“Conserve Water for What You Drink Comes from the River, Conserve the Forest for What You Eat Comes from the Wood”: The Concepts of Ethnicity and Environment in Non-Fiction Writings about Pgaz K'nyau Ethnic Groups

Main Article Content

Kanapum Ratinathi
Chairat Polmuk

Abstract

              This article examines the concepts of ethnicity and environment in 30 non-fiction writings about Pgaz K'nyau ethnic groups published between 1986-2016. It is found that these writings convey three significant concepts concerning ethnicity and environment in three significant ways, namely: the relationship between the Pgaz K'nyau ethnic groups and nature that demonstrates an intimate connection between Pgaz K'nyau’s ways of life and natural environment; the cultural aspect of conservation that reveals the importance of taking into account beliefs and practices of the ethnic groups; and the notion of human rights that reflects the struggles of the Pgaz K'nyau ethnic groups for their rightful access to natural resources. To convey these concepts, the authors deploy various literary devices, namely: selective portrayals of different aspects of Pgaz K'nyau’s ways of life; references to oral literature of the ethnic group; comparison of insider’s and outsider’s perspectives; and uses of figures of speech to depict the profound relationship between the ethnic groups and nature. The concepts and literary techniques presented through various contents and narratives demonstrate the value of ecocriticism in raising awareness about the environment through ethnic narratives.

Article Details

Section
Research Articles

References

กรรณิการ์ พรมเสาร์, และเบญจา ศิลารักษ์. (2542). ป่าเจ็ดชั้น: ปัญญาปราชญ์. กรุงเทพฯ: มูลนิธิภูมิปัญญา.

จุไรพร จิตพิทักษ์. (2553). วัยรุ่นชาติพันธุ์ชายขอบกับการปรับตัวในเมืองเชียงใหม่: กรณีศึกษาวัยรุ่นปกาเกอะญอ (วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยเชียงใหม่, เชียงใหม่.

ธัญญา สังขพันธานนท์. (2556). วรรณคดีสีเขียว กระบวนทัศน์และวาทกรรมธรรมชาติในวรรณคดีไทย. กรุงเทพฯ: นาคร.

บุหลัน รันตี. (2554ก). กะเหรี่ยงผู้พิทักษ์หัวเมืองตะวันตก. กรุงเทพฯ: บ้านหนังสือ.

บุหลัน รันตี. (2554ข). สวนผึ้ง ดินแดนแห่งหุบเขาทะเลหมอก. กรุงเทพฯ: บ้านหนังสือ.

บุหลัน รันตี. (2559). บุกป่าแก่งกระจาน. กรุงเทพฯ: บ้านหนังสือ.

ปิ่นแก้ว เหลืองอร่ามศรี. (2539). ภูมิปัญญานิเวศวิทยาชนพื้นเมือง ศึกษากรณีชุมชนกะเหรี่ยงในป่าทุ่งใหญ่นเรศวร. กรุงเทพฯ: โลกดุลยภาพ.

พชรวรรณ บุญพร้อมกุล. (2562). Ecocriticism นิเวศวิจารณ์: วรรณกรรม ธรรมชาติ สิ่งแวดล้อม โลก. ใน สุรเดช โชติอุดมพันธ์ (บ.ก.), นววิถี: วิธีวิทยาร่วมสมัยในการศึกษาวรรณกรรม (น. 375-437). กรุงเทพฯ: สยามปริทัศน์.

พรสุข เกิดสว่าง. (2555). ตัวตนคนปกาเกอะญอ. เชียงใหม่: ศูนย์ศึกษาชาติพันธุ์และการพัฒนา คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

ไพสิฐ พาณิชย์กุล และคณะ. (2560). รายงานฉบับสมบูรณ์ สิทธิของชุมชนชาวกะเหรี่ยง (ปกาเกอญอ) กับการดำเนินเขตวัฒนธรรมพิเศษไร่หมุนเวียนในพื้นที่ยุทธศาสตร์การแก้ไขปัญหาข้อพิพาทกรณีที่ดินทำกินและที่อยู่อาศัยของชุมชนกะเหรี่ยงในพื้นที่ป่าภาคเหนือ. กรุงเทพฯ: สำนักงานคณะกรรมการสิทธิมนุษยชนแห่งชาติ.

ยศ สันตสมบัติ. (2547). นิเวศวิทยาชาติพันธุ์ ทรัพยากรชีวภาพ และสิทธิชุมชน. เชียงใหม่: วินอินดีไซน์.

วินัย บุญลือ. (2545). ทุนทางวัฒนธรรมและการช่วงชิงอำนาจเชิงสัญลักษณ์ของชุมชนชาวปกาเกอะญอ (วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยเชียงใหม่, เชียงใหม่.

วีระศักดิ์ จันทร์ส่งแสง. (2548). หลังม่านต้นไม้. กรุงเทพฯ: สานใจคนรักป่า.

สมาคมนักกฎหมายสิทธิมนุษยชน. (2555). แม่อมกิ ชีวิตแห่งผืนป่ากับมายาคติในกระบวนการยุติธรรม. กรุงเทพฯ: สมาคมนักกฎหมายสิทธิมนุษยชน.

สมาคมปกาเกอะญอเพื่อการพัฒนาอย่างยั่งยืน. (2562). ต่า เอาะ เลอะ คึ อาหารในไร่หมุนเวียน. กรุงเทพฯ: อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับลิชชิ่ง จำกัด (มหาชน).

สังคีต จันทนะโพธิ. (2542). คนภูเขาชาวกะเหรี่ยง. กรุงเทพฯ: ธารบัวแก้ว.

สำนักงานคณะกรรมการสิทธิมนุษยชนแห่งชาติ. (2560). รายงานการศึกษาวิจัยเรื่องความสัมพันธ์ระหว่างสิทธิมนุษยชนและสิ่งแวดล้อมเพื่อการคุ้มครองสิทธิมนุษยชนที่เกี่ยวกับสิ่งแวดล้อมอย่างยั่งยืน. กรุงเทพฯ: สำนักงานคณะกรรมการสิทธิมนุษยชนแห่งชาติ.

สุนทร คำยอด. (2558). ภาพเสนอและอุดมการณ์สิ่งแวดล้อมของชาติพันธุ์ปกาเกอะญอในวรรณกรรมเยาวชนของมาลา คำจันทร์. วารสารศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยแม่โจ้, 3(1), 73-94.

สุวิชานนท์ รัตนภิมล. (2554). จอนิ โอ่โดเชา ในสวนของคนขี้เกียจ. กรุงเทพฯ: สันติภาพเพื่อสังคม.

หญ้าน้ำ ทุ่งขุนหลวง. (2547). เพลงภูเขา เสียงชนเผ่า คีตกวีแห่งโลก. กรุงเทพฯ: นาครมีเดีย.

หญ้าน้ำ ทุ่งขุนหลวง. (2550). คนกลางแจ้ง. กรุงเทพฯ: นาคร.

อัครพงศ์ อนุพันธ์พงศ์. (2550). บ้านเรือนชาวเขากะเหรี่ยงปกาเกอะญอ: ความยั่งยืนและการปรับตัวภายใต้นิเวศวัฒนธรรมไร่หมุนเวียน (วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยศิลปากร, กรุงเทพฯ.