Silver Jewelry Packaging Design of Silverware Cluster in Nan Province
Main Article Content
Abstract
This research aims to study silverware products in Nan Province, where there is a local wisdom silver jewelry, and to design the jewelry packaging. Then, the mechanical performance of the structure is tested and the satisfaction with the silver jewelry packaging is assessed by silverware Cluster. Collecting data from 10 entrepreneurs who are members of the group is a purposive sampling that uses an in-depth interview and 100 consumers who buy silver jewelry by simple random sampling. The results showed that the silver jewelry of Nan Province has passed on wisdom and production techniques from ancestors including with two sources ancient Nan silverware and hill tribe silverware. The highlight is silver with a high purity of 96-98 percent. Popular products include necklaces, earrings, and wrist gains. Most of the patterns are natural patterns, for example Plant pattern in Himmapan forest, Thep Phanom pattern and Twelve zodiac patterns. Entrepreneurs want to bring popular products to arrange sets for promotion. The design results showed that the structure of the packaging is made from paper as a box with a ridge on the side of the slide cover. Also, there is a lock inside the packaging. In addition, the structure has a display function to show products at the selling point. The graphics on the packaging use only black color that feels simple but luxury. The graphic background unfolds from Chompoo Phu Kha flowers. It represents the identity of Nan silver jewelry. When displaying the products, it will make the charm of silver jewelry stand out from the black background. Mechanical performance in vibration resistance and impact resistance test results showed that the paper box and the product did not damage. The satisfaction assessment results of the target group were satisfied with the silver jewelry packaging prototype is high level ( = 4.25).
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Transfer Statement
The copyright of this article is transferred to Journal of The Faculty of Architecture King Mongkut's Institute of Technology Ladkrabang with effect if and when the article is accepted for publication. The copyright transfer covers the exclusive right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, electronic form (offline, online) or any other reproductions of similar nature.
The author warrants that this contribution is original and that he/she has full power to make this grant. The author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors.
References
กรมควบคุมมลพิษ. (2563). คู่มือการออกแบบบรรจุภัณฑ์เพื่อสิ่งแวดล้อม (Manual for Eco Design Packaging); Pollution Control Department. เข้าถึงได้จาก: https://www.pcd.go.th/publication/4758
กรมส่งเสริมอุตสาหกรรม. (2550). ผลิตภัณฑ์เครื่องเงินและเครื่องประดับเงิน. กรุงเทพฯ: ม.ป.พ.
กระทรวงอุตสาหกรรม. (2561). มาตรฐานอุตสาหกรรมเอส ผลิตภัณฑ์เครื่องเงิน. เข้าถึงได้จาก: https://www.tisi.go.th/website/tiss/tis_s
กิตติพงษ์ เกียรติวิภาค. (2560). พัฒนาด้านการออกแบบผลิตภัณฑ์โดยใช้กรอบแนวคิดการออกแบบหัตถอุตสาหกรรม. วารสารศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น. 9(2), 333-366.
กัลยา วานิชย์บัญชา. (2559). สถิติสำหรับการบริหารและวิจัย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์แห่งสำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ชัยรัตน์ อัศวางกูร. (2550). ออกแบบให้โดนใจ: คู่มือการออกแบบบรรจุภัณฑ์สำหรับผู้ประกอบการและนักออกแบบ. เชียงใหม่: วิทอินบุ๊คส์.
ดวงฤทัย ธำรงโชติ. (2550). เทคโนโลยีภาชนะบรรจุ. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์.
นฤพนธ์ คมสัน. (2555). การออกแบบเรขศิลป์สําหรับค่ายมวยไทยฟิตเนส. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิตสาขาวิชา นฤมิตศิลป์ ภาควิชานฤมิตศิลป์ คณะศิลปกรรมศาสตร์, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย).
นวลน้อย บุญวงษ์. (2539). หลักการออกแบบ. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ประจวบ เพิ่มสุวรรณ และพัฒน์ พิสิษฐเกษม. (2555). จะจัดการบรรจุภัณฑ์โลจิสติกส์อย่างไรให้มีประสิทธิภาพ. วารสารนักบริหาร. 32(1), 130-137.
ประมุข ลิขิตธรรมนิตย์. (2536). ชมพูภูคา หนึ่งเดียวในประเทศไทยที่กำลังจะสูญหายไปจากโลก. ร้อยบทความป่าไม้ในหนังสือพิมพ์ข่าวสด. 101-102.
พรพิมล ศักดา และวรารัตน์ วัฒนชโนบล. (2565). การออกแบบกราฟิกในแบบฉบับอกลักษณ์ท้องถิ่นสำหรับบรรจุภัณฑ์กล้วยอบแผ่นของกลุ่มอาชีพสตรีผลิตกล้วยอบแผ่น ตำบลบางรักน้อย จังหวัดนนทบุรี. ในงานประชุมวิชาการระดับชาติมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล ครั้งที่ 12. (หน้า 66). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลตะวันออก
พัชรินทร์ บุญนุ่น และธมลชนก คงขวัญ. (2564). การศึกษาและพัฒนาบรรจุภัณฑ์เพื่อส่งเสริมการขายสินค้าเฉพาะถิ่น กรณีศึกษาบรรจุภัณฑ์ผลิตภัณฑ์ ชุมชนหนองไม้แก่น อำเภอรัตภูมิ จังหวัดสงขลาหน้า. วารสารมนุษย์ศาสตร์และ สังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยนครพนม. 11(2), 336-349.
มยุรี ภาคลำเจียก. (2558). รอบรู้บรรจุภัณฑ์. กรุงเทพฯ: จินดาสาส์นการพิมพ์,
รสชง ไตรสุริยธรรมา. (2547). Jewelry Art & Design Journal. กรุงเทพฯ: ออฟเซ็ท ครีเอชั่น.
ลัดดา โศภนรัตน์. (2546). อิทธิพลของการออกแบบบรรจุภัณฑ์ต่อกระบวนการตัดสินใจของผู้บริโภค. (วิทยานิพนธ์นิเทศ ศาสตรมหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย).
ศิวฤทธิ์ พงศกรรังศิลป์. (2555). หลักการตลาด. กรุงเทพฯ: ท้อป.
อรรถพล เรืองกฤษ. (2554). ปัจจัยการปรับปรุงบรรจุภัณฑ์เพื่อสิ่งแวดล้อมในอุตสาหกรรมน้ำตาล ด้วยการประยุกต์ใช้เทคนิค AHP. (วิทยานิพนธ์ปริญญาวิทยาศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาวิชาการจัดการด้านโลจิสติกส์ บัณฑิตวิทยาลัย, จุฬาลงกรณ์หมาวิทยาลัย).
De Bono, E. (2005) Creative Tools. Hong Kong: The Hong Kong Polytechnic University.
Pipe, T.B., Corner, K., Dansky, K., Schraeder, C. and Caruso, E. (2005). Perceived Involvement in decision-making as a predictor of decision satisfaction in older adults. Southern Online Journal of Nursing Research. 6(4), 1-13.
Tellus Institute. (1992). CSG/Tellus Packaging Study: Assessing the Impacts of Production and Disposal of Packaging and Public Measures to Alter Its Mix. Boston: Tellus Institute.