SIAM BOURGEOISIE - PARVENU AND DEVELOPMENT OF THAI TRADITIONAL MUSIC IN EARLY PERIOD OF RATTANAKOSIN
Keywords:
Bourgeoisie, Thai Music, Parvenu, Rattanakosin, Thai Music HistoryAbstract
This article presents historical study of Thai music which points out the concept of musical development factors occurred in early Rattanakosin period. The study throughout the period at that time, focused on an investigation including knowledge of musical instruments, bands and song in Thai music. The study has found that the development of Thai music pattern in early Rattanakosin period expanded faster and more frequently than the previous
periods in both Krung Thon Buri and Ayutthaya. The key factor of development was the expansion of a society driven by a market economy which increased bargaining power of the middle and lower classes leading to the Bourgeoisie and nouveau riche (New money) outside the royal court. These groups were considered an intermediary between royal court, residents and the international group. Moreover, this led to the concept of perceptive listening as well as the concept of greater acceptance which influenced Thai music development stereotypes in royal court of Siam during the Rattanakosin period.
References
คริส เบเคอร์ และผาสุก พงษ์ไพจิตร. ประวัติศาสตร์ไทยร่วมสมัย. กรุงเทพฯ : มติชน, 2557.
ชาญวิทย์ เกษตรศิริ. อยุธยา : ประวัติศาสตร์และการเมือง. กรุงเทพฯ : มูลนิธิโครงการตำราสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์, 2542.
ธงชัย วินิจจะกูล. ออกนอกขนบประวัติศาสตร์ไทย. กรุงเทพฯ : ฟ้าเดียวกัน, 2562.
ธนิต อยู่โพธิ์. เครื่องดนตรีไทยและตำนานการผสมวงมโหรี ปี่พาทย์ และเครื่องสาย. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ : กรมศิลปากร, 2523.
นิธิ เอียวศรีวงศ์. ปากไก่และใบเรือ. นนทบุรี : ฟ้าเดียวกัน 2555.
ปัญญา รุ่งเรือง. ประวัติการดนตรีไทย. พระนคร : ไทยวัฒนาพานิช, 2521.
พรรณระพี บุญเปลี่ยน และปราโมทย์ ด่านประดิษฐ์. "การเรียบเรียงและการถ่ายทอดทางเดี่ยวฆ้องวงใหญ่เพลงแป๊ะ สามชั้น." วารสารวิชาการศรีปทุม ชลบุรี ปีที่ 17, ฉบับที่ 2 (ตุลาคม-ธันวาคม 2563): 76-85.
พิชิต ชัยเสรี. "ดนตรีและเพลงไทยในสมัยกรุงรัตนโกสินทร์." ใน สูจิบัตรไหว้ครูดนตรี มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่, เชียงใหม่ : มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่, 2554.
พูนพิศ อมาตยกุล. เพลง ดนตรี และนาฏศิลป์ จากสาส์นสมเด็จ. กรุงเทพฯ : เรือนแก้วการพิมพ์, 2550.
ภัทรวดี ภูชฎาภิรมย์. รายวิชา 3503120 ประวัติดนตรีไทย 1. (เอกสารอัดสำเนา).
มนตรี ตราโมท. คำบรรยายวิชาดุริยางคศาสตร์ไทย. กรุงเทพฯ : กรมศิลปากร, 2545.
วริศรา ตั้งค้าวานิช. ประวัติศาสตร์ "สุโขทัย" ที่เพิ่งสร้าง. กรุงเทพฯ : มติชน, 2557.
สุจิตต์ วงษ์เทศ. คนไทยอยู่ที่นี่ ที่อุษาคเนย์. กรุงเทพฯ : ศิลปวัฒนธรรม, 2537.
สุจิตต์ วงษ์เทศ. ดนตรีไทยมาจากไหน?. กรุงเทพฯ : หยินหยางการพิมพ์, 2553.
สุจิตต์ วงษ์เทศ.ร้องรำทำเพลง : ดนตรีและนาฏศิลป์ของชาวสยาม. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ : เรือนแก้วการพิมพ์, 2551.
สำราญ ผลดี. "บางกอกในสมัยต้นกรุงรัตนโกสินทร์: วิถีริมน้ำของชาวสยามจากมุมมองของชาวตะวันตก." วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยธนบุรี ปี 11, ฉบับที่ 25 (พฤษภาคม-สิงหาคม 2560): 172-181.
อคิน รพีพัฒน์, ม.ร.ว. สังคมไทยในสมัยกรุงรัตนโกสินทร์ พ.ศ. 2325-2416. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, 2527.
อภัยพลรบ (พลอย เพ็ญกุล), พันโท พระ. ดนตรีวิทยา. พระนคร : โสภณพิพรรฒธนากร, 2455.
อัศนี เปลี่ยนศรี. "พินิจดนตรีไทย" เล่ม 1 ชุดประวัติดนตรีไทย. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, 2555.
อัษฎาวุธ สาคริก. เครื่องดนตรีไทย. กรุงเทพฯ : สารคดี, 2550.
อุทิศ นาคสวัสดิ์. ทฤษฎีและปฏิบัติดนตรีไทย ภาค 1 ว่าด้วยหลักและทฤษฎีดนตรีไทย. กรุงเทพฯ : สถาบันฝึกดนตรีและนาฏศิลป์ไทย, 2531.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
ลิขสิทธิ์ของบทความเป็นของเจ้าของบทความ บทความที่ได้รับการตีพิมพ์ถือเป็นทัศนะของผู้เขียน
กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยและไม่รับผิดชอบต่อบทความนั้น