The Complexity of the Genre and the Debate Regarding Nirat
Main Article Content
Abstract
Genre is a fundamental issue in studying literature as both authors and readers tend to link the texts with the genres they belong to. In terms of Thai literature, nirat is a group of texts that raises interesting questions regarding genre. With the aid of Western literary theory regarding genre studies, this article aims to explore the debate on nirat and its complexity as a genre.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Journal of Thai studies is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivatives4.0 Intenational (CC BY-NC-ND 4.0) licence, unless otherwise stated. Plese read our Policies page for more information on Open Access, copyright and permissions.
References
ภาษาไทย
กรมหมื่นพิทยาลงกรณ, พระราชวรวงศ์เธอ. (๒๕๑๔). “นิราศ.” ผสมผสาน ชุดที่ ๒. พระนคร: รวมสาส์น.
จิตร ภูมิศักดิ์. (๒๕๓๗). “นิราศหนองคาย...วรรณคดีที่ถูกเผา และนายทิม...กวีผู้ถูกโบยและจองจำ,” บทวิเคราะห์มรดกวรรณคดีไทย. กรุงเทพฯ: ศยาม,
ชลดา เรืองรักษ์ลิขิต. (๒๕๔๑). ตะเลงพ่ายศรีมหากาพย์. กรุงเทพฯ: คณะสงฆ์ วัดพระเชตุพน,
ณัฐกาญจน์ นาคนวล. (๒๕๔๗). นิราศสมัยใหม่ในกวีนิพนธ์ของอังคาร กัลยาณพงศ์ และไพวรินทร์ ขาวงาม. วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ดำรงราชานุภาพ, สมเด็จกรมพระยา. (๒๕๒๘). “คำนำ.” นิราศเบ็ดเตล็ด. พระนคร: คุรุสภา.
ดำรงราชานุภาพ, สมเด็จกรมพระยา. (๒๕๐๔). “คำอธิบาย.” นิราศสุนทรภู่. พระนคร: คุรุสภา,
เทือก กุสุมา ณ อยุธยา. (๒๕๒๔). “นิราศร้างห่างเหเสน่หา.” สื่อภาษา. ๒ (มกราคม): ๔๖-๕๓
ประอรรัตน์ ตั้งกิตติภากรณ์. (๒๕๔๖). เอกสารประกอบการสอนวรรณกรรมนิราศ. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.
เปรมจิต ชนะวงศ์. (๒๕๒๘). วรรณคดีนิราศ. นครศรีธรรมราช: โครงการตำราและเอกสารทางวิชาการ วิทยาลัยครูนครศรีธรรมราช.
เปลื้อง ณ นคร. (๒๕๑๓). นิราศ ๒๕ เรื่องและวรรณคดีวิจักษ์. กรุงเทพฯ: ไทยวัฒนาพานิช.
เปลื้อง ณ นคร. (๒๕๑๓). ประวัติวรรณคดีไทยสำหรับนักศึกษา. กรุงเทพฯ: ไทยวัฒนาพานิช.
พ.ณ.ประมวญมารค. (๒๕๑๕). กำสรวลศรีปราชญ์-นิราศนรินทร์. นครหลวง: แพร่พิทยา,
พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. ๒๕๔๒. (๒๕๔๖). กรุงเทพฯ: นานมี.
รื่นฤทัย สัจจพันธุ์. (๒๕๔๔). “นิราศ...บทพิลาปรำพันรักและบันทึกประสบการณ์กวี,” วรรณคดีศึกษา กรุงเทพฯ: ธารปัญญา.
ศักดิ์ศรี แย้มนัดดา. (๒๕๓๔). “นิราศ.” วารสารศิลปกรรมปริทัศน์. ๖ ฉบับพิเศษ (๒ เมษายน): ๑-๘.
สุภาพร พลายเล็ก. (๒๕๔๑). นิราศสมัยรัตนโกสินทร์: การสืบทอดขนบวรรณศิลป์จากพระนิพนธ์เจ้าฟ้าธรรมธิเบศร. วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย,
เอมอร ชิตตะโสภณ. (๒๕๒๑). วรรณคดีนิราศ. เชียงใหม่: คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
ภาษาอังกฤษ
Derrida, Jacques. (๑๙๘๐). “The Law of Genre.” Trans. Avital Ronell. Glyph. ๗.
E.D.Hirsch. (๑๙๖๗). Validity in Interpretation. New Haven: Yale University Press,
Frow, John. (๒๐๐๕). Genre. New York: Routledge,
Harmon, William and Holman, C. Hugh. (๑๙๙๖). A Handbook to Literature. ๗th ed. New jersey: Prentice Hall,
Rosmarin, Adena. (๑๙๘๕). The Power of Genre. Minneapolis: University of Minnesota Press.