The Choreography of the Bathing and Dressing Dance of Hanao in the Story of the Drama "Ngo Pa"

Main Article Content

กฤษณะ สายสุนีย์
ศุภชัย จันทร์สุวรรณ์
เสาวณิต วิงวอน

Abstract

The actions of bathing and dressing are some of the most described daily life activity in the Thai literature. It can be found in texts from the Ayutthaya period up to the Rattanakosin period. Thai writers and poets inspired by the bathing and dressing rituals have composed several texts of various genres including scripts and lyrics used in dance-drama. From a Thai dramatic arts perspective, dances about bathing and dressing allow to show the principal dancers’ talent through their acting, dancing skills and choreography. In the Thai classical dance "Gno Pa", from the royal texts of His Majesty the King Rama V, there is a passage describing the bathing and dressing rituals for male as for female characters. Hanao, the male protagonist, has many dances through several episodes of the story to display the dancer’s talent. However, nowadays the script describing the bathing and dressing scene is rarely performed. The choreography for this dance has been retrieved from the Suan Kulab Palace where we can still find some old pictures and people, who have been passed the details from this dance. The choreography for the bathing and dressing scene of Hanao is one example, which distinguishes the unique style of Thai classical dance from the royal court by its exquisite beauty.

Article Details

Section
Research Articles

References

กรมศิลปากร. (2510). ตำราฟ้อนรำ พิมพ์เป็นอนุสรณ์ในงานฌาปนกิจศพ นางยวง อังศุสิงห์. พระนคร: กรมศิลปากร.

กรมศิลปากร. (2541). สรุปผลการสัมมนาทางวิชาการระดับชาติ เรื่องเงาะป่า. กรุงเทพฯ: กองวรรณกรรมและ ประวัติศาสตร์ กรมศิลปากร กระทรวงวัฒนธรรม.

กรมศิลปากร. (2543). ละครวังสวนกุหลาบ. กรุงเทพฯ: กรมศิลปากร กระทรวงวัฒนธรรม.

กรมศิลปากร. (2545). วรรณกรรมสมัยอยุธยา เล่ม 3. กรุงเทพฯ: กรมศิลปากร กระทรวงวัฒนธรรม.

กรมศิลปากร. (2546). ประชุมคำพากย์รามเกียรติ์. กรุงเทพฯ: กรมศิลปากร กระทรวงวัฒนธรรม.

กรมศิลปากร. (2555). 101 ปีละครวังสวนกุหลาบ (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: ธนาคารกรุงเทพ จำกัด (มหาชน).

จุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว, พระบาทสมเด็จพระ. (2559). บทละครเรื่องเงาะป่า (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: แสงดาว.

ฉันทนา เอี่ยมสกุล. (2540). พิพิธทัศนตัวละครรำ “เงาะป่า” สูจิบัตรการแสดงเงาะป่า บทพระราชนิพนธ์ในพระบาทสมเด็จพระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว ณ อุทยานละครกลางแจ้ง ภัทราวดีเธียร์เตอร์. กรุงเทพฯ: เรือนแก้วการพิมพ์.

ปรมานุชิตชิโนรส, สมเด็จพระมหาสมณเจ้า กรมพระ. (2544). ลิลิตเตลงพ่าย. กรุงเทพฯ: คณะกรรมการฝ่ายพิธีการ ในคณะกรรมการดำเนินการจัดสร้างพระบรมราชานุสาวรีย์สมเด็จพระนเรศวรมหาราช.

ประเมษฐ์ บุณยะชัย. (2561, 27 มิถุนายน) ผู้เชี่ยวชาญนาฏศิลป์ไทยสถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์ [บทสัมภาษณ์].

พุทธเลิศหล้านภาลัย, พระบาทสมเด็จพระ. (2512). บทละครเรื่องอิเหนา ฉบับกรรมการหอพระสมุดวชิรญาณ ตรวจชำระ. พระนคร: กรมศิลปากร.

สุรพล วิรุฬห์รักษ์. (2547). หลักการแสดงนาฏยศิลป์ปริทรรศน์ (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุรัตน์ จงดา. (2561, 27 มกราคม) ผู้ช่วยอธิการบดีสถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์. [บทสัมภาษณ์].

เอนก นาวิกมูล. (2550). ลิ้นชักภาพเก่า. กรุงเทพฯ: สายธาร.