From “Jataka” to “Songs”: The Semantic Perception and the roles of media in Thai society
Main Article Content
Abstract
The research study was aimed at analyzing the semantic perception of Vessantara Jataka from Tipitaka to media of contemporary songs and the roles of such media in the Thai society.
Findings showed that the semantic perception of Vessantara Jataka was derived from “inheritance” events and the main characters of Vessantara Jataka in Tipitaka and Atthakatha Vessantara Jataka. The motif resulted in semantic perception bringing about images or pictures in mind. In addition, the use of music video confirmed the meaning through “picture” of merit making of Pra-vessantara and the excellent woman of Maddi. The role of Jujaka representing both hero and villain is a way of constructing new meaning for characters. Regarding the roles of media of contemporary songs, results showed that the media has three roles: to entertain, to keep the whole view of merit-making of Bun Phawet (Buddhist festival celebrated in the fourth month in Isan) and to propagate the teaching of Buddha.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Journal of Thai studies is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivatives4.0 Intenational (CC BY-NC-ND 4.0) licence, unless otherwise stated. Plese read our Policies page for more information on Open Access, copyright and permissions.
References
กรมศิลปากร. (๒๕๔๘). ประชุมจารึก ภาคที่ ๘ จารึกสุโขทัย. กรุงเทพฯ: กรมศิลปากร. คณะอนุกรรมการจัดทำหนังสือที่ระลึก ในคณะกรรมการอำนวยการจัดงานเฉลิมพระเกียรติพระบาทสมเด็จพระจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว ในโอกาสวันที่พระบรมราชสมภพครบ ๒๐๐ ปี. วันที่ ๑๘ ตุลาคม พุทธศักราช ๒๕๔๗.
กาญจนา แก้วเทพ. (๒๕๕๔). เส้นทางงานศึกษา “การสื่อสารกับศาสนา” ในสังคมไทย. การสื่อสาร ศาสนา กีฬา. กรุงเทพฯ: โครงการเมธีวิจัยอาวุโส คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
จินตหรา พูนลาภ. (๒๕๕๑). เพลง บุญมหาชาติขาดอ้าย. อัลบั้ม จินตะหราครบเครื่อง ชุดที่ ๒. กรุงเทพฯ: บริษัท อาร์สยาม จำกัด.
ดวง มรกต. (๒๕๔๗). เพลงพระเวสสันดร. พระเวสสันดรชาดก. (วีดิโอซีดี). กรุงเทพฯ: บริษัท เอ็ม.ดี.เทป จำกัด.
มหามกุฏราชวิทยาลัย. (๒๕๔๓). อรรถกถาเวสสันตรชาดก ใน พระสูตรและอรรถกถา แปล ขุททกนิกาย ชาดก เล่มที่ ๔ ภาคที่ ๓. พิมพ์ครั้งที่ ๔. กรุงเทพฯ : มหามกุฏราชวิทยาลัย. (มหามกุฏราชวิทยาลัยในพระบรมราชูปถัมภ์ พิมพ์เนื่องในวโรกาสครบ ๒๐๐ ปี แห่งพระราชวงศ์จักรี กรุงรัตนโกสินทร์ พุทธศักราช ๒๕๒๕). หน้า ๔๘๔ – ๔๘๖.
ยิปซี ศรีสาคร. (๒๕๕๔). เพลง สี่กษัตริย์เดินดง. สีกาสั่งนาค. (วีดิโอซีดี). กรุงเทพฯ: บริษัท โฟร์เอส (ไทยแลนด์) จำกัด.
ยิปซี ศรีสาคร. (๒๕๕๔). เพลง มัทรีโศก. สีกาสั่งนาค. (วีดิโอซีดี). กรุงเทพฯ: บริษัท โฟร์เอส (ไทยแลนด์) จำกัด.
โบ อมิตตดา. (๒๕๕๕). เพลง ชูชกตลกของฉัน . อัลบั้ม หนวดมหาเสน่ห์. กรุงเทพฯ: บริษัท ลูกทุ่งอินเตอร์เน็ต จำกัด.
ปฤษณา วงศ์ศิริ. (๒๕๕๔). เพลง แห่พระเวส. รวมเพลงละครชุดมนต์รักแม่น้ำมูล. (วีดิโอซีดี). กรุงเทพฯ: บริษัท จ๊ะทิงจา จำกัด.
ไวพจน์ เพชรสุพรรณ. (๒๕๕๒). เพลง ชูชกกัณหาชาลี. ชุด มันมากับความแค้น. (ซีดี). กรุงเทพฯ: บริษัท กรุงไทยออดิโอ จำกัด.
ศักดิ์ศรี แย้มนัดดา. (๒๕๔๓). วรรณคดีพุทธศาสนาพากย์ไทย. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สมบัติ จันทรวงศ์. (๒๕๔๗). “มหาชาติคำหลวง : ความหมายทางการเมือง”. บทพิจารณ์ว่าด้วยวรรณกรรมการเมืองและประวัติศาสตร์. กรุงเทพฯ : โครงการจัดพิมพ์คบไฟ.
สุกัญญา สุจฉายา. (๒๕๔๒, ธันวาคม). พระร่วง: วีรบุรุษในประวัติศาสตร์และวีรบุรุษทางวัฒนธรรม. วารสารภาษาและวรรณคดีไทย. ๑๖ : ๒๐๒ – ๒๑๖.
สุรพล สมบัติเจริญ. (๒๕๕๑). เพลงชูชกสองกุมาร. ราชาเพลงลูกทุ่ง ๕. (ซีดี). กรุงเทพฯ: บริษัท แม่ไม้เพลงไทย (บางกอกคาสเสท) จำกัด.
อาทิตย์ ชีรวณิชย์กุล. (๒๕๕๒). ทานและทานบารมี : ความสำคัญที่มีต่อการรังสรรค์วรรณคดีไทยพุทธศาสนา. วิทยานิพนธ์ อ.ด. (ภาษาไทย). กรุงเทพฯ : บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อารี สุทธิพันธุ์. (๒๕๕๑). ผลึกความคิดศิลปะ. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
อุทัยรัตน์ เกิดสุวรรณ. (๒๕๕๕). เพลงแหล่มัทรี. สมบัติไทย. (วีดิโอซีดี). กรุงเทพฯ: บริษัท อีกแล้วครับท่าน จำกัด.
Gerhard Jaiser. (2009). Thai Mural Painting Volume 1: Iconography, Analysis & Guide. Bangkok: White Lotus Co.,Ltd.
สัมภาษณ์
ศาสตราจารย์ ดร.วิรุณ ตั้งเจริญ, (๒๕๕๖, ๒ กุมภาพันธ์). สัมภาษณ์โดย นิธิอร พรอำไพสกุล, ที่คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