Chula Kathin Festival at Sri That Temple of Singh Village Yasothon province : The Current Revitalization and Invention of the Ritual

Main Article Content

Surachai Chinnabutr

Abstract

Singh village, formerly known as Singh Khok, of Mueang district, Yasothon province, has been established by a group of Lao people, led by Phra Wo, emigrating to Champasak of Lao People’s Democratic Republic. This article aims at examining the revitalization of the Chula Katin Z Buddhist robe – offering ) festival, with the addition of several new ritual processes, held by the Singh villagers and to study the function of the festival for the villagers. According to the study, the purpose of the robe – offering festival in the past is to earn great merit. Another finding is that he festival is invented for the sacralization and justification of its hosts. Therefore, it can be believed that the Chula Kathin festival held by Singh villagers is the tradition newly invented by a group of people to achieve their goal . Moreover, the festival’s purpose is changed from traditional robe-offering to money – gathering for the construction of monastery’s public property such as a pavilion or a consecrated assembly hall. These need so much capital for the construction that the temple authority cannot afford to do. Thus’ the authority and villagers have to gather money from inside and outside their village in order to complete their task. This study reflects about the invention of ritual for the sacralization and justification of the hosts who offer the robe.

Article Details

How to Cite
Chinnabutr, S. (2023). Chula Kathin Festival at Sri That Temple of Singh Village Yasothon province : The Current Revitalization and Invention of the Ritual. Journal of Thai Studies, 9(1), 165–195. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/TSDJ/article/view/263634
Section
Research article
Author Biography

Surachai Chinnabutr

An Official Teaching Roi-Et Primany Education Service Area Office 2

References

คณะกรรมการฝ่ายประมวลเอกสารและจดหมายเหตุ วัฒนธรรมและพัฒนาการทางประวัติศาสตร์เอกลักษณ์และภูมิปัญญาจังหวัดยโสธร, ยโสธร : ศิริธรรมออฟเซ็ท, ๒๕๔๒.

ธวัช ปุณโณทก. “อาญาสี่ : ระบบการปกครอง.” ในสารานุกรมวัฒนธรรมไทยภาคอีสาน. เล่ม ๑๕. กรุงเทพฯ : มูลนิธิสารานุกรมวัฒนธรรมไทย ธนาคารไทยพาณิชย์, ๒๕๔๒.

บุญยงค์ เกศเทศ, วัฒนธรรมเผ่าพันธุ์มนุษย์, มหาสารคาม : สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยมหาสารคาม ๒๕๕๑.

บำเพ็ญ ณ อุบล. “พระวอ พระตา : บุคคลสำคัญ.” ในสารานุกรมวัฒนธรรมไทยภาคอีสาน. เล่ม ๙. กรุงเทพฯ : มูลนิธิสารานุกรมวัฒนธรรมไทย ธนาคารไทยพาณิชย์, ๒๕๔๒.

พิเภก เมืองหลวง. มโนทัศน์และสัญลักษณ์ในงานแปดหมื่นสี่พันขันธ์ ที่บ้านท่าม่วง อำเภอเสลภูมิ จังหวัดร้อยเอ็ด : การศึกษาในฐานะพิธีกรรมประดิษฐ์. วิทยานิพนธ์อักษรศาสตร์มหาบัณฑิต ภาควิชาภาษาไทย คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, ๒๕๕๔.

มหาจุฬาลงกรณ์ราชวิทยาลัย. พระไตรปิฏกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณ์ราชวิทยาลัย, กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณ์ราชวิทยาลัย, ๒๕๓๙.

มหามกุฏราชวิทยาลัย. พระไตรปิฏกพร้อมอรรกถาแปล ชุด ๙๑ เล่ม. นครปฐม : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย, ๒๕๓๔.

วิศิษฐ์ ดวงสงค์. “โฮงหลวง (พระศรีวรราช) : จวนเจ้าเมือง” ในสารานุกรมวัฒนธรรมไทยภาคอีสาน. เล่ม ๑๕. กรุงเทพฯ : มูลนิธิสารานุกรมวัฒนธรรมไทย ธนาคารไทยพาณิชย์, ๒๕๔๒.

ศิลปากร, กรม. ประชุมพงศาวดารฉบับกาญจนาภิเษก เล่ม ๙ พระนคร : กองวรรณกรรมและประวัติศาสตร์, ๒๕๔๕.

ศุภชัย สิงห์ยะบุศย์. หลวงพระบางเมืองมรดกโลก: พื้นที่พิธีกรรมและการต่อรองเชิงอัตลักษณ์ในกระแสโลกาภิวัตน์, วิทยานิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาไทยศึกษา มหาวิทยาลัยมหาสารคาม, ๒๕๕๑.

ศรีนิตย์ ศรีอาภรณ์ “จุลกฐิน” ในสารานุกรมวัฒนธรรมไทยภาคกลางเล่ม ๑ กรุงเทพฯ : มูลนิธิสารานุกรมวัฒนธรรมไทย ธนาคารไทยพาณิชย์ ๒๕๔๒.

สาร สาระทัศนานันท์ “กฐิน” ในสารานุกรมวัฒนไทยธรรมภาคอีสาน เล่ม ๑ กรุงเทพฯ : มูลนิธิสารานุกรมวัฒนธรรมไทย ธนาคารไทยพาณิชย์ ๒๕๔๒.

สนั่น ธรรมธิ“กฐินชาดก” ในสารานุกรมวัฒนธรรมไทยภาคเหนือเล่ม ๑ กรุงเทพฯ: มูลนิธิสารานุกรมวัฒนธรรมไทย ธนาคารไทยพาณิชย์ ๒๕๔๒.

Eric hobsbawm and Terence ranger. The invention of tradition, London: Cambridge university press, 1983.

พระครูฉันทกิจโกศล,เจ้าอาวาสวัดศรีธาตุ บ้านสิงห์, สัมภาษณ์, ๒๖ พฤศจิกายน ๒๕๕๑.

นางประยูร ชูรัตน์. ร่างทรงเจ้าคำสุย. สัมภาษณ์, ๒๗ พฤศจิกายน ๒๕๕๑.