THE INHERITANCE AND EXISTENCE OF THE TRAE WONG BAND IN BANG LEN DISTRICT NAKHON PATHOM PROVINCE
Keywords:
Trae Wong, Inheritance, ExistenceAbstract
This research aimed to 1) study the history of the Trae Wong Band in Bang Len District Nakhon Pathom Province, 2) study the condition and problems of the Trae Wong Band in Bang Len District Nakhon Pathom Province, and 3) study the inheritance and existence of the Trae Wong Band in Bang Len District Nakhon Pathom Province. This research used the qualitative research method, which consisted of the key informants as follows: 1) people who had knowledge and understanding of the history, condition, problems, inheritance, and existence of the Trae Wong Band in Bang Len District Nakhon Pathom Province. 2) Professional musicians who were related to the Trae Wong Band in Bang Len District Nakhon Pathom Province. The research results were presented in a descriptive research method.
The results found that 1) the history of the Trae Wong Band, started with music teachers and musicians in 4 Provinces: Teacher Thongdee Dechaona, teacher and musician from Nakhon Pathom Province; Teacher Dawei Tassananate, teacher and musician from Ratchaburi Province; teachers and musicians from Amphawa District, Samut Songkhram Province; and Teacher Boonrawd Thongkamsai, Teacher Prakong Wisuthiwong, and Teacher Thanu Wisuthiwong, teachers and musicians from Song Phi Nong District Suphanburi Province. They inherited their knowledge to the Trae Wong Band as follows: Wichian Entertain Band, Bantoengsilp Band, Kwanjai Silamull Band, and Siam Poolsilp Band. 2) The condition and problems of the Trae Wong Band, it was caused by the inheritance of knowledge and management. The external condition and problems of the Trae Wong Band, it was caused by social and cultural conditions, technology, economy, and health. 3) the inheritance and existence of the Trae Wong Band in Bang Len District Nakhon Pathom Province, were caused by internal family knowledge and external knowledge inheritance. Adaptation of the Trae Wong Band consisted of the application of musical instruments and modern music performance, uniqueness creation, marketing; public relations; and recognition, and appreciation of the Trae Wong Band in terms of traditions and rituals.
References
กรมการศึกษานอกโรงเรียน. วิวัฒนาการการศึกษานอกโรงเรียนของไทย. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์คุรุสภาพลาดพร้าว, 2542.
กฤษดา นิยมทอง. “แตรวงพื้นบ้านในจังหวัดสุพรรณบุรี.” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม, 2550.
กฤษดา นิยมทอง. “แตรวงชาวบ้าน : รูปแบบการพัฒนาการจัดการภูมิปัญญาเพื่อส่งเสริมเศรษฐกิจชุมชนภาคกลาง.” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญาดุษฎีบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหาสารคาม, 2555.
จักษ์ จินดาวัฒน์. “พัฒนาการและการดำรงอยู่ของแตรวงในอำเภอพระนครศรีอยุธยา จังหวัดพระนครศรีอยุธยา.” รายงานการวิจัย, คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนครศรีอยุธยา, 2551.
จำนงค์ อดิวัฒนสิทธิ์ และคณะ. สังคมวิทยา. พิมพ์ครั้งที่ 8. กรุงเทพฯ : มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์, 2540.
จุฑามาส หิรัญกูล. “การศึกษาแตรวงชาวบ้านในสุพรรณบุรี.” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศรีนครรินทรวิโรฒ, 2554.
ฐิติวุฒิ สุขศิริวัฒน์. “การปรับเปลี่ยนทางดนตรีประกอบการแสดงหนังตะลุง ในพื้นที่จังหวัดภาคใต้.” วารสารจันทรเกษมสาร ปีที่ 22, ฉบับที่ 43 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2559): 49-63.
ณัฏฐนิช นักปี่ และกมลธรรม เกื้อบุตร. “แตรวงในอำเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลก.” วารสารดนตรีและการแสดง ปีที่ 7, ฉบับที่ 2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2564): 45-59.
ธันยาภรณ์ โพธิกาวิน. “การปรับตัวของวงปี่พาทย์มอญในจังหวัดราชบุรีท่ามกลางบริบทสังคมไทยร่วมสมัย.” วารสารวิชาการ สถาบันวิทยาการจัดการแห่งแปซิฟิค สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ ปีที่ 8, ฉบับที่ 1 (มกราคม-เมษายน 2565): 1-18.
ธันยาภรณ์ โพธิกาวิน. “การสืบทอดและการดำรงอยู่ของวงดนตรีแก้วบูชาในอำเภอนครชัยศรี จังหวัดนครปฐม.” รายงานการวิจัย, วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล, 2560.
นภัสนันท์ จุลลเกษตร์. “บทบาทและหน้าที่ของแตรวงชาวบ้านที่มีผลต่อสังคมและวัฒนธรรมของประชาชนจังหวัดพระนครศรีอยุธยา.” รายงานการวิจัย, คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนครศรีอยุธยา, 2551.
ปรีชา ออกกิจวัตร. “แตรวงชาวบ้าน : กรณีศึกษาความเข้มแข็งทางวัฒนธรรมของแตรวงในสมุทรสงคราม.” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, 2548.
ไพศาล กาญจนวงศ์. “กระบวนการเรียนรู้ดนตรีจากคณะแตรวงสู่นักดนตรีรุ่นเยาว์ กรณีศึกษาการร่วมบรรเลงแตรวงของนักเรียนโรงเรียนช่องพรานวิทยาในอำเภอโพธาราม จังหวัดราชบุรี.” วารสารศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น ปีที่ 11, ฉบับที่ 1 (มกราคม-มิถุนายน 2562): 28-51.
ยศ สันตสมบัติ. มนุษย์กับวัฒนธรรม. กรุงเทพฯ : มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, 2542.
ศิริพร กรอบทอง. วิวัฒนาการของเพลงลูกทุ่งในสังคมไทย. กรุงเทพฯ : พิมพลักษณ์, 2547.
อมรา พงศาพิชญ์. การถ่ายทอดและรับวัฒนธรรมในสังคมและวัฒนธรรม. กรุงเทพฯ : ภาพพิมพ์, 2540.
อิทธิพล สวัสดิรักษา. “การปรับตัวของแตรวงชาวบ้านในสังคมไทยปัจจุบัน.” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศิลปากร, 2558.
Davis, Kingsley. Human Society. New York: The Macmillan Company, 1964.
Fairchild, Henry Pratt. Dictionary of Sociology. Ames, Iowa: Littlefield, Adams & Co., 1955.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 College of Music
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The copyright of the article belongs to the author. Published articles represent the views of the authors. The editorial team neither necessarily agree with nor take any responsibility for the article.