MIDDLE PATH AND SUFFICIENCY ECONOMY OF THE KING RAMA IX

Main Article Content

พระครูภาวนาโสภิต วิ.,ดร. บุญญวิศิษฏ์

Abstract

A Country development that does not care to lay the foundation for individuals appropriately. The prosperity that wrong way will cause an economic crisis. The concept of sufficiency economy of the King Rama IX is therefore a way to survive for the people. Because the sufficiency economy is the development concept of the individual, to strengthen people in way of life, moderation, there are reasons to spend and good self-immunity


          Middle path and sufficiency economy of the King Rama IX is consistent with the principles of proper living for peace, do not be distracted or other causes affect the change that Buddha determined the middle way, including Noble Eightfold Paths mean right view, right intention, right speech, right action, right livelihood, right effort, right mindfulness and right concentration. Therefore, having the principles of middle path or Atthangika – magga can be said to have the light both physical and mental in order to be a tool in living and living together without exploiting that will cause peace. However, the existence of life that peace must have good management in all dimensions of every life in the light society.

Article Details

How to Cite
บุญญวิศิษฏ์ พ. ว. (2019). MIDDLE PATH AND SUFFICIENCY ECONOMY OF THE KING RAMA IX. MCU Haripunchai Review, 3(1), 67–77. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JMHR/article/view/190914
Section
Academic article

References

มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
หนังสือลุ่มพัฒนากรอบแนวคิดทางเศรษฐศาสตร์ ปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง. (2546). กรอบแนวคิดทางเศรษฐศาสตร์ ปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง. กรุงเทพมหานคร : สำนักงานคณะกรรมการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ.
คณะอนุกรรมการขับเคลื่อนเศรษฐกิจพอเพียง สำนักงานคณะกรรมการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ. (2548). เศรษฐกิจพอเพียงคืออะไร?. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพมหานคร: กลุ่มงานเศรษฐกิจพอเพียง สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจพอเพียง.
โครงการพัฒนาแห่งสหประชาชาติประจำประเทศไทย UNDP. (2550). รายงานการพัฒนาคนของประเทศไทย ปี 2550 เศรษฐกิจพอเพียงกับการพัฒนาคน. กรุงเทพมหานคร: โครงการพัฒนาแห่งสหประชาชาติประจำประเทศไทย.
พระเทพเวที (ป.อ.ปยุตฺโต). (2536). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ ๗. กรุงเทพมหานคร: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
สมเด็จพระมหาสมณเจ้า กรมพระยาวชิรญาณวโรรส. (2542). บาลีไวยากรณ์ วจีวิภาค ภาคที่ 2 อาขยาตและกิตก์ หลักสูตรเปรียบธรรมตรี. พิมพ์ครั้งที่ 38. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฎราชวิทยาลัย.
สมเด็จพระมหาสมณเจ้า กรมพระยาวชิรญาณวโรรส. (2544). บาลีไวยากรณ์ วจีวิภาค ภาคที่ 2 สมาสตัทธิต หลักสูตรเปรียบธรรมตรี. พิมพ์ครั้งที่ 37. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฎราชวิทยาลัย
สมพร เทพสิทธา. (2550). การดำเนินชีวิตแบบเศรษฐกิจพอเพียง ชุมชนและแนวคิดเศรษฐกิจพอเพียง ปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงในบริบทของศาสนาและวัฒนธรรม. กรุงเทพมหานคร : สมชาติการพิมพ์.
เกษม วัฒนชัย. (2550). “เศรษฐกิจพอเพียงตามแนวพระราชดำริ”. วารสารผู้ตรวจการแผ่นดินของรัฐสภาพ, 5(2): 155-156
พระครูโฆฆิตสังฆพิทักษ์. (2560). “กลยุทธ์ในการเผยแผ่พระพุทธศาสนาของพระสงฆ์ไทยในสังคมปัจจุบัน”. วารสารวิชาการธรรมทรรศน์. 17(3): 212 – 213.
พระมหาธนิต สิริวฒฺฑโน. (2558). “รูปแบบและกระบวนการสื่อสารพุทธธรรม”. วารสารวิจัยราชภัฏเชียงใหม่. 16(2): 23..
พระเลิศพิพัฒน์ จนฺทปญฺโญ (แก้ววันทอง). (2554). “บทบาทของพระสงฆ์ในสังคมโลกาภิวัฒน์”. วารสารการศึกษาและพัฒนาสังคม, 7(2): 32 – 33.