An Analysis of Buddhist Teachings for Developing the Concept of Human Rights

Authors

  • Panutat Yodkaew

Keywords:

Human Rights, Buddhism, Discourse, the Middle Path, Threefold Learning, Integration

Abstract

The article aims to create a Buddhist model of human rights by taking into consideration analyses given by world-famous scholars on the topic of “human rights and Buddhism”, such as Damein Keown, Jay L. Garfield, Patrick Hayden, and Perera. The author argues that the concept of human rights is similar to Buddhist teachings in that both are intended to promote peace and respect for human dignity. The research findings show that according to commentary given by Thailand’s leading Buddhist monks on the modern concept of human rights, the concept of human rights is well structured to express global concerns over human peace and wellbeing following the end of World War II, but is still devoid of what can be considered “the highest echelons of goodness/virtue” equivalent to the Buddhist notion of Samma Paññā.

The research findings reveal that based on a Western legal philosophical notion that duties entail rights, it is the duties echoed in the Buddhist concept of the Middle Path that can lead to unlimited rights and freedom. The Middle Path is found to be able to complement or even add the value of Buddhist ultimate good to the modern concept of human rights. Integration of the UN Universal Declaration of Human Rights, with some doctrines selected from the Buddhadhamma, has been proposed as another theoretical option for Buddhist society.

Author Biography

Panutat Yodkaew

Diplomatic Official of the Ministry of Foreign Affairs of Thailand

References

๑. ภาษาไทย:

ก. ข้อมูลปฐมภูมิ

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (๒๕๓๙). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณ์ราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

________. (๒๕๕๒). อรรถกถาภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ข. ข้อมูลทุติยภูมิ

(๑) หนังสือ/เอกสารทั่วไป:

ชาญชัย แสวงศักดิ์. (๒๕๕๘). อิทธิพลของฝรั่งเศสในการปฏิรูปกฎหมายไทย. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์วิญญูชน.

ธเนศ อาภรณ์สุวรรณ. (๒๕๕๖). สิทธิและเสรีภาพในประวัติศาสตร์การเมืองไทย. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ธีรยุทธ บุญมี. (๒๕๔๖). ชาตินิยมและหลังชาตินิยม. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์สายธาร.

พิเศษ สอาดเย็น, ธงทอง จันทรางศุ. (๒๕๕๘). ปรัชญากฎหมาย. กรุงเทพมหานคร: บริษัท โอเพ่นเวิลด์ส พับลิชชิ่ง เฮ้าส์ จำกัด.

พระพุทธทาสภิกขุ (เงื่อม อินทปัญโญ). (๒๕๔๖). การสร้างสรรค์ปัญญาเพื่ออนาคตของมนุษยชาติ. กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.

________. (๒๕๕๖). แก่นพุทธศาสน์. กรุงเทพมหานคร: สถาบันบันลือธรรม.

________. (๒๕๕๗). คนถึงธรรม ธรรมถึงคน. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์สุขภาพใจ.

________. (๒๕๕๒). พุทธทาสกับเซ็น. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์สุขภาพใจ.

________. (๒๕๕๕). ชุมชนเรื่องสั้น. กรุงเทพมหานคร: สุขภาพใจ.

________. (๒๕๕๖). อตัมมยตาปริทัศน์. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์สุขภาพใจ.

________. (๒๕๕๖). อตัมมยตาประยุกต์. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์สุขภาพใจ.

พระพรหมคุณาภรณ์, (ป.อ.ปยุตฺโต). (๒๕๕๔). ความสุขทุกแง่ทุกมุม. กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.

________. (๒๕๔๖). สิทธิมนุษยชน สร้างสันติสุขหรือสลายสังคม. กรุงเทพมหานคร: กรมองค์การระหว่างประเทศ.

________. (๒๕๕๕). แผนที่ชีวิต. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์อัมรินทร์ธรรมะ.

________. (๒๕๔๘). เชื่อกรรม รู้กรรม แก้กรรม. กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.

________. (๒๕๕๐). วิธีคิดตามหลักพุทธธรรม. กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.

________. (๒๕๕๓). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.

________. (๒๕๕๓). พุทธธรรม. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์เพิ่มทรัพย์การพิมพ์.

________. (๒๕๕๕). นิติศาสตร์แนวพุทธ. กรุงเทพมหานคร: สถาบันบันลือธรรม.

พระมหาวุฒิชัย วชิรเมธี. (๒๕๕๘). มองลึก นึกไกล ใจกว้าง. นนทบุรี: สำนักพิมพ์ปราณ.

________. (๒๕๕๒). ปัญญาที่สากล คือ หลักประกันสิทธิมนุษยชนที่แท้. กรุงเทพมหานคร: กรมองค์การระหว่างประเทศ.

พระมหาอดิศร ถิรสีโล. (๒๕๕๙). พุทธปรัชญา ประวัติความเป็นมาและแนวคิดทฤษฎี. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์โอเดียนสโตร์.

พระศรีคัมภีรญาณ. (๒๕๕๓). พุทธปรัชญา. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

สมยศ เชื้อไทย. (๒๕๕๘). นิติปรัชญา. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์วิญญูชน.

อุดมศักดิ์ สินธิพงษ์. (๒๕๕๕). สิทธิมนุษยชน. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์วิญญูชน.

เอื้อน เล่งเจริญ. (๒๕๓๗). โลกทรรศ์ในพระพุทธศาสนา. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์โอเดียน.

(๒) วิทยานิพนธ์:

กระเศียร อาคาสุวรรณ. (๒๕๔๓). พระพุทธศาสนา, สิทธิมนุษยชน, แนวคิดนักวิชาการพุทธ. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยมหิดล.

