Southern Technology holds the right of first publication and thus allow readers to use the article for the purpose of education but not commercial.
References
จิตรนาถ ปานแก้ว. (2549). ศึกษาบทบาทและผล กระทบจากบทบาทของวัดพะโคะ (วัดราชประดิษฐาน) อำเภอสทิงพระ จังหวัดสงขลา. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาไทยคดีศึกษา, มหาวิทยาลัยทักษิณ.
ชัยวุฒิ พิยะกูล. (2543). ประวัติศาสตร์และโบราณ คดีเมืองพัทลุงเก่าเขาชัยบุรี อำเภอเมือง จังหวัดพัทลุง. สถาบันทักษิณคดีศึกษา : มหาวิทยาลัยทักษิณ.
. (2546). พัฒนาการของพุทธศาสนาบริเวณลุ่มทะเลสาบสงขลาระหว่าง พ.ศ. 2442 – 2542 .กรุงเทพฯ : สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย (สกว.).
. (2552). พระอริยสงฆ์ภาคใต้จากหลวงพ่อทวดเหยียบน้ำทะเลจืดถึงพุททาสภิกขุ. สถาบันทักษิณคดีศึกษา: มหา วิทยาลัยทักษิณ.
. (2553). ไทศึกษา : กรณีคนไทยในรัฐตอนเหนือของประเทศมาเลเซีย. สถาบันทักษิณคดีศึกษา : มหาวิทยาลัยทักษิณ.
ทะนงชัย บูรณพิสุทธิ์. (2545). บทบาทวัดกับชุมชนเมือง ในเขตบางรัก กรุงเทพมหานคร.วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพัฒนาชนบทศึกษา, มหาวิทยาลัยมหิดล.
ธราพงศ์ ศรีสุชาติ. (2526). โบราณคดีคาบสมุทรสทิงพระ . สถาบันทักษิณคดีศึกษา : มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ สงขลา.
เนตรนภิศ นาควัชระ และจุลทรรศน์ พยาฆรานนท์. (2525). วัดในกรุงเทพฯ : การเปลี่ยนแปลงในรอบ 200 ปี (พ.ศ.2325 – 2525). กรุงเทพมหานคร : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
พระมหาพีระพงษ์ พยัคกาฬ. (2549). ความสัมพันธ์ระหว่างวัดกับชุมชนในการจัดการการเทศน์มหาชาติของล้านนา. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการศึกษานอกระบบ, มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
บุญลือ วันทายนต์. (2525). ครอบครัวและวงศ์วาน กรุงเทพฯ : มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
วันดี ยงชูยศ. (2529). การศึกษาเปรียบเทียบบทบาทของวัดกับมัสยิด : ศึกษาเฉพาะกรณีอำเภอเมืองจังหวัดเชียงใหม่. วิทยานิพนธ์ปริญญาอักษรศาสตรมหาบัณฑิต. สาขาศาสนาเปรียบเทียบ, มหาวิทยาลัยมหิดล.
วิจิตร กุลริวงษ์. (2545). บทบาทของวัดต่อชุมชน:กรณีศึกษาวัดถ้ำกลองเพล ตำบลโนนทัน อำเภอเมือง จังหวัดหนองบัวลำภู. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาไทยศึกษาเพื่อการพัฒนา, สถาบันราชภัฎเลย.
สนธยา พลศรี. (2546). รายงานการวิจัยการศึกษาความร่วมมือระหว่างสถาบันราชภัฏสงขลากับชุมชนในการพัฒนาคุณภาพการท่องเที่ยวเชิงนิเวศของตำบลชุมพล อำเภอสทิงพระ จังหวัดสงขลา. กรุงเทพฯ : กองทุนสนับสนุนการวิจัย (สกว).
สุธิวงศ์ พงศ์ไพบูลย์. (2525). ความสำคัญของวัดพะโคะในอดีต ใน วัดพะโคะ. กรุงเทพมหานคร : กรุงสยามการพิมพ์.
เอมอร เจียรมาศ. (2548). สังคมวิทยา. ภาควิชาสารัตถศึกษา คณะศิลปศาสตร์, มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์.
อมรา พงศาพิชญ์. (2533). วัฒนธรรมศาสนาและชาติพันธุ์ : วิเคราะห์สังคมไทยแนวมานุษยวิทยา. กรุงเทพฯ : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.