Musical Element of Panchavadya Music Ensemble : Pee chanai Klong chana ensemble

Authors

  • เกษร เอมโอด

Keywords:

Musical Element of Panchavadya, Music Ensemble

Abstract

Research  about  musical  element  of  Panchavadya  Music  Ensemble  :  Pee  chanai  Klong  chana  ensemble.  This  is  a  part  of  the  research  Panchavadya  Music  Ensemble  in  Thailand.  It’s  a  qualitative  research , aim  to  study  and  analyze  the  style  of  the  ensemble , the  appearance  of  the  music  instruments , sound  system , style  of  songs , rhythm , style  to  play.  Gathered  the  information  by  an  interview  form  and  an  observation  form.  Use  Popular  Duty  Theory  of  Redcliff  Brown  to  analyze  role  of  Pee  chanai  Klong  chana  ensemble  and  also  use  idea  line  of  Sa – ngad  Pukhaothong  to  analyze  the  musical  element  of  Pee  chanai  Klong  chana.

            After  studying  found  that  Pee  chanai  Klong  chana  ensemble  is  a  provisional  ensemble , play  to  tell  the  time  and  participate  in  the  Royal , the  apostle  and  the  very  important  person  cremation  ceremony.  The  ensemble  consists  of  Pee  chanai  Klong  Pueng  Mang  and  Klong  chana.  The  number  and  type  of  Klong  is  up  to  the  estate  of  the  death.  The  appearance  of  Pee  is  as  loudspeaker.  Both  side  of  Klong  made  from  leather  and  tie  with  scream  leather  to  speed  the  sound.  Loud  system  of  Pee  chanai  is  exactly  the  same  level  of  Tangnai  loud  level.  The  songs  that  always  play  is  Payasoke – loi – lom.  Klong  chana  hits  along  along  with  Klong  Pueng  Mang.  When  the  player  of  Pueng  Mang  challenge , Klong  chana  will  be  hit  along  together.  If  it’s  Royal  Cremation  Ceremony , Klong  Pueng  Mang  will  be  hit  at  the  end.  At the  end , if  horns  start , Pee  cheva  and  Klong  chana  will  start  playing.  Style  to  play  this  ensemble  is  the  same  in  every  ceremony.

References

กรมการศาสนา. (2558).ศาสนาในประเทศไทย. กรุงเทพมหานคร: รุ่งศิลป์การพิมพ์.

กรมการศาสนา. (2553).คำให้การขุนหลวงวัดประดู่ทรงธรรม เอกสารจากหอหลวง. กรุงเทพมหานคร: สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา.

เจนจิรา เบญจพงศ์(ผู้รวบรวม). (2555). ดนตรีอุษาคเนย์. กรุงเทพมหานคร: เรือนแก้วการพิมพ์.

ไชยวุธ โกศล. (2545). ดนตรีประโคมศพ: กรณีศึกษาเพลงบัวลอย. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต) มหาวิทยาลัยมหิดล, นครปฐม.

ธนิต อยู่โพธิ์. (2523). เครื่องดนตรีไทยเครื่องดนตรีไทยพร้อมด้วยตำนานการผสมวงมโหรีปี่พาทย์ และเครื่องสาย(พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพมหานคร: กรมการศาสนา.

บุญตา เขียนทองกุล. (2548). ดนตรีในพระราชพิธี. กรุงเทพมหานคร: ดอกเบี้ย.

ผู้จัดการออนไลน์. (2560). เคลื่อนริ้วขบวนพระบรมอิสริยยศที่ 1 ออกจากประตูเทวาภิรมย์ สมเด็จพระเจ้าอยู่หัว ทรงร่วมเสด็จฯ. ค้นคืนจากhttps://mgronline.com/onlinesection/detail/ 9600000108694

พระราชพงศวดารกรุงศรีอยุธยา ฉบับพันจันทนุมาศ (เจิม) และพระราชพงศวดารกรุงศรีอยุธยาฉบับหลวงประเสริฐ(พิมพ์ครั้งที่ 4). (2545). กรุงเทพมหานคร: คุรุสภาลาดพร้าว.

ยศ สันตสมบัติ. (2556). มนุษย์กับวัฒนธรรม(พิมพ์ครั้งที่ 4). กรุงเทพมหานคร: สามลดา.

รวี สิริอิสสระนันท์(บรรณาธิการ). (2559). พระราชพงศวดารกรุงศรีอยุธยา ฉบับพันจันทนุมาศ (เจิม) และพระราชพงศวดารกรุงศรีอยุธยาฉบับหลวงประเสริฐ, คำให้การกรุงเก่า, คำให้การขุนหลวงหาวัด. กรุงเทพมหานคร: โสภณการพิมพ์.

สงัด ภูเขาทอง. (2532). การดนตรีไทยและทางเข้าสู่ดนตรีไทย. กรุงเทพมหานคร: Dr.Sax

สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ กรมพระยาดำรงราชานุภาพ. (2473). ตำนานเครื่องมโหรีปี่พาทย์.พระนคร: อักษรนิติ์.

อนันต์ ศรีระอุดม. เจ้าหน้าที่พระราชพิธีสำนักพระราชวัง. (15 พฤศจิกายน 2559). สัมภาษณ์.

Mahitha, V. (2013). The role of music in the temples of northern kerala. Retrived from https://bit.ly/2JHg0DL

Downloads

Published

2019-06-07

How to Cite

เอมโอด เ. (2019). Musical Element of Panchavadya Music Ensemble : Pee chanai Klong chana ensemble. Academic and Research Journal of Liberal Arts (Online), 14(1), 133–145. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/larhcu/article/view/193200

Issue

Section

Research Articles