Guidelines of computing science instruction for lower secondary school
Main Article Content
Abstract
The objectives of this research are as follows: 1) to study the problems of computing science instruction for lower secondary school and 2) to present the guidelines on computing science instruction for lower secondary school. The research was conducted in the form of descriptive research and data were collected by using survey research and qualitative research with the sample group consisting of 518 teachers who taught computing science in lower secondary school and 15 specialists related to computing science instruction for lower secondary school. The research tools were questionnaires and interview forms. Data were analyzed by using descriptive statistics and content analysis.
The findings could be concluded as follows: 1) For problems on computing science instruction for lower secondary school, most teachers encountered the problems on setting the objective to enable students to have computational thinking abilities for solving actual problems, designating and ordering content to suit with basic knowledge of students, computing science instruction that failed to be consistent with other subjects, basic skills on the use of technological media on coding of students, and failure to evaluate students based on all indicators; 2) For the guidelines on computing science instruction for lower secondary school, teachers had to set the objective for assigning students to design algorithm from their surrounding things based on their context or interest. Teachers should designate content by considering on interest of students that was updated, flexible, and changeable based on situations. Teachers should provide some learning activities that integrated knowledge and skills of computing science with other subjects. The duration of learning management should be over
1 hour per week and teachers should utilize unplugged media to practice basic thinking skills. Teachers should create tools for measuring and evaluating results with a focus on practical actions of students. Measurement and evaluation should consist of explicit and appropriate rubrics for students’ context. Evaluation should be conducted in multiple dimensions and perspectives.
Article Details
บทความที่ปรากฏในวารสารนี้ เป็นความรับผิดชอบของผู้เขียน ซึ่งสมาคมนักวิจัยไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยเสมอไป การนำเสนอผลงานวิจัยและบทความในวารสารนี้ไปเผยแพร่สามารถกระทำได้ โดยระบุแหล่งอ้างอิงจาก "วารสารสมาคมนักวิจัย"
References
ภัทรวรรณ สุวรรวาปี.(2563) การพัฒนาสิ่งแวดล้อมทางการเรียนรู้เกมมิฟิเคชั่นเพื่อส่งเสริมการคิดแก้ปัญหา
ของผู้เรียน ในรายวิชาวิทยาการคำนวณ เรื่องการแก้ปัญหา ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนหนองวัวซอพิทยาคม,วารสารบัณฑิตวิจัย,11(1),15-27
สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี (สสวท.) คู่มือครูสาระการเรียนรู้ตัวชี้วัดและสาระการเรียนรู้แกนกลาง กลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ ตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551 (ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2560). กรุงเทพฯ : คุรุสภาลาดพร้าว, 2561.
สำนักงานเลขานุการคณะกรรมการเทคโนโลยีและสารสนเทศแห่งชาติ . 2554 กรอบนโยบายเทคโนโลยี สารสนเทศ ระยะ 2554-2564 ของประเทศไทย. กรุงเทพมหานคร : ศูนย์ เทคโนโลยี อิเล็กทรอนิกส์ และคอมพิวเตอร์แห่งชาติ.
ศิวดล กุลฤทธิการ. (2554). การคิดเชิงวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นที่ เรียนโดยใช้ชุดกิจกรรมโครงงานวิทยาศาสตร์. วิทยานิพนธ์ วิทยาศาสตร์การ ศึกษาและการสอน. บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
อัจฉราภรณ์ บัวนวล . (2551). สภาพการดำเนินงานโรงเรียนแกนนำจัดการเรียนร่วม จังหวัดลำพูน = States of inclusive schools operation, Lamphun province / อัจฉราภรณ์ บัวนวล. เชียงใหม่ : มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
เอมมิกา วัชระวินท์ (2563) .ผลการใช้สื่อการเรียนรู้ออนไลน์เพื่อพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรายวิชาวิทยาการ คำนวณของนักเรียนระดับประถมศึกษาสำหรับโรงเรียนขนาดเล็กสังกัดกรุงเทพมหานคร. วารสารวิจัยทางการศึกษา, 15(1),70-84
อาภรณ์ ใจเที่ยง. (2550). หลักการสอน (ฉบับปรับปรุง). พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์.
Bruner, J. (1971). The relevance of eduation. New York. NY : Norton & Co
The Royal Society, Shut Down or Restart? The Way Forward for Computing in UK Schools (London, 2012), available at: http://royalsociety.org/ uploadedFiles/Royal_Society_Content/education/ policy/computing-in-schools/2018-05-22- computing-in-Schools.pdf.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33–35.
TRANSLATED THAI REFERENCES
Buanuan, A. (2008). States of inclusive school operation, Lamphun province. Independent Study, Master of Education, Graduate School Chiang Mai University,
Jaiteang A. (2007). (4th ed.) Teaching Principles (Revised). Bangkok. Odeon Store
Kunlittikorn, S.(2011). Scientific thinking of lower secondary students learned through science project activity packages, Master of Education (Science Education) , Graduate School Chiang Mai University,
Suwanvapee P. (2020) The Development of Gamification Learning Environment to Enhance Problem-Solving Thinking Skills in Computing Science Courses on Problem-Solving Topic for Mathayomsuksa 1 Students at Nongwuasorpittayakhom School, Journal of Graduate Research , Vol.11 No.1 ,15-27
Wachirawin A. (2020). The effect of online learning media for developing learning achievement of students in computing science for element school level in small schools,Bangkok , Journal of Education Research,15(1),70-84