A Comparison of Meaning Strategies in Thai Country Music of Praiwan Rukphet and American Country Music of John Denver in Semantic Framework

Authors

  • พิชญ์สินี เสถียรธราดล
  • ทิวา ใจหลัก
  • วโรทัย สมมิตร
  • ราชันย์ ปรึกษา

Keywords:

Types of meaning, message conveying strategies, Country music

Abstract

The purpose of this research is to study types of meaning and message conveying strategies presenting in Thai country music and American country music and compare them. The Thai country music by Praiwan Rukphet and American country music by John Denver were chosen for this research, and the study was conducted by using semantic framework for data analysis.
It was found that there were differences in percentages of types of meaning and message conveying strategies appeared in Thai Country Music and American Country Music. First of all, Thai Country Music by Praiwan Rukphet conveys less denotative meaning and Thai Music contains more connotative meaning than American Country Music by John Denver about 19.9%. Besides, Praiwan Rukphet’s songs contained less variety of message conveying strategies than John Denver’s.

References

เกศราพร พรหมนิมิตกุล. (2555). ความงามของภาษาในเพลงลูกทุ่ง : กรณีศึกษาเพลงฮิตติดชาร์ตลูกทุ่ง-มหานคร. มนุษยศาสตร์ (มหาวิทยาลัยนเรศวร), 9(2), 83-100.
จรัญวิไล จรูญโรจน์. (2550). ภาษาศาสตร์เบื้องต้น. กรุงเทพมหานคร: คณะมนุษยศาสตร์มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.
ทัศนาลัย บูรพาชีพ. (2543). ภาษาศาสตร์สำหรับการแปลเบื้องต้น. กรุงเทพมหานคร: คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.
พยุหพล จารุธรรมจริยา. (2551). ภาพพจน์ในบทเพลงของ จักรพันธ์ ครบุรีธีรโชติ (ก๊อท). (วิทยานิพนธ์ศิลป ศาสตรมหาบัณฑิต). บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยนเรศวร, พิษณุโลก.
ไพบูลย์ สำราญภูติ. (2543). ราชานักแต่งเพลงลูกทุ่งไทย ไพบูลย์ บุตรขัน. กรุงเทพมหานคร: อัมมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับริชชิ่ง.
ราชบัณฑิตยสถาน. (2554). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2554. กรุงเทพมหานคร: นานมีบุคส์.
วรรณรินทร์ วินิจกิจเจริญ. (2547). การใช้ภาษาเพื่อสร้างอารมณ์ขันในเพลงตลกค�าเมือง: การศึกษาตามแนว อรรถศาสตร์และวัจนปฏิบัติศาสตร์. (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต). บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์, กรุงเทพมหานคร.
ศิริพร กรอบทอง. (2547). วิวัฒนาการเพลงลูกทุ่งในสังคมไทย พ.ศ. 2481-2535. กรุงเทพมหานคร: พันธกิจ.
ศิริพร ปัญญาเมธีกุล. (2550). เอกสารประกอบการสอนภษ 314 การศึกษาความหมาย. กรุงเทพมหานคร: ภาควิชาภาษาศาสตร์ คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโวฒ.
สุกัญญา คงสูน. (2550). การศึกษาเชิงวิเคราะห์สำนวนและโวหารภาพพจน์ในเพลงไทยลูกทุ่งของชายเมืองสิงห์. (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต). บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์, กรุงเทพมหานคร.
สุรางคนา พลนรัตน์. (2550). ศึกษาลีลาภาษาในเพลงซอพื้นเมืองล้านนา. (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต). บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์, กรุงเทพมหานคร.
สุริยา รัตนกุล. (2544). อรรถศาสตร์เบื้องต้น. นครปฐม: สำนักพิมพ์สถาบันวิจัยภาษาและวัฒนธรรมเพื่อพัฒนาชนบท มหาวิทยาลัยมหิดล.
Cambridge Dictionary. (2019). Retrieved from https://dictionary.cambridge.org/dictionary/

Downloads

Published

2019-12-12

How to Cite

เสถียรธราดล พ., ใจหลัก ท., สมมิตร ว., & ปรึกษา ร. (2019). A Comparison of Meaning Strategies in Thai Country Music of Praiwan Rukphet and American Country Music of John Denver in Semantic Framework. Academic and Research Journal of Liberal Arts (Online), 14(2), 119–135. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/larhcu/article/view/228979

Issue

Section

Research Articles