Dynamism and Role of the Village Guardian Spirit Belief and Ritual in Ban Mai Lung Khon, Mae Sai District, Chiangrai Province
Main Article Content
Abstract
This paper aims to study the dynamism and role of the village guardian spirit belief and ritual of the Tai Lue people in Ban Mai Lung Khon, Mae Sai District, Chiangrai Province. The research found that there are three important village guardian spirit rituals in this Tai Lue village: the annual worship of Chao Poh Kham Daeng; the Song Kroh Ban ritual; and Liang Mueang, village guardian spirit ritual. Although the three rituals reflect the transmission of Tai Lue belief in guardian spirits, the study found a certain dynamism in the belief and the rituals. Firstly, there was a physical dynamism in the changing of the location of the village guardian spirit shrine’s from the end of the village to the village center to provide for easier access for the people to the sacred space. Secondly, the name of the northern Thai city guardian spirit and the name of the Sip Song Panna city guardian spirit, Chao Poh Kham Daeng, was adopted to be the name of the Ban Mai Lung Khon village guardian spirit. Moreover, certain components of the ritual were changed to correspond with the change of the village’s social context. Overall, the analysis identifies the dynamism and role of the belief and ritual of the Tai Lue village guardian spirit in the new social context at Mae Sai, Chiangrai, Thailand, particularly the adoption of northern Thai beliefs as integrated with Tai Lue traditional beliefs.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Journal of Thai studies is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivatives4.0 Intenational (CC BY-NC-ND 4.0) licence, unless otherwise stated. Plese read our Policies page for more information on Open Access, copyright and permissions.
References
ไทลื้ออัตลักษณ์แห่งชาติพันธุ์ไท. เชียงใหม่: โครงการพิพิธภัณฑ์วัฒนธรรมและชาติพันธุ์ล้านนา สถาบันวิจัยสังคม มหาวิทยาลัยเชียงใหม่, ๒๕๕๑.
ประสิทธิ์ ดวงเพ็ชร. ผู้ช่วยผู้ใหญ่บ้าน. สัมภาษณ์, ๗ กรกฎาคม ๒๕๕๓.
มะลิวรรณ์ ดวงเพ็ชร. ผู้ใหญ่บ้านบ้านไม้ลุงขน. สัมภาษณ์, ๑๐ กุมภาพันธ์ ๒๕๕๓.
ยรรยง จิระนครและรัตนาพร เศรษฐกุล. ประวัติศาสตร์สิบสองปันนา. กรุงเทพมหานคร: สถาบันวิถีทรรศน์, ๒๕๔๔.
รัตนาพร เศรษฐกุล. การปรับตัวของวัฒนธรรมไทลื้อในน่าน. เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยพายัพ. (เอกสารอัดสำเนา).
เรณู อรรฐาเมศร์. ประเพณีพิธีกรรมชาวไทใหญ่บ้านใหม่หมอกจ๋าม. ใน ฉลาดชาย รมิตานนท์, วิระดา สมสวัสดิ์,
เรณู วิชาศิลป์ (บรรณาธิการ) ไท: TAI. เชียงใหม่ : ศูนย์สตรีศึกษา คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่, ๒๕๔๑.
โรงเรียนชุมชนบ้านไม้ลุงขน มิตรภาพที่ ๑๖๙. สมุดหมายเหตุรายวัน. (เอกสารไม่ตีพิมพ์).
สมนึก ออนตะไคร้. อดีตผู้ใหญ่บ้านบ้านไม้ลุงขน. สัมภาษณ์, ๑๘ พฤษภาคม ๒๕๕๒.
สุรพล ดำริห์กุล. การนับถือผีในหมู่บ้านภาคเหนือ. ใน วารสารเมืองโบราณ. ๕ (เมษายน – พฤษภาคม ๒๕๒๒): ๒๘ -๓๕.
เสมอชัย พูลสุวรรณ. รัฐฉาน (เมืองไต) พลวัตของชาติพันธุ์ในบริบทประวัติศาสตร์และสังคมการเมืองร่วมสมัย. กรุงเทพมหานคร: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน), ๒๕๕๒.
อินปัน พรมแสง. ผู้สูงอายุบ้านไม้ลุงขน. สัมภาษณ์, ๑๕ ตุลาคม ๒๕๕๓