The Dominant Features in Phrasirimangalacariya’s Pali Literary Works

Main Article Content

Jumpol Suyata

Abstract

The objectives of this research were to study the dominant features of structures and substances, including evaluation of quality of Pali literary works of Phra Sirimaṅgalācāriya based on four works: 1) Vessantaradīpanī, 2) Cakkavāḷadīpanī, 3) Saṅkhayāpakāsakaṭīka, and 4) Maṅgalatthadīpanī. It was conducted by analytical studying the dominant features of structures, content presentation, and substances, and then summarizing data, evaluating the quality, and writing in descriptive approach. It consisted of seven content presentation styles which were as follows: 1) word analysis, 2) word explanation referenced to related scriptures, 3) subject to clarification, 4) classification, 5) reference, 6) data collection from other scriptures, and 7) evaluation of referenced data accuracy. The dominant features of substances indicated that Vessantaradīpanī was a guidebook for learning language and Pali literature, Cakkavāḷadīpanī was a profound research work expressed comments and correct evaluations with keen intelligent reasons, Saṅkhayāpakāsakaṭīka was a manual for calculations of Cakkavāḷadīpanī, and Maṅgalatthadīpanī was literary works invented for basic Dharma propagation to public. All these works were revealed the three values of literatures in the followings: language value that had a correct and smooth grammatical usage, Dharma content value that focused on preaching of the Buddha teachings for supreme beneficial lifestyle, and social value that reflected from literary works themselves which had an effective implementations for learning and teaching manual, Buddhist propagation, including other knowledge associated with daily life of people from the past until now.

Article Details

How to Cite
Suyata, J. (2024). The Dominant Features in Phrasirimangalacariya’s Pali Literary Works . MCU Haripunchai Review, 8(2), 384–399. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JMHR/article/view/a-026
Section
Academic article

References

กรมศิลปากร. (2548). จักกวาฬทีปนี. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพมหานคร : สำนักหอสมุดแห่งชาติ.

______. (2540). เวสสันตรทีปนี ภาคภาษาบาลี. พิมพ์ในงานพระราชทานเพลิงศพพระเทพวัชรธรรมาภรณ์ (สุรพงส์ ฐานวโร). กรุงเทพมหานคร : สำนักราชเลขาธิการ.

______. (2540). เวสสันตรทีปนี ภาคภาษาไทย. พิมพ์ในงานพระราชทานเพลิงศพพระเทพวัชรธรรมาภรณ์ (สุรพงส์ ฐานวโร). กรุงเทพมหานคร : สำนักราชเลขาธิการ.

กระทรวงศึกษาธิการ. (2527). ประวัติการศึกษาของสงฆ์. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์การศาสนา.

คณะกรรมการแผนกตำราและวิชาการ. (2555). มงฺคลตฺถทีปนี (ปฐโม ภาโค). พิมพ์ครั้งที่ 17. กรุงเทพมหานคร : มหามกุฎราชวิทยาลัย.

______.(2558). มังคลัตถทีปนีแปล เล่ม 1. พิมพ์ครั้งที่ 18. กรุงเทพมหานคร : มหามกุฎราชวิทยาลัย.

คณาจารย์มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2550). วรรณคดีบาลี. กรุงเทพมหานคร : มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ฉัตรยุพา สวัสดิพงษ์. (2538). วรรณกรรมท้องถิ่นล้านนา. กรุงเทพมหานคร : โอ.เอส. พริ้นติ้งเฮ้าส์.

บาลี พุทธรักษา. (2556). จักกวาฬทีปนี: “การวิเคราะห์เนื้อหาและคุณค่าวรรณกรรม”. รวมบทความตามรอยพระสิริมังคลาจารย์ สังฆปราชญ์ล้านนา. 90-96. เชียงใหม่ : มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย วิทยาเขตเชียงใหม่.

บุญหนา สอนใจ. (2523). “สังขยาปกาสกปกรณ์และฎีกา : การตรวจชำระและการศึกษาเชิงวิเคราะห์”. วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต (ภาษาบาลีและสันสกฤต). บัณฑิตวิทยาลัย : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

พระคันธสาราภิวงศ์ (2552). บทสวดอุปปาตสันติ. ลำปาง : วัดท่ามะโอ.

ลิขิต ลิขิตานนท์. (2534). วรรณกรรมพุทธศาสนาเถรวาท. เชียงใหม่ : ภาควิชาภาษาไทย คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

______ (2516). ยุคทองแห่งวรรณกรรมพุทธศาสนาของลานนาไทย. เชียงใหม่ : วิบูลย์การพิมพ์.

สุภาพรรณ ณ บางช้าง. (2533). วิวัฒนาการวรรณคดีบาลีสายพระสุตตันตปิฎกที่แต่งในประเทศไทย. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

______. (2554). จักวาฬทีปนี: ลักษณะเด่น ภูมิปัญญา และคุณค่า. กรุงเทพมหานคร : สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย.

สมหมาย เปรมจิตต์ และคณะ. (2546). โครงการปริวรรตพระคัมภีร์ล้านนา. เชียงใหม่ : มหาวิทยาลัย มหามกุฎราชวิทยาลัย วิทยาเขตล้านนา