พระครูปทุมกันทรากร (บุญเทน มะลิอ่อง). (๒๕๔๗). หลักธรรมในพระพุทธศาสนาเถรวาทกับการส่งเสริมสิทธิมนุษยชน. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาสุทิตย์ อาภากโร (อบอุ่น). (๒๕๔๗). พระพุทธศาสนากับสิทธิมนุษยชน. สารนิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

(๓) หนังสือภาษาอังกฤษ:

Abe Masao. (1980). Zen and Comparative Studies. Honolulu: University of Hawaii Press.

Abe Masao. (1985). Zen and Western Thought. Honolulu: University of Hawaii Press.

Barker, Chris. (2004). The Sage Dictionary of Cultural Studies. London: SAGE Publication.

Benedict, Gerald. (2009). Buddhist Wisdom. London: Watkins Publishing.

Brackney, William H. (2015). Human Rights and the World’s Major Religions. Santa Barbara: Praeger.

Buddhadas Bhikkhu. (2012). Handbook for Mankind. Bangkok: Amarin Printing and Publishing Plc.

Buddhadas Bhikkhu. (2012). Heartwood of the Bodhi Tree. Chiang Mai: Silkworm Books.

Buddhadas Bhikkhu. (2012). Mindfulness with Breathing. Chiang Mai: Silkworm Books.

Craig Ihara. (1998). Why There Are no Rights in Buddhism Arephy to Damen Keam.

Davidson, Scott. (1993). Human Rights. London: Open University Press.

Doren, Charles Van. (1992). A History of Knowledge. New York: Ballentines Books.

Dalai Lama. (2012). Kindness. Clarity and Insight. London: Curzon.

Donnelly, Jack. (2013). Universal Human Rights. New York: Cornell University Press.

Donelan Michael. (1990). Elements of International Political Theory. Oxford: Oxford University Press.

Durden, Jo. (2006). The Essence of Buddhism. London: Arcturus.

Gethin, Rupert. (1998).The Foundations of Buddhism. Oxford: Oxford University Press.

Gier Nicholas F. (2004). Buddhism and the Freedom of the Will. Cambridge: MIT Press.

Gombrich, Richard Francis. (2006). Theravada Buddhism. London: Routledge.

Hayden Patrick. (2001). The Philosophy of Human Rights. St Paul: Paragon House.

Harrison, Victoria S. (2013). Eastern Philosophy. London: Routledge.

Hinnells, John R. (1984). Dictionary of Religions. New York: The Penguin.

Hamilton, Sue. (2000). Early Buddhism: A New Approach. Richmond: Curzon Press.

Hanh, Thich Nhht. (2015). The Heart of the Buddha’s Teaching. London: Curzon.

Jackson, Roger. (2003). Buddhism Theology. London: Routledge Curzon.

John Finis. (2011). Human Rights and Common Good. Oxford University Press.

Joel Feimberg. (1970). “The Nature and Value of Rights”. The Journal of Value In goiry, Vol. 4.

Kalupahana, DavidJ. (2009). Karma and Rebirth. Dehiwala: Buddhist Cultural Center.

Kenny, Anthony. (2012). Philosophy in the Modern World. Oxford: Oxford University Press.

Keown, Damien. (1998). Buddhism and Human Rights. London: Curzon.

Keown, Damien. (2009). Encyclopedia of Buddhism. London: Routledge.

King, Sallie B. (2008). Socially Engaged Buddhism. Honolulu: Hawaii University Press.

Kornfield, Jack. (2010). Teaching of the Buddha. New York: Bantam Books.

Kornfield, Jack. (2009). The Wise Heart A Guide to the Universal Teachings of Buddhist Psychology. New York: Bantam Books.

Kyobgon, Traleg. (2010). The Eassence of Buddhism, London: Curzon.

McGovern, William Montgomery. (1979). A Manual of Buddhist Philosophy. Deli: Nagpublishers.

Math T. Adam. (2013). Buddhism Egeality Rights.

McMahan, David L. (2012). Buddhism in the Modern World. London: Routledge,

McMahan, David L. (2008). Making of Buddhist Modernism. Oxford: Oxford University Press.

Mill, JohnStuart. (2008). On Liberty & Utilitarianism. New Yook: Bantam Book.

Mizuno, Kogen. (1972). Essentials of Buddhism. Tokyo: Kosei Publishing Co.

Pande, Govind Chandra. (1975). Studies in the Origins of Buddhism. Deli: Motilal Banarsdass Publishers.

Partington, Martin. (2000). Introduction to the English Legal System. Oxford: Oxford Press.

Peter Junger. (1998). Buddhism and Human Rights. Curzom Press.

Peter Junger. (1998). Why the Buddhs Has No Right.

Popkin, Richard. (1993). Philosophy. New York: Athenaeum Press.

Traer, Robert. (1889). Faith in Human Rights. New York: East West Press.

V. Vajiramedhi. (2012).The Miracle of Suffering. Bangkok: Pran Publishing Co.

Walpola Sri Rahula. (2010). What the Buddha Taught. Oxford: Oneworld Press.

Siderits, Mark. (2007). Buddhism as Philosophy. Surrey: Ashgate.

Swidler, Arlene. (1982). Human Rights in Religious Traditions. New York: Pilgrim Press.

Tallbott, William. (2005). Which Right Should Be Universal. Oxford: Oxford University Press.

Williams, Paul. (2009). Mahayana Buddhism : The Doctrinal Foundations. Routledge.

Witte, John Jr. and Green, M.Christian. (2012). Religion and Human Rights. Oxford: Oxford University Press.

Downloads

Published

14-03-2023

How to Cite

Yodkaew, P. (2023). An Analysis of Buddhist Teachings for Developing the Concept of Human Rights. Journal of Thai Studies, 14(2), 61–88. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/TSDJ/article/view/264043

Issue

Section

Research article

Categories