The Conceptual Framework of Instructional Book Design Using Augmented Reality Technology Based on Brain-Based Learning for Undergraduate Students of Sukhothai Thammathirat Open University

Authors

  • Sirikanya Maneenil Office of Educational Technology, Sukhothai Thammathirat Open University
  • Suebwong Chuensombat Office of Educational Technology, Sukhothai Thammathirat Open University
  • jiraporn Wongwaiwiriya School of Agriculture and Cooperatives, Sukhothai Thammathirat Open
  • Smaksmorn Phakdeeteva Office of Educational Technology, Sukhothai Thammathirat Open University

Keywords:

Instructional Book, Augmented Reality Technology, Brain-based Learning

Abstract

   This research aims to study and evaluate the conceptual framework of instructional book design using augmented reality technology based on brain-based learning for undergraduate students at Sukhothai Thammathirat Open University. The nine participants were selected using the purposive sampling method. They are experts in educational technology or the agriculture fields. The research instrument was the conceptual framework of instructional book design using augmented reality technology based on a brain-based learning evaluation form. The data were analyzed using mean and standard deviation.

   The research results found that: 1. by going through studying, analyzing, and synthesizing data, documents, and related research studies to conduct a study of the conceptual framework of instructional book design using augmented reality technology according to the principle of brain-based learning, it was found that the conceptual framework included various components. They were: augmented reality (AR), brain-based learning, and STOU undergraduate-level teaching materials. These three components lead to the designing of instructional books using augmented reality technology based on the principles of brain-based learning, and 2. The results of the evaluation and certification of the conceptual framework showed that the conceptual framework for the instructional book design using augmented reality technology based on the brain-based learning principle was qualified at the highest level in which the average was at 4.67.    

References

ใจทิพย์ ณ สงขลา. (2561). การออกแบบการเรียนแนวดิจิทัล. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

ณัฐญา นาคะสันต์, และศุภรางค์ เรืองวานิช. (2559, พฤษภาคม–สิงหาคม). Augmented Reality: เติมชีวิตให้สื่อสิ่งพิมพ์ทางการศึกษา. วารสารร่มพฤกษ์ มหาวิทยาลัยเกริก, 34(2), 33-50.

นัฐญภรณ์ เลิศอนรรฆภัณฑ์ (2561). เทคโนโลยี Blockchain AR, VR และ AI นวัตกรรมการจัดการเรียนการสอนในศตวรรษที่ 21 เพื่อการปฏิรูปการเรียนรู้ระดับอุดมศึกษาเข้าสู่ระบบการศึกษายุคไทยแลนด์ 4.0. ศาสตร์พระราชาเพื่อการพัฒนาที่ยั่งยืน: รวมบทความวิจัย บทความวิชาการ มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่ ประจำปี พ.ศ. 2561, 119-129. สืบค้น กุมภาพันธ์ 23, 2566, จาก http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/2125.

บุญชม ศรีสะอาด. (2560). การวิจัยเบื้องต้น (พิมพ์ครั้งที่ 10). กรุงเทพฯ: สุวีริยาสาส์น.

ประกิต ทวนธง, และสุดากาญจน์ ปัทมดิลก. (2564, กันยายน-ธันวาคม). การพัฒนาชุดกิจกรรมการสอนภาษาอังกฤษด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้สมองเป็นฐานเรื่องไวยากรณ์พื้นฐาน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5. Journal of Buddhist Education and Research: JBER, 7(3), 263-276.

มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. (2561). ระบบการเรียนการสอนทางไกล. สืบค้น กุมภาพันธ์ 18, 2566, จาก https://www.stou.ac.th/main/StouPlan.html.

สืบวงศ์ ชื่นสมบัติ. (2563). การพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนผ่านโมบายเลิร์นนิงตามหลักการเรียนรู้โดยใช้สมองเป็นฐานร่วมกับวิธีการสอนแบบโฟนิกส์ เพื่อเสริมสร้างทักษะการออกเสียงคำศัพท์ภาษาอังกฤษสำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี. วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.

สำนักบริหารและพัฒนาองค์ความรู้. (2558). แนวทางการจัดการเรียนรู้ตามหลักการพัฒนาสมอง. สืบค้น กุมภาพันธ์ 23, 2566, จาก https://www.okmd.or.th/upload/documents/BBL_synopsis10th_book.pdf.

Arun, D., &Singaravelu, G. (2018, September). Brain-Based Learning: A Tool for Meaningful Learning in The Classroom. International Journal of Research, 7(9), 766-771.

Dynamics 365. (2023). ความเป็นจริงเสริมหรือ AR คืออะไร. Retrieved February 18, 2023, from https://dynamics.microsoft.com/th-th/mixed-reality/guides/what-is-augmented-reality-ar/.

Georgiadou, Elissavet, &Margaritopoulos, Merkourios. (2019, April). The Application of Augmented Reality in Print Media. J. Print Media Technol. Res, 8(1), 43-55.

Jensen, E. (2008). Brain Based Learning the New Paradigm of Teaching (2nd ed.). California: Corwin Press.

Liu, Y., Sathishkumar V., &Manickam V. (2022, April) Augmented Reality Technology Based on School Physical Education Training. Computers and Electrical Engineering, 49(99), 1-12.

Mekarina, M., &Ningsih, Y. P. (2017, May). The Effects of Brain Based Learning Approach on Motivation and Students Achievement in Mathematics Learning. Journal of Physics: Conference Series, 895, 1-6.

Saidin, Nor, &Abd halim, Noor, &Yahaya, Noraffandy. (2015, June) A Review of Research on Augmented Reality in Education: Advantages and Applications. International Education Studies, 8(13), 1-8.

Virtual Reality Society. (2019). Augmented Reality – What is it?. Retrieved February 18, 2023, from https://www.vrs.org.uk/augmented-reality/.

Yildiz, Ezgi. (2021, August). Augmented Reality Research and Applications in Education. IntechOpen, (99356), 1-15. Retrieved February 23, 2023, from https://www.intechopen.com/chapters/78230.

Downloads

Published

2023-12-29

How to Cite

Maneenil, S., Chuensombat, S., Wongwaiwiriya, jiraporn, & Phakdeeteva, S. (2023). The Conceptual Framework of Instructional Book Design Using Augmented Reality Technology Based on Brain-Based Learning for Undergraduate Students of Sukhothai Thammathirat Open University. LAWARATH SOCIAL E – JOURNAL, 5(3), 165–184. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/lawarathjo/article/view/264678