Characteristics of ‘Northernness’ in Thai Entertaining Media, During 1976 - 2021
DOI:
https://doi.org/10.14456/arjla.2024.4Keywords:
Northerness, Thai Entertaining Media, Novel, Drama Series, MovieAbstract
as the following. 1) Living, presenting through teak stilt houses with ‘Ga-late’ gables; northern traditional clothing, especially women in long traditional skirts with Thai style shawls, wearing hair bun dressing with pins; generally, as for men, wearing, they wear ‘Mo-hom’ shirts; eating northern local food – for example Num-poo, crab paste; Larp-dip, spicy rare-cooked meat, etc. 2) Beliefs, people believing in various spirits like for instance Pee-sea-ban; Pee-pok-ka-long; and Pee-ka. 3) Traditions, on special days like Songkran – decorating ‘Tung’, northern traditional flags; or Loy Kratong – floating ‘Kratong’, a water lantern. 4) Values of northern people, showing in the typical northern charming woman, having a beautiful appearance and gentle manner; preferring to choose a Bangkokian groom; and wearing black ink tattoos. 5) Using the northern dialect, presenting a distinctly Northern style through dialect words and pronunciation accents.
References
กลิ่นกาสะลอง. (2562). ค้นคืนจาก https://www.bilibili.tv/th/video/2044758938?bstar_from=bstar-web.homepage.recommend.all.
กำจร หลุยยะพงศ์. (2556). ภาพยนตร์กับการประกอบสร้างสังคม ผู้คน ประวัติศาสตร์และชาติ. กรุงเทพมหานคร: ศูนย์หนังสือจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ฉลาดชาย รมิตานนท์. (2545). แนวคิดในการศึกษาอัตลักษณ์ความเป็นไท. กรุงเทพมหานคร: อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับลิชซิ่ง.
นิภาภัทร เทศหมวก. (2549). ภาพสะท้อนวิถีชีวิตชาวเหนือในเรื่องสั้นของมาลา คำจันทร์ (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, กรุงเทพมหานคร.
ปิยะวัติ วังซ้าย และ สมเกียรติ รักษ์มณี. (2557). สภาพการใช้ศัพท์คำเมืองในพื้นที่ภาคเหนือตอนบนของประเทศ ไทย: ตัวแปรวงศัพท์. วารสารอารยธรรมศึกษาโขง-สาละวิน, 5(2), 84-106.
พิบูลศักดิ์ ละครพล. (2525). วัยฝันวันเยาว์. (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพมหานคร: เคล็ดไทย.
มาลา คำจันทร์. (2525). ลูกป่า. (พิมพ์ครั้งที่ 13). กรุงเทพมหานคร: เคล็ดไทย.
มาลา คำจันทร์. (2545). เมืองลับแล. (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพมหานคร: มติชน.
มาลา คำจันทร์. (2549). เขี้ยวเสือไฟ. (พิมพ์ครั้งที่ 11). กรุงเทพมหานคร: เคล็ดไทย.
มาลา คำจันทร์. (2550). หัวใจพระเจ้า. กรุงเทพมหานคร: เคล็ดไทย.
มาลา คำจันทร์. (2557). หมู่บ้านอาบจันทร์. (พิมพ์ครั้งที่ 12). กรุงเทพมหานคร : สยามปริทัศน์.
มาลา คำจันทร์. (2558). เจ้าจันท์ผมหอม : นิราศพระธาตุอินทร์แขวน. (พิมพ์ครั้งที่ 17). กรุงเทพมหานคร : สยามปริทัศน์.
มาลา คำจันทร์. (2563). เด็กชายชาวดง. กรุงเทพมหานคร : กรู๊ฟ พับลิชชิ่ง.
เมื่อดอกรักบาน. (2550). ค้นคืนจาก https://www.youtube.com/watch?v=wtUjVFB1bYc.
รอยไหม. (2554). ค้นคืนจาก https://ch3plus.com/oldseries/1032.
วัชรวีร์ ไชยยายนต์. (2564). การวิเคราะห์ภาพตัวแทนของผู้หญิงล้านนาในละครโทรทัศน์แนวย้อนยุคบริบทภาคเหนือ. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร.
ส้มป่อย. (2563). ค้นคืนจาก https://www.netflix.com/th/title/81511310.
สุกัญญา เชาว์น้ำทิพย์. (2549). อัตลักษณ์ของชาวล้านนาที่ปรากฏในนิยายของมาลา คำจันทร์ (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, กรุงเทพมหานคร.
สุนทร คำยอด. (2559). การสร้าง “ความเป็นล้านนา” ในวรรณกรรมของนักเขียนภาคเหนือ. วารสารธรรมศาสตร์, 35(3), 43-60.
เสนาะ เจริญพร. (2546). ภาพเสนอผู้หญิงในวรรณกรรมไทยช่วงทศวรรษ 2530: วิเคราะห์ความโยงใยกับประเด็นทางสังคม. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยเชียงใหม่, เชียงใหม่.
ฮาร์ทบีทเสี่ยงนักรักมั้ยลุง (2562). ค้นคืนจาก https://www.bilibili.tv/en/video/2040238782.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Liberal Arts Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการตีพิมพ์เป็นลิขสิทธิ์ของวารสารศิลปศาสตร์วิชาการและวิจัย
ข้อความที่ปรากฏในบทความแต่ละเรื่องในวารสารวิชาการเล่มนี้เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียนแต่ละท่านไม่เกี่ยวข้องกับมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ และคณาจารย์ท่านอื่นๆ ในมหาวิทยาลัยฯ แต่อย่างใด ความรับผิดชอบองค์ประกอบทั้งหมดของบทความแต่ละเรื่องเป็นของผู้เขียนแต่ละท่าน หากมีความผิดพลาดใดๆ ผู้เขียนแต่ละท่านจะรับผิดชอบบทความของตนเองแต่ผู้เดียว