Sandonta Anchestor Worship Tradition of Changwat Surin: Its Roles on Surin People
Main Article Content
Abstract
The purpose of this article is to explore the current role of Saendonta Ancestor Worship Tradition for the local people in Surin province. This study was based on the assumption that the existence of Saendonta Ancestor Worship Tradition can be correlated to the social responsibilities of the people. Data was collected from two sources – documents and field research in the Saendonta Ancestor Worship Tradition in Surin province during 2012-2016 to observe and participate in the ceremony. Concerning the roles of Saendonta Ancestor Worship Tradition of Surin at the present time, the study has observed four dimensions: serving as a means to amalgamate different ethnic groups in Surin; as a source of entertainment for rite participants; as a destination of cultural tourism in the tenth lunar month; and as a cultural education platform that is also a socialization process.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Journal of Thai studies is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivatives4.0 Intenational (CC BY-NC-ND 4.0) licence, unless otherwise stated. Plese read our Policies page for more information on Open Access, copyright and permissions.
References
คณะกรรมการศาสนาเพื่อการพัฒนา จังหวัดสุรินทร์. (๒๕๓๓). แซมซาย ฉบับพิเศษ รวมประเพณีพิธีกรรมท้องถิ่น จังหวัดสุรินทร์. สุรินทร์: ม.ป.ท.
ดลใจ ถาวรวงศ์ ตันเจริญ และ จันทร์ชลี มาพุทธ. (๒๕๕๒).“กระบวนการขัดเกลาคุณธรรมจริยธรรมของเยาวชนต้นแบบ จังหวัดฉะเชิงเทรา.” ใน วารสารการศึกษาและพัฒนาสังคม. ปีที่ ๕ ฉบับที่ ๑-๒.
บรรณ สวันตรัจจฉ์. (๒๕๕๓). พงษาวดารเมืองสุรินทร์. พิมพ์ครั้งที่ ๒. สุรินทร์: สำนักงานปลัดกระทรวงวัฒนธรรม.
บุณยสฤษฏ์ อเนกสุข. (๒๕๕๘). ยล เยี่ยม เยือน เหย้า: แนวคิด ทฤษฏีว่าด้วยการท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรม. พิษณุโลก: มหาวิทยาลัยนเรศวร.
ปฐม หงษ์สุวรรณ. (๒๕๕๖). “แม่น้ำโขงกับการเป็นเวทีของประเพณีประดิษฐ์ในอีสาน”. ใน วารสารอักษรศาสตร์, ปีที่ ๔๒ ฉบับที่ ๒ เดือนกรกฏาคม-ธันวาคม.
วัชราภรณ์ ดิษฐป้าน. (๒๕๕๖). “ความเชื่อเรื่องพระอุปคุตปราบมาร: การสืบทอดและการผลิตซ้ำในสังคมไทยปัจจุบัน”. ใน วารสารอักษรศาสตร์, ปีที่ ๔๒ ฉบับที่ ๒ เดือนกรกฎาคม-ธันวาคม.
ศิราพร ณ ถลาง. (๒๕๕๘). ทฤษฎีคติชนวิทยา วิธีวิทยาในการวิเคราะห์ตำนาน-นิทานพื้นบ้าน. กรุงเทพฯ: โครงการเผยแพร่ผลงานทางวิชาการ คณะอักษรศาสตร์.
_______, บรรณาธิการ. (๒๕๕๘). “ประเพณีสร้างสรรค์” ในสังคมไทยร่วมสมัย. กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน).
สารานุกรมวัฒนธรรมไทย ภาคอีสาน(เล่ม๔). (๒๕๔๒). กรุงเทพฯ: มูลนิธิสารานุกรมวัฒนธรรมไทย ธนาคารไทยพาณิชย์.
สุกัญญา สุจฉายา. (๒๕๔๘). พิธีกรรม ตำนาน เพลง: บทบาทของคติชนกับสังคมไทย. กรุงเทพฯ: โครงการเผยแพร่ผลงานทางวิชาการ คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย,
________. (๒๕๕๔). เศรษฐกิจสร้างสรรค์กับการจัดการวัฒนธรรม. ใน “วารสารไทยศึกษา” ปีที่ ๗ ฉบับที่ ๒ เดือนสิงหาคม-มกราคม.
________. (๒๕๕๖). วรรณกรรมมุขปาฐะ. กรุงเทพฯ: โครงการเผยแพร่ผลงานทางวิชาการ คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อับดุลลอฮมาลิก หมัดเหระ. (๒๕๕๖). การดูแลเยาวชนตามวิถีแห่งศาสนาอิสลามของผู้นำมุสลิมในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาพัฒนามนุษย์และสังคม, มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์.
องค์การบริหารส่วนจังหวัดสุรินทร์. (๒๕๕๕). เอกสารสรุปผลการดำเนินการจัดงานประเพณีแซนโฎนตาบูชาบรรพบุรุษ ประจำปี ๒๕๕๕. สุรินทร์: ม.ป.ท.
สัมภาษณ์
ทวีศักดิ์ รัฐสมุทร, สัมภาษณ์, ๒๑ กันยายน ๒๕๕๗.
ธงชัย สามสี (ครูเพลงพื้นบ้าน), สัมภาษณ์, ๒๔ เมษายน ๒๕๕๙ และ ๒๑ พฤษภาคม ๒๕๕๙.
ธีรพงษ์ ยอดรัก, สัมภาษณ์, ๑๙ กันยายน ๒๕๕๗.
บุณยสฤษฏ์ อเนกสุข, สัมภาษณ์, ๙ กุมภาพันธ์ ๒๕๖๐.
เพียง นิจิตตะโล (หัวหน้าฝ่ายประชาสัมพันธ์และการท่องเที่ยว อบจ.สุรินทร์), สัมภาษณ์, ๘ กันยายน ๒๕๕๖, ๑๗ สิงหาคม ๒๕๕๗ และ ๒๓ สิงหาคม ๒๕๕๙.
เยาว์ ล้ำเลิศ, สัมภาษณ์, ๑๙ กันยายน ๒๕๕๗.
วรวุฒิ แพไธสง, สัมภาษณ์, ๑๙ กันยายน ๒๕๕๗.
ศิริพร งามเจริญ และคณะ, สัมภาษณ์, ๑๙ กันยายน ๒๕๕๗.
สงัด โบนดี, สัมภาษณ์, ๑๙ กันยายน ๒๕๕๗.
อนุชา ทวีเหลือง, สัมภาษณ์, ๑๙ กันยายน ๒๕๕๗.