The creation of Thosin Teen Jok Thai Phuen dance melody
Abstract
This research focuses on Thosin Teen Jok dance music: the music for reflecting lifestyle of Thai Phuen Ban Hat Siao people in Si Satchanalai which is in Sukhothai Province. This qualitative research aims to (1) study about the conception of creating band and melody for Thosin Teen Jok dance music, and (2) study about the form and characteristics of playing Thosin Teen Jok dance music. Data gathering procedures involves interview and observation by using Thai music composition theory written by Dr. Sirichaicharn Fakchumroon and study about concept of music composition, music and dancing chart theory written by Prateep Nakpi, Recording notation, Thai song analysis theory written by Manop Wisuttipat and analyzed form and characteristic of the melodic movements.
The study found that Sukhothai College of Dramatics Arts has created Thosin Teen Jok dance in 1987 by using the slogan of Sukhothai province “Beautiful local hand woven fabrics”. Those were ideas for the choreography. The performance was named Thosin Teen Jok dance. The music used Salor and Sueng, which are Northern Thai instruments, and combined with Can the Northeastern Thai instrument for the melody in accordance. There were 13 forms of rhythm. The pitch of this music are between low C to high F. The major scale are F G A C D and the minor scale are in the last sentence of the music which is the group of sound called piang-or-bon scale, which have F major by B and E are accidental note.
References
ธนาคารแห่งประเทศไทย. (2543). เงินตราล้านนาและผ้าไทย. กรุงเทพมหานคร: อัมรินทร์พริ้นติงแอนด์พลับลิชซิ่ง.
นัทธมน พึ่งเจริญ และคณะ. (2556). แนวคิดการสร้างสรรค์ประพันธ์บทเพลงของอาจารย์ฐิระพล น้อยนิตย์ ในการแสดงหุ่นละครเล็กโดยคณะโจหลุยส์ เรื่องพระมหาชนก ถวายพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัวฯ เนื่องในวโรกาสครบรอบพระชนม์มายุ 84 พรรษา. (ปริญญานิพนธ์บัณฑิต). มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์, กรุงเทพมหานคร.
บุญธรรม ตราโมท. (2545). คำบรรยายวิชาดุริยางคศาสตร์ไทย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ชวนพิมพ์.
ประทีป นักปี่. (2537). เอกสารประกอบการบรรยายหลักการแนวความคิดการวิเคราะห์ดนตรี. พิษณุโลก: ภาควิชาดุริยางคศาสตร์ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร.
ภัทระ คมขำ. (2546). การประพันธ์เพลงช้าเรื่องปู่จานครน่านโดยใช้กรอบแนวคิดทางทฤษฎีเพื่อทำความเข้าใจในการบรรเลงกลองปูจา. (ปริญญาศิลปศาสตรดุษฎีบัณฑิต) คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์
มหาวิทยาลัย, กรุเทพมหานคร.
มานพ วิสุทธิแพทย์. (2556). ทฤษฎีการวิเคราะห์เพลงไทย. กรุงเทพมหานคร: สันติศิริการพิมพ์.
เหมือนขวัญ สุวรรณศิลป์. (2555). ฟ้อนตะคัน. โครงการวิจัยทางการศึกษาสื่อนวัตกรรมและงานสร้างสรรค์ทางศิลปวัฒนธรรม สถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์.
อรวรรณ บรรจงศิลป์, โกวิทย์ ขันธศิริ, สิริชัยชาญ ฟักจำรูญ และ ปกรณ์ รอดช้างเผือก. (2546). ดุริยางคศิลป์ไทย. กรุงเทพมหานคร: สถาบันบันไทยศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
บทความที่ได้รับการตีพิมพ์เป็นลิขสิทธิ์ของวารสารศิลปศาสตร์วิชาการและวิจัย
ข้อความที่ปรากฏในบทความแต่ละเรื่องในวารสารวิชาการเล่มนี้เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียนแต่ละท่านไม่เกี่ยวข้องกับมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ และคณาจารย์ท่านอื่นๆ ในมหาวิทยาลัยฯ แต่อย่างใด ความรับผิดชอบองค์ประกอบทั้งหมดของบทความแต่ละเรื่องเป็นของผู้เขียนแต่ละท่าน หากมีความผิดพลาดใดๆ ผู้เขียนแต่ละท่านจะรับผิดชอบบทความของตนเองแต่ผู้เดียว