Mayapitsawat: The Power of the Female Monster, the Threat to Human and the Setting Implication- Writing Techniques

Main Article Content

Orawan Rithisrithorn

Abstract

              This article aims to examine the novel Mayapitsawat in relation to the power of the female monster. It addresses two issues: 1) the power of the female monster and the threat to human; and 2) the setting implication- writing techniques in presenting the power of the female monster. It is found that 1) the female monster’s threat comes in the form of interbreeding with human which leads to dominance over the body and mind of human; and 2) the setting is devised in such a way that the scene and the place are connected to the demonstration of the female monster’s power. In summary, this paper discusses the power of nonhuman and woman in light of the Gothic convention.

Article Details

Section
Academic Articles

References

จินตวีร์ วิวัธน์. (2560). มายาพิศวาส. กรุงเทพฯ: กรู๊ฟพับลิชชิ่ง.

เจือ สตะเวทิน. (2518). วรรณคดีวิจารณ์. กรุงเทพฯ: สุทธิสารการพิมพ์.

ชญาน์ทัต ศุภชลาศัย. (2556). ความใกล้ชิดของความหมายแห่งชีวิต: สังคมวิทยาชีวิตประจำวัน. กรุงเทพฯ: สยามปริทรรศน์.

ชัยวัฒน์ สถาอานันท์. (2547). เพราะเป็นคนที่ตาย. ฟ้าเดียวกัน, 2(3), 57-58.

เฌอทะเล สุวรรณพานิช. (2562). พิษสวาท: โศกนาฏกรรมในโรมานซ์ ชาตินิยมชายเป็นใหญ่ในความรัก. ใน วริศ ลิขิตอนุสรณ์ (บ.ก.), วาระสมมติ หมายเลข 01 ว่าด้วยวรรณกรรม (น. 42-68). กรุงเทพฯ: สมมติ.

ต้นข้าว ปาณินท์. (2553). คนและความคิดทางสถาปัตยกรรม. กรุงเทพฯ: สมมติ.

ธัญญา สังขพันธานนท์. (2556). วรรณคดีสีเขียว กระบวนทัศน์และวาทกรรมธรรมชาติในวรรณคดีไทย. ปทุมธานี: นาคร.

บาร์เนตต์, ซี. (2561). ประวัติศาสตร์หยาดฝน (พลอยแสง เอกญาติ, ผู้แปล). กรุงเทพฯ: โอเพ่นเวิลด์ส พับลิชชิ่ง เฮาส์.

เมนส์, อาร์. พี. (2559). เทคโนโยนี: ประวัติศาสตร์ไวเบรเตอร์ ฮิสทีเรียและออกัสซั่มของผู้หญิง (นภ ดารารัตน์, ผู้แปล). กรุงเทพฯ: พารากราฟ.

รชฎ สาตราวุธ. (2555). จัดการความขัดแย้งด้วยความคลุมเครือ: ข้อเสนอทางปรัชญาของซิโมน เดอ โบวัวร์. ใน สุวรรณา สถาอานันท์, และเกษม เพ็ญภินันท์ (บ.ก.), ข้า ค่า ฆ่า: อัตลักษณ์ คุณค่า ความรุนแรง (น. 481-552). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ราชบัณฑิตยสถาน. (2545). พจนานุกรมศัพท์วรรณกรรม อังกฤษ-ไทย. กรุงเทพฯ: ราชบัณฑิตยสถาน.

วณัฐย์ พุฒนาค. (2561, 28 กันยายน). จากนาคีถึงนากินี คำสาปของผู้หญิงทรงอำนาจที่อาจไม่น่ากลัวอีกต่อไป. สืบค้นจาก https://thematter.co/social/nagi_nagini_curse_of_powerful_woman/61153.

วลีรัตน์ สิงหรา. (2528). เรื่องเหนือธรรมชาติในนวนิยายของจินตวีร์ วิวัธน์ (ปริญญานิพนธ์มหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, กรุงเทพฯ.

วิภาพ คัญทัพ. (2546). การวิเคราะห์ฉากตื่นเต้นสำคัญในนวนิยายสยองขวัญของจินตวีร์ วิวัธน์ (วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, กรุงเทพฯ.

วีรี เกวลกุล. (2552). “ใต้เงาแห่งอดีต”: การศึกษาเปรียบเทียบการสร้างภาพแทนแบบกอทิกในงานเขียนของจินตวีร์ วิวัธน์ และพงศกร จินดาวัฒนะ (วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, กรุงเทพฯ.

สมเกียรติ ตั้งนโม. (2549). มองหาเรื่อง: วัฒนธรรมทางสายตา. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

สุภางค์ จันทวานิช. (2555). ทฤษฎีสังคมวิทยา (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุรเดช โชติอุดมพันธ์. (2551). การละเมิดกรอบจารีตสังคมในวรรณกรรมกอทิกไทย: กรณีศึกษาชนชั้นและเพศสถานะในปราสาทมืด. วารสารศิลปศาสตร์, 8(2), 44-111.

สุวิมล พิณโสภณ. (2548). บทบาทของสัตว์ประหลาดในเรื่องปรัมปรากรีก. ดำรงวิชาการ, 4(1), 60-71.

Chusna, A., & Mahmudah, S. (2018). Female monsters: Figuring female transgression in Jennifer’s Body (2009) and The Witch (2013). Journal Humaniora, 30(1), 10-16.

Lindsey, M. K. (2011). “The Pull of Dark Depths”: Female monsters in nineteenth-century Gothic literature (Master’s thesis). University of Appalachian State, North Carolina.